התחקות אחר גלגולה של פיסת מידע, שמקורה מפוקפק אך היא מחמיאה לביצועיו של ראש הממשלה נתניהו, חושפת מחזור חדשות (news cycle) אלטרנטיבי, המתקיים לצד זה המסורתי: חברה הונג-קונגית מחברת מדד חסר כל תוקף, אך מפרסמת אותו באיזור הבלוגים הפתוח של אתר "פורבס". נתניהו והבן יאיר מפיצים את המידע ברשתות החברתיות "כפי שפורסם ב'פורבס'". חדשות 12 ו"ישראל היום" עושים קופי-פייסט ומפרסמים כותרת בולטת.

כך קרה שבאתרים של חדשות 12 ו"ישראל היום" פרסמו ידיעות המייחסות למגזין האמריקאי "פורבס" בדיקה שקבעה כי מדינת ישראל מצטיינת בהתמודדות עם נגיף הקורונה. בפועל, מדובר בפרסום חיצוני, שאין בינו ובין המערכת העיתונאית של "פורבס" כל קשר. בחדשות 12 הסירו את הידיעה, ב"ישראל היום" עדיין לא.

קרן השקעות הונג-קונגית בשם Deep Knowledge Group החלה לפרסם לפני כמה שבועות דירוג מתעדכן של התמודדות מדינות ברחבי העולם עם מגיפת הקורונה. הדירוג נעשה בלי מתודולוגיה ברורה ובלי הסברים מספקים, אך הציב את מדינת ישראל במקום הראשון. די היה בכך כדי להביא את ראש הממשלה בנימין נתניהו להתהדר בתוצאות בחשבון הפייסבוק הפרטי שלו ובחשבון הטוויטר הרשמי של ראש הממשלה בשפה האנגלית, כמו גם באתר ראש הממשלה הרשמי בשפה האנגלית.

בעקבות הפצת התוצאות על ידי ראש הממשלה, נבדקו הנתונים על ידי עיתונאים ומומחים. באתר The Times of Israel פורסם בשבוע שעבר על ידי סימונה ויינגלס כי מדובר במידע מפוקפק (בהמשך הופיע תרגום הדיווח ב"זמן ישראל"). וייסגלס היא שחשפה כי מאחורי הדירוג עומדת קרן DKG, גוף לא ידוע שבאתרו מובהר כי "הקבוצה לא ערבה בשום דרך לדיוק או לשלמות המידע" המתפרסם בו.

עוד התגלה כי הקרן נמצאת בבעלות האוליגרך דמיטרי קמינסקי, המשקיע בין היתר בתעשיית הארכת החיים. קמינסקי אף הצהיר בעבר כי יעניק מיליון דולר למי שיצליח לחיות עד גיל 123 מתוך כוונה ליצור קבוצה של "אנשי על" שיחיו מעבר לגיל מאה ויסייעו להאריך את תוחלת החיים האנושית. פרופ' יצחק בן ישראל, יו"ר סוכנות החלל במשרד המדע והטכנולוגיה, כינה את הדירוג של DKG "האמא של הפייק ניוז".

כתב כאן 11 צח שפיצן שוחח ישירות עם קמינסקי, שאמר לו בין היתר: "אנחנו לא יכולים להתחייב לדיוק של הפרטים במקורות שמהם אנחנו לוקחים את המידע הזה".

נדמה היה כי בכך הגיע הסוף לעניין, אולם בתחילת השבוע פורסמו ממצאי המחקר באתר "פורבס" האמריקאי. הכתבה ב"פורבס", חשוב להדגיש, לא פורסמה באתר המערכתי אלא בתת-אתר של Cognitive World, המגדיר את עצמו כ"מכון חשיבה ומרכז ידע לקראת מעבר לבינה מלאכותית". על הטקסט חתומה מרגרטה קולנג’לו, ממייסדות קרן DKG.

קולנג'לו והמכון מוגדרים ב"פורבס" כ"משתתפים" (עריכה או בדיקה על ידי צוות העיתונאים ב"פורבס". בפועל, ניתן לפרסם ב"פורבס" כל מה שרוצים.

ב"פורבס ישראל" הרחיקו את עצמם ממצאי המחקר כשהציבו בראש תרגום הטקסט של קולנג'לו את ההבהרה: "המחקר הוא פרסום של גורם חיצוני ואינו מהווה דירוג של פורבס ארה”ב או פורבס ישראל".

