הכותרות

"מעריב" נגד "ידיעות אחרונות" ("מעריב"), מכתב קצינים חדש מול מכתב המ"פים ("ידיעות אחרונות"), קצינים בכירים במיל. מגוייסים לדברר את עמדת הצבא ("הארץ"), מזוז מחליט לסגור את תיק החקירה של אירועי אוקטובר (כל העיתונים), חיילי חטיבת גבעתי מתעללים בתושבי שכם ("מעריב"),  מסמך ציוני נכתב בגטו לודז' ("הארץ").

ולכותרות בהרחבה

פחות משישים שעות לדו"ח וינוגרד, ובמלחמה כמו במלחמה כל צד מנסה לצבור הישגים של הרגע האחרון. "ידיעות אחרונות" מפמפם את יוזמת הנגד למכתב המ"פים, עליה דיווח לראשונה בסוף השבוע [איתמר אייכנר, יובל קרני ונחמה דואק]. בצילום המלווה – שלושה מחותמי המכתב החדש, אחד מהם בפוזיציה הרואית, אולי הרואית מדי: חמוש בתת-מקלע, מאחורי גדר תיל, הוא מניף דגל ישראל ומתבונן אל האופק. עוד באותה כפולה ובאותו כיוון: ידיעה על שבחים שחילקו חברי וועדת וינוגרד לראש הממשלה [אטילה שומפלבי] ומאמר נלווה בו מתלונן איתן הבר על השימוש בדרגות צבאיות בוויכוחים פוליטיים. לקראת סוף המאמר נדמה לרגע כי הבר גם יציע פתרון לבעיה: "איך אפשר למנוע שימוש בדרגות[...]?", אבל מיד בהמשך מתברר כי דווקא אין לו מושג: "בשביל זה יש בצבא אנשים שמקבלים משכורת, כדי שיחשבו על הפתרונות הנכונים".

"הארץ" כלל לא מתייחס למכתב הקצינים החדש, "מעריב" מזכירו בפסקה פנימית של הידיעה הראשית [אורי יבלונקה ואפרת זמר], אך ללא אזכור בכותרת המשנה, ואילו ב"ישראל היום" המכתב מוזכר בעמוד הראשון אך הכותרת הראשית מתמקדת באזהרת בן-אליעזר כי מפלגתו עשויה לדרוש את החלפת ראש הממשלה [מתי טוכפלד, שלמה צזנה]. ליתר ביטחון, העיתון מוסיף תזכורת לקוראים – לקט ציטוטים חריפים נגד אולמרט מדו"ח הביניים.

מאמר מעניין לקראת פרסום דו"ח וינוגרד - "הארץ" מדווח כי צה"ל גייס לשירותיו "צוות תגובות של המטכ"ל" [אמיר אורן]. כ-15 קצינים במיל. יהפכו לטוקבקיסטים מקצועיים ויתפזרו בין כלי התקשורת בתקווה שידברו "בשבח מאמץ השיקום הצבאי שנמשך זה חצי שנה". הבכירים מביניהם מוזכרים בידיעה, כדאי לזכור את שמותיהם לקראת מבול הברברת הצפוי: איתן בן אליהו, רפי נוי וגיורא ענבר.

הבדלי זוויות (צפויים) גם בדיווחים על סגירת תיק חקירת אירועי אוקטובר 2000. ההחלטה של מני מזוז מביאה את "מעריב" לבחור באלמנט גראפי החביב עליו: הכותרת "מהומות אוקטובר תיק סגור" מופיעה כשהסיפא מדומה לחותמת המאשררת את הרישא (בלשון הברנז'ה - "סטמפה"). ב"הארץ", הכותרת באה מארגון עדאלה, המאיים לפנות לערכאות בינלאומיות. ב"ידיעות אחרונות" ו"ישראל היום" נוקטים בקו ביניים - "לא היה מנוס מסגירת התיק" (ציטוט של מזוז), ו"תיק סגור - פצע פתוח", בהתאמה.

