יהושע (ג'וש) בריינר, כתב המשטרה והפלילים של עיתון "הארץ". בעבר כתב המשפט ומנהל מערך הכתבים ב"וואלה".

ג'וש, תן לי את זה בלי הנחות - כמה משקרים לנו בתקופה הזאת?

אני לא חושב שיש פה מישהו שמשקר בכוונה לציבור. אני חושב שיש בעיקר בלבול גדול וחוסר סדר מוחלט. מי אחראי על מה, מתי משרד הבריאות, מתי ראש הממשלה, מתי מערכת הביטחון. נניח הכריזו סגר על בני ברק אז המשטרה נכנסה לעניינים, אבל אז בצהרי שישי מכריזים שבעצם פיקוד העורף מקבל שליטה אז מתחילים בכיפופי ידיים ומלחמות קרדיט. בסוף אני חושב שרוב האזרחים פשוט מבולבלים כי משאירים אותם באפלה. מה גם שחוסר הסדר מעיד שגם לרשויות פשוט אין תשובות.

ראיתי ציוץ שלך סביב הידוק הסגר על בני ברק באחד הימים הראשונים שטען שהסגר והבדיקות ביציאות בכלל לא נאכפות. זה לא סוג של תודעה כוזבת שנטעו בציבור?

זה היה לפני ההכרזה הרשמית נדמה לי, חמישי בוקר. הסגר התחיל בשישי, אבל אל תגיד סגר, תגיד "איזור מוגבל", שלא יעלבו בממשלה.

המשטרה ערוכה, מוכנה ויכולה להתמודד עם כל המשימות החדשות שנפלו בחיקה? זאת לא פנטזיה למתקדמים?

יכולה לאכוף סגר. אחרי כל כך הרבה שנים בשטחים, מג"ב יודעים את העבודה. הבעיה שלפעמים אוכפים יותר מדי טוב וקפדני כששוכחים שלא מדובר פה בסגר לצורך מעצר של מבוקשים אלא בבעיה בריאותית. תפסת מישהו שטעה? שלח אותו הביתה, הדו"ח מיותר. 500 ש"ח לאנשים שיצאו לרוץ בשכונה זה מוגזם. יש חוסר אחידות במדיניות האכיפה במקומות שונים בארץ. ירושלים למשל, מדיניות מחמירה מאוד עד כדי המצאת תקנות. ביום אחד אני מקבל 20 טלפונים מתושבים שמספרים על מחסומים עם שוטרים שדרשו מהם תעודת עובד חיוני. אין שום תקנה שדורשת דבר כזה. לעומת זאת בעיר אחרת דו"חות אחדים. קנסות על זה שמישהו נסע עם 3 נוסעים ברכב. אסור על פי התקנות אבל גם אי אפשר לתת על זה קנס. אבל עכשיו לך תתווכח עם שוטר הסיור.

עוד דוגמא, אנשים יוצאים לטיול בפארק מתחת לבית. לפי התקנות - מותר אם זה בתוך המאה מטרים שלך. בא שוטר, נותן דו"ח 500 ש"ח. דבר אל הקיר. שולח אותך לבקש להישפט. נו באמת.

כיוונתי יותר למסר שנותנים לציבור שיש אכיפה קפדנית ורצינית ובפועל, בשטח קורה משהו אחר.

ביום שהיתה הכרזה על הסגר, המשטרה היתה ברחובות. אבל בשבת החליטו להוציא את הכוחות כדי "לכבד את השבת". זו טעות. אבל זו דוגמא מעולה. סגר על בני ברק. נהדר וחשוב. אבל חשבתם איך לדאוג לתושבים? אתה יודע מה זה ערב ליל סדר בבני ברק? כמות האוכל שקונים? והביצים? אף אחד לא דואג לזה. אם זה יימשך כמו שזה נראה עכשיו, בימים הקרובים יהיה שם טירוף.

דווקא בקריית יערים ראיתי שהיתה היערכות מוסדית של המועצה המקומית לענות גם על צרכים כאלה. אי אפשר לעשות את אותו הדבר גם בבני ברק, אלעד או אשקלון?

טלז סטון זה יישוב קטן יחסית. קל להיערך וגם האזרחים היו ממושמעים. בני ברק יישוב עם מאתיים אלף איש, אשקלון עם מאה ושבעים אלף ואוכלוסייה מגוונת. כל עיר והצרכים שלה. אנחנו ערב ליל סדר. אתה יודע שבני ברק הולכת לימים מטורפים, אתה שמעת שיש היערכות לחלק מזון בבני ברק מטעם המדינה? עד עכשיו לדעתי אין תכנית מסודרת מה לעשות עם בני ברק. אני בכלל בגישה שצריך לתת את הפיקוד על כל המשבר הזה למערכת הביטחון, והסיבה היחידה שזה לא קורה היא שראש הממשלה לא רוצה לתת לבנט להיות האחראי.

היית גם כתב שטחים. אלו תופעות דומות אתה מזהה בין האופן שבו מתנהל סגר שם ובמרכז גוש דן?

אנחנו עוד רחוקים משם. סגר בשטחים זה צבא, בישראל תמיד שכונה. מי שבאמת רוצה לצאת מבני ברק יכול. כל אחד עובד חיוני, כל אחד מכיר מישהו.