על אף שכאמור אין כל קשר בין צוות העיתונאים של "פורבס" למחקר, ולא ניתן כל תוקף עיתונאי לממצאיו, ראש הממשלה בנימין נתניהו ובנו יאיר התהדרו בפרסום במגזין המכובד. "המגזין היוקרתי @Forbes קבע: ישראל המדינה הבטוחה בעולם מפני מגיפת הקורונה!", צייץ שלשום יאיר נתניהו לצד צילום מסך מאתר "פורבס". אביו, ראש הממשלה, צייץ אתמול נוסח דומה: "המגזין הבינלאומי פורבס מדרג את ישראל כמדינה הבטוחה ביותר בעולם במגיפת הקורונה. ממשיכים להילחם, להציל חיים - ולנצח. מועדים לשמחה!".

גם שר הבריאות יעקב ליצמן העביר, באמצעות דוברות משרד הבריאות, הודעה לפיה "מגזין פורבס מדרג את ישראל כמדינה הבטוחה ביותר בעולם מנגיף הקורונה, ובמקום 8 במידת יעילות הטיפול במגיפה".

כותרת באתר N12 (צילום מסך: עידן רינג)

כותרת באתר N12 (צילום מסך: עידן רינג)

בכך לא נעצרה הפצת הקביעה השגויה. אחרי הפוליטיקאים, הצטרפו גם העיתונאים. באתרי החדשות של חדשות 12, mako ו-N12, פרסמו אתמול אחר-הצהריים ידיעת המשך לפרסום של נתניהו ובנו ברשתות החברתיות. "'פורבס': ישראל המדינה הבטוחה ביותר מפני הקורונה", נכתב באופן מטעה בכותרת הידיעה ב-mako. לפי הידיעה, "מגזין 'פורבס' פרסם בתחילת השבוע ניתוח מעמיק של נתונים רבים, שעל פיהם דירג 60 מדינות ברחבי העולם בהתאם להתמודדותן עם התפשטות הקורונה. ברשימת המדינות הבטוחות ביותר, ישראל מדורגת במקום הראשון".

"מחקר אמריקני: ישראל היא המדינה הבטוחה ביותר מפני נגיף הקורונה", נכתב בכותרת המטעה לידיעה באתר N12, שיוחסה ל"סוכנויות הידיעות", אף על פי שככל הידוע סוכנויות הידיעות לא הפיצו את הדיווח. בידיעה של N12 ייחסו את הדירוג למגזין "פורבס" ולא ציינו כי מדובר בפרסום מטעם החברה שביצעה את הדירוג, אשר לא עבר כל בדיקה על ידי צוות העורכים של המגזין האמריקאי.

דף הבית של אתר mako, יום רביעי, 15.4.2020 (צילום מסך)

דף הבית של אתר mako, יום רביעי, 15.4.2020 (צילום מסך)

בדף הבית של אתר N12 הופיעה הפניה לידיעה במשך כשלוש שעות, בנוסח הבא: "מחקר עומק. ישראל בטופ: מה אמרו עלינו החוקרים ואיזה ציון נתנו? יעילות, ניהול ממשלתי ומוכנות: הדרך שבה ישראל נלחמת בקורונה". הידיעה כיכבה בראש דף הבית של אתר mako, צמוד לכותרת הראשית, במשך כשעתיים. ההפנייה קבעה באופן מטעה כך: "'פורבס': ישראל המדינה הבטוחה ביותר מפני הקורונה". בהמשך, לאחר שטענות על ההטעיה עלו בין היתר על ידי עיתונאים ברשתות החברתיות נמחקה הידיעה משני האתרים.

למרות זאת, אתמול בשעות הערב עלתה ידיעה דומה, מאת אריאל כהנא, באתר "ישראל היום". גם כאן נעשה שימוש בכותרת מטעה ("מחקר שפורסם בפורבס קובע: ישראל - המדינה שמתגוננת הכי טוב בעולם מהקורונה") ממנה ניתן להבין כי לעיתונאי "פורבס" קשר כלשהו לממצאי המחקר. בכיתוב התצלום המרכזי של הידיעה הנוסח אף היה מטעה יותר: "מגזין 'פורבס' קבע: ישראל המדינה הבטוחה ביותר בעולם מפני סכנת הקורונה".

