שורה של כלי תקשורת שינו או הסירו ידיעות שפרסמו השבוע לפיהן הרב יגאל לוינשטיין דיבר בזכות טיפולי המרה - טיפולים להפיכת בני נוער הומואים ולסביות לסטרייטים. ארגוני להט"ב מוחים על ההחלטה: "טיפול המרה מבקש להמיר את הנטיה המינית וזה לא משנה אם הוא מבוצע בנזעי חשמל או על כורסת המטפל", נמסר מהאגודה למען הלהט"ב וארגון חברותא - הומואים דתיים.

ביום ראשון השבוע, במסגרת התוכנית "בוקר טוב ישראל" של גלי-צה"ל, דיווחו מירון ששון ושחר גליק על התבטאות של הרב יגאל לוינשטיין, ראש המכינה הקדם צבאית בני-דוד שבעלי. לפי הדיווח, לילה קודם לכן הקדיש לוינשטיין שיעור לבני נוער לנושא "יחסה של התורה למשפחה החדשה", במסגרתו הביע תמיכה בטיפולי המרה וטען כי יש להתחיל אותם מוקדם ככל האפשר. הדיווח הופיע תחת הכותרת "טיפולי המרה הכי יעילים בגיל צעיר".

בין היתר נשמע לוינשטיין אומר בדיווח של גלי-צה"ל כי "אפשר לעזור לאנשים לחזור להיות סטרייטים" וכן כי "ככל שהפנייה היא בגיל יותר צעיר וכשיש נטיות כפולות [הומוסקסואליות, בז'רגון האורתודוכסי] גם וגם זה הכי פשוט לעזור. המטפלים מדברים על גילאים מ-13 עד 15, תלוי מתי מתחילה הנטייה הזאת להופיע באדם". עוד טען לוינשטיין, כך לפי גל"צ, כי המחקרים המדעיים על התחום שגויים וכי "אחוזי ההצלחה" נעים בין 60%-70%.

בעקבות הדיווח בגלי-צה"ל הופיעו ידיעות המשך בכמה אתרים, בין היתר ב-mako, "מעריב", ערוץ 7, "כיפה" ו"סרוגים". ואולם, עד מהרה הכחיש לוינשטיין כי הוא תומך בטיפולי המרה ואף איים לתבוע את גל"צ. חלק מהאתרים מחקו את הדיווחים הראשונים שפרסמו.

אראל סג"ל (צילום מסך)

אראל סג"ל (צילום מסך)

אלא שלמעשה, לוינשטיין אכן הביע תמיכה מפורשת בטיפולי המרה - הוא רק אינו קורא להם כך. לפי לוינשטיין, הוא מתנגד לטיפולי המרה הכוללים מכות חשמל, ואף אמר זאת בשיעור שעליו התבסס הדיווח בגל"צ. עם זאת, הסביר בראיונות שהעניק בעקבות הדיווח בגל"צ, הוא תומך בטיפולים פסיכולוגיים להפיכת צעירים הומואים ולסביות לסטרייטים.

"יש פסיכולוגים מעולים שמטפלים בשיטות נורמטיביות, פסיכולוגיות, רגילות, שיורדות אל שורש הסיבה שנוצר שם הטוויסט כתוצאה מאיזו חוויה כמו כל הבעיות הפסיכולוגיות האחרות, ואז הנטייה חוזרת מאליה למקומה הטבעי. אין בין זה לבין המרה לא דבר ולא חצי דבר", אמר לאתר "כיפה". בהמשך התלונן על סתימת פיות מצד "קהילת הלהט"ב".

בשיחה עם אראל סג"ל ברדיו 103FM אמר לוינשטיין: "בניגוד למה שאומרים, ניתן לעזור לצעירים לעבור להיות מנטיות הפוכות להיות סטרייט, להיות אנשים רגילים, נורמליים, להקים משפחות נפלאות". בהמשך התלונן על סתימת פיות מצד "בעלי נטיות הפוכות" ואמר כי "מעמיסים על מי שמציע טיפולים פסיכולוגיים רגילים, נורמטיביים, לנערים צעירים להציל אותם ממצבם העגום והכואב, אז מאשימים אותו שהוא מציע טיפולים נוראיים כאלה". הרב לוינשטיין הסביר כי הוא "עסוק בהצלת נפשות של צעירים וצעירות מכל הארץ" וסיפר כי בעקבות השיעור התקשר אליו נער והתחנן שיעזור לו, והרב הפנה אותו לפסיכולוג.

דיווח באתר mako על דברי הרב יגאל לוינשטיין, 10.5.2020

באתר mako החליטו להסיר את הדיווח שהתפרסם במדור "גאווה", וכיום הקישור אליו מוביל לעמוד שגיאה.

למרבה האירוניה, היום (14.5) התפרסם ב-mako טורו של גל אוחובסקי שבו הוא קובע כי "הסקנדל האנטי-להט"בי האמיתי של השבוע לא היה דבריו של הרב יגאל לוינשטיין, שדיבר על טיפולים להומואים וללסביות, אלא מה שקרה לאחר פרסום ההקלטה של דבריו בגלי צה"ל: לוינשטיין שלח עורכי דין עוצמתיים לרבים מכלי התקשורת באיום שיגיש תביעת דיבה נגד מי שיכתוב שהוא בעד טיפולי המרה". אוחובסקי אינו מציין בטורו כי גם האתר שבו הוא כותב הסיר את הפרסום.

דורון כהן (צילום מסך)

דורון כהן (צילום מסך)

כמו באתר mako, גם באתר "מעריב" החליטו להסיר את הדיווח (אף כי אפשר למצוא העתק שלו באתר msn). באתר "כיפה" הסירו גם כן את הדיווח שפרסמו תחילה, ותחת זאת פרסמו ראיון עם הרב לוינשטיין שבו הכחיש את הטענות והסביר את עמדתו.

בעקבות ההסרה מסרו האגודה למען הלהט"ב ועמותת חברותא - הומואים דתיים כי "טיפול המרה מבקש להמיר את הנטיה המינית וזה לא משנה אם הוא מבוצע בנזעי חשמל או על כורסת המטפל". לדבריהם, "האיום וניסיון ההשתקה של הרב לוינשטיין על גופי התקשורת נתנו הכשר מעשי מסוכן לאותה התעללות במסווה של טיפול, שגורמת נזק נפשי עמוק, שנאה עצמית, ואובדנות לאלפי נערים ונערות בישראל".

מעורך mako איתי ולדמן לא נמסרה תגובה לשאלה מדוע הסירו את הפרסום על הרב לוינשטיין ממדור הגאווה של האתר. עורך "מעריב" דורון כהן מסר: "לאחר שמיעת ההקלטה במלואה התברר שהידיעה לא נכונה".