"מה הוא קופץ", שואל אריק איינשטיין, בדמותו של שופט בחידון התנ"ך, בכל פעם שהמתמודד הסודני (שהוא גם מתאגרף) שומע את צליל הגונג המודיע שזמנו תם. במערכון האלמותי הזה מבית היוצר של חבורת "לול", בכיכובם של איינשטיין ואורי זהר, הגונג הוא הגירוי המתניע את תגובת הפבלוב של המתמודד ללא קשר לזירה ולהקשר שבו הצליל נשמע.

ברוח דומה יש מקום לתהות "מה הוא קופץ" למראה תגובתו הזועפת של בני גנץ בשבוע החולף על קביעתה של השרה מירי רגב שהוא אינו בשל עדיין לנהל את ענייני המדינה. "ידיעות אחרונות" שלף מתוך הראיון עם רגב את הכותרת הבאה: "גנץ לא בשל להיות ראש ממשלה". ראש כחול-לבן לא יכול היה לשאת את העלבון, וקטע שיחה עם ראש הממשלה לאות מחאה.

נתניהו קרא את רגב לסדר והיא טענה כי הדברים שאמרה לא היו חמורים במיוחד, והמליצה לקרוא אותם במלואם: "אני חושבת שהוא לא בשל להיות ראש ממשלה. הוא לא בשל. בוא נראה מה יקרה בשנה וחצי האלה. נראה אם הוא ילמד מהטוב ביותר ויגיע בשל לתפקיד". גנץ אמנם התרצה והסערה שככה, אבל מתבקש להקדיש רגע נוסף כדי לבחון את תגובתו ולנסות להבין את משמעותה.

הנה מקבץ ציטוטים מתגובותיהם והערותיהם של ראשי הליכוד בשבוע החולף על תחילת משפטו של ראש הממשלה.

השר לבטחון הפנים אמיר אוחנה נשאל בחדשות 12 אם הוא מעריך שהמשפט מכור, ואמר: "אני לא יודע, אני מקווה שלא. מצביעי הליכוד לא מאמינים לתזה שיצרה הפרקליטות. אנחנו מאמינים שנעשה עוול גדול למחנה הימין [...] האמון שלי במערכת המשפט מלכתחילה היה מוגבל. ראיתי חפים מפשע מורשעים. בשנה האחרונה האמון שלי לא גבר. כל פעולה שעשיתי על-פי חוק – בית-המשפט טרפד. אני מאוד מודאג".

ובני גנץ שתק.

יו"ר הקואליציה מיקי זוהר הזהיר בראיון ל"פגוש את העיתונות" כי אם נתניהו לא יזוכה בבית-המשפט, "זה יהיה העוול הכי גדול בהיסטוריה של מדינת ישראל [...] מחר יראו את ראש הממשלה משלם מחיר על לא עוול בכפו. הציבור בבית יגלה חמלה ויגיד דבר אחד: אם ראש הממשלה לא יזוכה, נאבד את האמון במערכת".

ובני גנץ מילא פיו מים.

שר החינוך יואב גלנט כתב בחשבון הטוויטר שלו: "באופן לא מפתיע, הצביעות של התקשורת לקראת פתיחת משפטו של ראש הממשלה שוב חוגגת [...] איפה היתה נחישות והתגייסות זו רק לפני מספר ימים, לגבי חשיפת שיחות מנדלבליט-אשכנזי?".

ובני גנץ לא הגיב.

השר המקשר בין הממשלה לכנסת, דוד אמסלם, אמר: "אין מחלוקת בעם ישראל על כך שאביחי מנדלבליט הוא לכאורה עבריין".

ובני גנץ התעלם.

יו"ר הכנסת יריב לוין קבע: "יום פתיחת משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ייזכר כאחת מנקודות השפל של מערכת המשפט הישראלית. האישומים נגד ראש הממשלה הם חסרי תקדים בדמוקרטיות המערביות [...] כמי שמכיר את ראש הממשלה נתניהו מקרוב, את פועלו ואת המחויבות המוחלטת שלו למדינת ישראל ולאזרחי ישראל, אני יודע שנגרם לו עוול נורא".

ובני  גנץ לא שמע.

ח"כ ניר ברקת צייץ: "לאורך כל הדרך נגרם עוול גדול לראש הממשלה בהדלפות הבלתי פוסקות לתקשורת, בלחץ הפסול על העדים, באכיפה בררנית ובחוסר הרצון לקיים שימוע אמיתי בלב פתוח ובנפש חפצה".

ובני גנץ נותר אדיש.

השרה מירי רגב כתבה ערב פתיחת משפטו של נתניהו: "מחר, מיליוני אזרחים יעמדו לצדו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו ומשפחתו, בבית-המשפט המחוזי בירושלים. עם ישראל אוהב ומעריך את ראש הממשלה וזועק על העוול והרדיפה הבלתי פוסקת נגדו ונגד מה שהוא מייצג עבור רבים רבים בישראל".

ובני גנץ החריש.

ח"כ שלמה קרעי הודיע: "המפלגות החדשות – הפרקליטות, משרד היועמ"ש, המפכ"ל לשעבר והתקשורת – נכשלו במשימתן הראשונה, שהיתה לדאוג לכך שנתניהו לא יגיע למשפט כראש ממשלה. הבסנו אותם בקרב הזה. עכשיו הם יעשו הכל כדי להשפיע על דעת הקהל ועל השופטים, לשקר, לאיים, להסית ולהשפיל. תפקידנו הוא להמשיך לעמוד על המשמר ולמנוע זאת".

ובני גנץ משך בכתפיו.

גם לאחר נאומו המסוכן והנבזי של נתניהו בפתח אולם בית המשפט, שבו טען כי כתב האישום נגדו נתפר על-ידי "גורמים במשטרה ובפרקליטות שחברו לעיתוני השמאל", ונקב בשמותיהם של המפכ"ל, ראש להב 433, פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה כמי שרקחו יחד קנוניה שנועדה להפילו – לא הגיב גנץ באופן ישיר. הוא הסתפק בציוץ עמום שבו "שב והדגיש" את האמון שיש "לו ולחבריו" במערכת המשפט ואכיפת החוק.

מתי הוא קפץ על רגליו? כשמירי רגב אמרה עליו שהוא אינו בשל עדיין להנהיג את המדינה.

לאחר שתיקה ארוכה נידב ראש הממשלה החליפי הצהרה כללית (27.5) על מחויבות מפלגתו להגן על שלטון החוק. דומה שהיא  מאששת את הממצא הבא: הרפלקס המותנה של גנץ אינו בא לידי ביטוי כאשר מתרגש איום ברור ומוחשי על שלטון החוק ועל אופיו הדמוקרטי של המשטר בישראל, אלא אך ורק כאשר פוגעים בכבודו. הגונג שמקפיץ אותו הוא עלבון אישי.