הידיעה הגיעה לכותרת הראשית של אתר "ישראל היום". בכותרת המשנה לידיעה נכתב: "לאחר אינספור ויכוחים ודיונים בתקשורת, פרסם המגזין היוקרתי מחקר עומק ראשון מסוגו שבדק שורה ארוכה של קריטריונים, והעניק ציון לכל מדינה • ישראל דורגה במקום הראשון, עם ציונים גבוהים מאוד בכל הקטגוריות שנבדקו".

בהמשך, ובין היתר לאחר פניית "העין השביעית", שונו חלק מהנוסחים בידיעה. כיתוב התצלום הוחלף וקורא כעת "ישראל זוכה להערכה על התמודדותה מול הקורונה". בכותרת המשנה נכתב כעת כי את המחקר "ביצעה קרן הון סיכון מהונג קונג". בסיום הידיעה מופיע המשפט: "יש לציין כי אין מדובר בדירוג של פורבס אלא בפרסום חיצוני של קרן מחקר פרטית באתר המגזין", אך הכותרת עדיין מתהדרת בשמו של מגזין "פורבס".

אתר "ישראל היום", 15.4.2020

אתר "ישראל היום", 15.4.2020

הבוקר פורסמה ב-N12 ידיעת הבהרה. בידיעה הלא חתומה נכתב כי הכתבה ב"פורבס" "הוצגה ככזו שנכתבה בידי מערכת פורבס ועל כן צוטטה בידיעה שיוחסה לפורבס, מערכת עיתונאית שמהימנותו מקובלת עלינו".

מחדשות 12 נמסר: "הידיעה הוצגה ככזו שנכתבה בידי מערכת Forbes ועל כן צוטטה בידיעה שסווגה כתוכן מ'סוכנויות הידיעות' - מקור זר שמהימנותו מקובלת עלינו. מרגע שהובן כי אין מדובר בתוכן שחובר על ידי מערכת מגזין פורבס הידיעה הוסרה מאתרינו".

מ"ישראל היום" נמסר: "לא מגיבים".

* * *

זו אינה הפעם הראשונה שראש הממשלה בנימין נתניהו מפיץ חדשות כזב באמצעות חשבונות הפייסבוק והטוויטר שלו, הנחשפים בפועל לעשרות אלפי משתמשים ואף יותר.

לפני מערכת הבחירות האחרונה הפיץ נתניהו סרטון פייק, שנערך כך שישתמע ממנו שבני גנץ קורא לא להצביע לכחול-לבן.  לפני מערכת הבחירות השנייה ב-2019 הפיץ נתניהו ברשתות החברתיות טענה קונספירטיבית לפיה "היו זיופים בהיקף אדיר בבחירות הקודמות, ואני מעריך שאם לא היו הזיופים האלה היינו מקבלים 61 מנדטים", והוסיף "עכשיו מנסים לגנוב לנו עוד פעם, ואנחנו רוצים למנוע את זה".

מוקדם יותר באותה שנה הפיץ נתניהו ידיעה שקרית לפיה האיראנים מנסים "להפיל" את שלטונו. קצת לפני כן הפיץ ידיעה ברוח דומה שנסמכה על פרסום בעיתון כוויתי, שנסמך על נתניהו עצמו כמקור. נתניהו שיקר ככל הנראה גם בפרסום ברשתות מיולי 2019, בנוגע לפרסום הנוגע לתיק 1000.

בינואר 2019 הפיץ מספר שקרים בנוגע לחקירת תיק 4000. בשנה הקודמת, 2018, הפיץ באופן מסולף תוצאות בדיקה שנערכה באתר "העין השביעית" בנוגע לתיק 4000, בו הוא מואשם בשוחד.

לפני שנתיים, באוגוסט 2017, דיווח נתניהו על "תגלית מרגשת", מטבע כסף עתיק שמהווה "עדות נוספת לקשר העמוק שבין עם ישראל לארצו - לירושלים, לבית מקדשנו וליישובי יהודה ושומרון". למעשה, היה מדובר במטבע שנוצר עבור מבקרים באגף הילדים והנוער של מוזיאון ישראל.