תביעת עתק בסך למעלה ממיליון שקל הוגשה ביום חמישי (16.4) נגד כתבת חברת חדשות 12 ענבר טויזר וחברת שידורי קשת בע"מ בטענה להתחזות והוצאת דיבה.

בתחילת החודש פרסמה טויזר ידיעה בלעדית לפיה שר הבריאות יעקב ליצמן התפלל בביתו של חסיד גור ימים אחדים לפני שאובחן כחולה קורונה, וזאת בניגוד להנחיות משרדו. טויזר ביססה את הידיעה על עדותו של מארח התפילה, שאישר לה כי השר ליצמן התפלל בביתו לצד חסידי גור נוספים. מרדכי ברוינר, אותו חסיד גור שאירח את התפילה, טוען כי טויזר הוציאה ממנו את ההודאה במרמה וגרמה לו נזק גדול.

לפי ברוינר, ביום פרסום הידיעה קיבל שיחת טלפון ממי שהציגה עצמה כ"ענבר עובדת משרד הבריאות" שביקשה לשאול שאלות בקשר למפגש שלו עם השר ליצמן. מדבריה של אותה אישה עלה כי היא עורכת תחקיר אפידמיולוגי בעקבות גילוי מחלת נגיף הקורונה אצל השר. "לאור פרטים שהנתבעת ידעה עליהם, הניח התובע כי בידה מידע שנמסר לה על ידי השר עצמו, ועל כן סבר כי אכן המדובר בתחקיר אפידמיולוגי מטעם משרד הבריאות, והשיב בגילוי לב ובכנות לכל השאלות שנשאל", נכתב בתביעה שהגיש ברוינר. בהמשך היום קיבל ברוינר פניה מכתב חדשות 13 עקיבא נוביק ששאל על המפגש עם השר ליצמן, אך ברוינר הבהיר לו כי אינו מתראיין.

ואולם באותו הערב הופתע לגלות כי למעשה כבר העניק ראיון, שלא בידיעתו. הקלטה של השיחה שלו עם אותה נציגת משרד הבריאות, כביכול, שובצה בכתבה של טויזר בחדשות 12. כשבדק את המספר ממנו קיבל את השיחה גילה כי הוא זהה למספר של טויזר.

בתביעה שהגיש, באמצעות עו"ד חן לבנת, מבהיר ברוינר כי על אף ששמו לא הוזכר בכתבה, מכריו זיהו אותו בנקל על פי קולו ולפי הדיווח כי מארחו של השר הוא שכנו השייך לחסידות גור. הפרסום, טוען ברוינר, פגע בפרטיותו, גרם לו למבוכה רבה, כמו גם השפלה וביזוי "מאחר ובחוגים בסביבתו חשדו בו שהוא זה שהדליף לעיתונות את דבר נוכחות השר בביתו".

לדבריו, לולא היתה טויזר מתחזה לעובדת משרד הבריאות, לא היה עולה בידה לדובב אותו. "בהעריכה שלא תוכל להגיע למידע ולהקלטת התובע מרצונו, נקטה בתחבולה בכדי להטעות את התובע ולהביאו 'להתראיין' בעל כורחו וללא ידיעתו", נטען בתביעה. "[...] התנהגותה של הנתבעת 1 [טויזר] נגועה בשורה של מעשים בלתי חוקיים, בלתי אתיים ובלתי מוסריים".

ברוינר טוען כי טויזר וקשת הפרו את חוק הגנת הפרטיות; פגעו באוטונומיה שלו להחליט ביחס לגורלו (היכן להתראיין אם בכלל); פעלו למען רווח כספי ותדמיתי מהפרסום ובכך עברו על חוק עשיית עושר ולא במשפט; וכן פרסמו לשון הרע. בשל כל זאת דורש ברוינר לחייב את טויזר וקשת לפצותו בסך 1,129,900 שקל. בנוסף מבקש ברוינר מבית-המשפט לאלץ את קשת להסיר כל זכר לכתבה ולפרסם התנצלות.

טרם הוגש כתב הגנה, אולם כפי שברוינר עצמו מציין בתביעה, בחדשות 12 הגיבו לידיעה באתר "בחדרי חרדים" על הטענות הראשוניות של ברוינר באופן הבא: "אנו גאים בחשיפה המהדהדת שלנו שבה הבאנו לידיעת הציבור כיצד שר הבריאות, יעקב ליצמן, מפר את הנחיות משרדו שלו ומסכן את בריאות הציבור. ככלל איננו מתייחסים לטענות אחרות ככל שהן מצויות במישור המשפטי".

16588-04-20

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 3.06MB)