ובמסגרת פסטיבל הלעג למתרחש בין עזה למצרים מופיעה ב"מעריב" הידיעה "העזתים שילמו למצרים בשטרות של מונופול" [עמית כהן], אלא שמהכתוב בה עולה כי המציאות מעט פחות צבעונית מהכותרת. העזתים שילמו "בכסף מזויף, אשר נמכר בעזה כמשחק לילדים. אם תרצו, המקבילה העזתית לכסף של משחק המונופול". בהמשך מתברר כי העזתים שילמו גם בדולרים מזויפים, אך אלה אינם משוייכים על ידי הכתב לאיזשהו משחק לוח.

עוד על השער

הסיפור הבלעדי של "מעריב" הבוקר מתמקד בעובדה כי חיילי גבעתי "מתקשים להסתגל לטיפול באוכלוסייה אזרחית" [אמיר בוחבוט]. אחד מהם הטיח ראשו של פלסטיני בקיר, אחרים מקללים דרך קבע את העוברים במחסומים. "קצין בחטיבה" מספק הסבר: "פתאום הפלשתיני שישב לך על הכוונת בעזה, והוא מחבל רציני, מגיע אלייך למחסום ומבקש לעבוד. לפעמים זה מתסכל". הכותרת לידיעה "הסיוט החדש של תושבי שכן וחברון" אינה כוללת את המילה "גבעתי".

"הארץ" מעניק, במסגרת ציון יום השואה הבינ"ל, מקום של כבוד בשערו למסמך ציוני פטריוטי שנכתב בגטו לודז' [אלי אשכנזי]. ממש כמו המסקנה כי הציונות היא התשובה היחידה לשואה, גם המסמך המדובר אינו גילוי חדש של בית לוחמי הגטאות, אלא כזה שעבר השבוע מהארכיון לתצוגה.

"מעריב" נגד "ידיעות אחרונות", ולהפך

בינתיים מחריפה מלחמת המילים בין שני היומונים הגדולים. תקציר הפרקים הקודמים: בגיליון יום שישי האחרון קראה הכותרת הראשית של "מעריב": "כך ניסה אשכנזי לעצור את המבצע האחרון", הפנייה לכתבה של בן כספית במוסף לשבת בה סופר "מה באמת קרה לפני המהלך הקרקעי" (גבי אשכנזי ניסה לבלום אותו). אתמול בעמ' 2 ב"ידיעות אחרונות" נתפרסמה ידיעה תחת הכותרת: "דובר צה"ל: אשכנזי לא התערב בהחלטה לצאת למבצע קרקעי". עליה חתם "כתב 'ידיעות אחרונות'", שידע לספר כי "דובר צה"ל הכחיש בסוף השבוע נמרצות את הכותרת הראשית של "מעריב" מיום שישי". בהמשך נכתב כי "בניגוד לפרסום (של בן כספית)" לא נתקיימה שיחה טלפונית בין גבי אשכנזי, סגן הרמטכ"ל, ונספח צה"ל בוושינגטון. הידיעה הסתיימה במשפט העוקצני "בכיר בצה"ל הוסיף אמש: 'אם כתב מעריב רוצה להיות השופר של הרמטכ"ל, מוטב שלפחות ידייק בעובדות'".

היום משיב "מעריב" בידיעה משלו, אשר מטבע הדברים חתומה על ידי "כתב מעריב". תחת כותרת הגג "ההכחשה שלא היתה" נטען בשנית כי אשכנזי ניסה לבלום את המהלך הקרקעי. "בעקבות הפרסומים הבוטים אתמול ב'ידיעות אחרונות'", נכתב, "יובהר כי דובר צה"ל מעולם לא הכחיש את הכותרת הראשית של 'מעריב' מיום שישי האחרון". בהמשך נטען כי "'ידיעות אחרונות' בחר לסלף את ההודעה של דובר צה"ל באופן בוטה במיוחד". לדברי כותב הידיעה מדובר ב"הבהרה" של דובר צה"ל ולא בהכחשה, על שיחת הטלפון המשולשת ולא על עצם הניסיון לעצור את המהלך, מה גם שלטענת כתב "מעריב" האלמוני אפילו אותה הבהרה אינה נכונה שכן כל המעורבים בשיחת טלפון המשולשת אישרו את קיומה. נחכה לראות אם "כתב 'ידיעות אחרונות'" יטרח להרים את הכפפה.