לאחר חודשים של ערפל קרב וגרסאות משתנות, הנהלת חדשות 13 חשפה את קלפיה בפני העובדים. לפי העובדים, בישיבת משא-ומתן שנערכה היום (20.5) בין ההנהלה לעובדים התבררה כוונתה הסופית של ההנהלה: פיטורים של כשליש מהעובדים (כמאה איש, רבים מתוכם עיתונאים), ביטול כל התוכניות שמפיקה חברת החדשות מלבד המהדורה המרכזית, וקיצור המהדורה המרכזית עצמה.

בכך תמה "הפסקת האש" הקצרצרה בין עובדי חדשות 13 להנהלה. העובדים, שעומדים בפני קיצוץ מרחיק לכת של 35% מתקציב החברה, מצהירים כי בכוונתם להתנגד בכל כוחם לתוכנית, ש"משמעותה המעשית היא חיסול חדשות 13 כגוף שידורים עצמאי", כהגדרתם. בפעולות מחאה שקיימו היום במשרדי החברה בתל-אביב הטילו העובדים את האחריות לקיצוצים על אבי בן-טל, מנכ"ל הערוץ.

ההחרפה הנוכחית במשבר חלה זמן לא רב לאחר שההנהלה לקחה צעד אחורה, במה שנראה כניצחון זמני של העובדים. מוקדם יותר החודש הודיעה ההנהלה לבית-הדין לעבודה כי הקיצוץ המתוכנן יצומצם, ויחול רק בחודש יולי. במקביל פורסם כי בעל השליטה ברשת 13, המיליארדר לן בלווטניק, יזרים לערוץ 10 מיליון שקל כדי לשלם את משכורות עובדי חברת החדשות. ואולם, כפי שדווח אז באתר "העין השביעית", מדובר היה בדחייה בלבד של תוכנית הקיצוצים הנרחבת – שצפויה לצאת לפועל במלואה.

בהודעה שהופצה מטעם ועד עיתונאי חדשות 13 וארגון העיתונאים בישראל נמסר כי בישיבה שהתקיימה היום הודיעה ההנהלה שבכוונתה לבצע את תוכנית הקיצוצים במלואה. "בדיון נמסר לנו כי ההפחתה התקציבית, בשיעור של 35%, מתוכננת להתבצע במלואה בחודש יולי – ולהוביל להשלכות קשות, לרבות פיטורים המוניים והורדת תוכניות נוספות", נמסר בהודעה. "כמו כן, אין בכוונת החברה להחזיר מחל"ת את עובדיה, למרות סיום מצב החירום, באופן שעוקף את ההסכם הקיבוצי האוסר על פיטורים לפחות עד חודש יולי".

לנוכח עמדת ההנהלה החליטו העובדים לצאת לשביתת מחאה באורך שעה, שיצאה לפועל בשעה 15:00. עשרות מעובדי החברה התכנסו במשרדיה וקיבלו עדכונים על המצב. הפרשן הכלכלי מתן חודורוב אמר בכינוס כי הקיצוץ המתוכנן יביא לכך שחברת החדשות תפסיק להפיק תוכניות אקטואליה ותסתפק רק במהדורה היומית ובמבזקים. לאחר מכן יצאו העובדים לתהלוכה במסדרונות הדסק, השמיעו קריאות נגד תוכנית הקיצוצים והניפו שלטים שעליהם נכתב "בן-טל קובר את חדשות 13" ו"לא נסכים לחיסול חדשות 13".

בחסות משבר הקורונה ביטלה הנהלת הערוץ את תוכנית החדשות היומית בהגשת יעקב אילון, והוא הודיע על עזיבתו. כמו כן בוטלה תוכנית האקטואליה בהגשת מירי נבו ואלי אילדיס, ועוד קודם לכן בוטלה התוכנית הכלכלית. כעת צפויות להתבטל גם המהדורה המוקדמת, תוכנית הצהריים בהגשת אלמוג בוקר ותוכנית הלילה בהגשת טל ברמן.

לטענת העובדים, משבצות השידור שיילקחו מחברת החדשות יוחלפו בתוכניות שיופקו על-ידי חברת רשת. העובדים טוענים שבמקרה כזה עלות ההפקה תהיה גבוהה יותר, נתון שלדבריהם מוכיח שהקיצוץ לא מתבצע מסיבות כלכליות או מסחריות.

בהנהלת חדשות 13 העדיפו לא להתייחס לטענות העובדים. "אנו בעיצומו של משא-ומתן עם העובדים; צר לנו שבמהלכו ננקטים צעדים ארגוניים, הפוגעים בשידורי החברה", נמסר בתגובה מטעם ההנהלה.

*  *  *

מנכ"ל חדשות 13 ישראל טויטו (במרכז) ומנהל משאבי האנוש בחברה, עידו איינבינדר, צופים במחאת עובדי חברת החדשות

מנכ"ל חדשות 13 ישראל טויטו (במרכז) ומנהל משאבי האנוש בחברה, עידו איינבינדר, צופים במחאת עובדי חברת החדשות

עובדי חדשות 13 בשביתת המחאה נגד תוכנית הקיצוצים של ההנהלה. משרדי החברה, 20.5.2020

עובדי חדשות 13, היום בשביתת המחאה נגד תוכנית הקיצוצים של ההנהלה