מה עוד מקפיץ אותך במה שאתה רואה מסביב בשטח ובדיווחים בכלי התקשורת?

לצערי אני בקושי רואה טלוויזיה בימים האלה. כשאני בבית זה בעיקר יובל המבולבל, רוי בוי ולפעמים הילדה נותנת לי לגנוב כמה דקות של חדשות בשמונה. ממה שאני מספיק לראות, עדיין לא יורדים לרמת האזרח. מה אדם צריך לעשות כדי לקבל את כל ההחזרים שמבטיחים לו? כמה כבר אפשר לדבר על מטושים? אני מרגיש שגם חסרה ביקורת. 10 שנים הפקירו את מערכת הבריאות, זה לא עניין אף אחד. שר הבריאות שעד לפני חודשיים בכלל לא ידע איך קוראים למחלה הזאת ולפי כמה דיווחים בכלל לא האמין בקיומם של חיידקים.

לא רוצה להתחנף לשוקן, אבל תראה את "הארץ". זו עיתונות. צועקים כבר שנים על ההפקרות הזאת, רוני לינדר ו"דה מרקר" עוקבים אחרי מעללי ליצמן, לא פעם חשפנו איך ליצמן מגייס את מערך הבריאות לטובת חסידי גור, אשת האדמו"ר. גם חיים ריבלין עוקב אחריו שנים. עוד יוצאת דופן היא קרן נויבך. גם הם צועקים כבר שנים. עכשיו כשיש מגיפה כולם נזכרו לבוא גם.

ב"הארץ" אתה פותח וקורא מחקרים מדעיים על הקורונה. כותרת ראשית של לי ירון על העלייה באלימות נגד נשים, נעה לנדאו מעלה לסדר היום את איכוני השב"כ, בר פלג עם מבקשי המקלט. תשמע, זו גאווה לעבוד עם חבורה כזו שדווקא בימים האלה מדברים לא רק על תחנות היבדק וסע וכמה גדול יצאו המוסד וצה"ל.

ואתה טים בנט בעימות הזה? הוא היה צריך לקבל אחריות על כל המערך?

מזמן. המשבר הזה גדול על משרד הבריאות. הוא צריך להיות הצד המייעץ.

בוא ניסע קדימה שבועיים בזמן, אחרי פסח, מה להערכתך יהיו הכותרות הגדולות של אותו הזמן?

אינני נביא, מוכן להמר בשבילך. אני מתפלל שהכותרת תהיה שהמעונות והגנים חוזרים לפעול. זה קודם כל. מיצינו את כל הפעילויות פה.

מעבר לזה, כלכלה נטו. אני מבין קטן בנושא אבל ברור שייקח לישראל ולעולם שנים לצאת מהמשבר הזה ולאף אחד באוצר או בממשלה אין מושג מה הולך להיות ולכן גם אין שום תכנית. מעבר לזה אני חושש בצער רב שלא נתקדם הרבה. הדיבור ימשיך להיות על מספר החולים וכמות הסגר. אני אדם פסימי מאוד. מוכן להמר שללימודים יחזרו פה אולי ביוני וזה במקרה הטוב.

למח"ש תהיה הרבה עבודה בחודשים הבאים?

מח"ש כבר מזמן לא מתפקדת, אז גם אם תפנו אליהם אחרי המשבר, 99 אחוז שהתלונה תיסגר. אל תבנו עליהם. אני כן מעריך שתהיה הצפה של פניות לבתי המשפט על הדו"חות. המון משפטים בימים אלה נדחים ואחרי המשבר ייקח גם למערכת בתי המשפט זמן לחזור לעצמה.

עוד משהו חשוב שלא מדברים עליו: עצורים. חשודים. זכויות אדם. השיח נעלם לחלוטין. וזה חסר מאוד. עצורים לא רואים שופטים. הדיונים מתקיימים בוידיאו קונפרנס שזה נורא. ואין לי ספק שביום שאחרי המשבר המשטרה תבקש להמשיך ביוזמה הזו, כי בעצם זה עבד טוב עד עכשיו.

אז יש כאן סתירה. אם זה עובד טוב, למה זה נורא?

זה לא עובד. עצורים לא מדברים פנים אל פנים עם הסנגורים שלהם יותר. שופט לא יכול להתרשם כמו שצריך מהעצור. אולי יש לו פנס בעין מעימות עם שוטר? חלק מהארכות המעצר הם בטלפון. באיזה מדינה דמוקרטית זה מצב הגיוני?

זו טרגדיה מה שקורה בבתי הסוהר. כל היום אני מקבל פניות מאסירים שרועדים מפחד שהוירוס יגיע לתאים. לאף אחד לא איכפת, החצר האחורית של המדינה. עד לרגע זה אסירים לא נבדקים לקורונה. זה מטורף. אוכלוסייה חלשה, חולה, בתנאים צפופים ובתנאי היגיינה איומים.

יש עכשיו יותר מעצרים או פחות? עם איזה סוג פשיעה מתמודדים עכשיו?

פחות מעצרים. יש פחות עבריינות רכוש כי כולם בבתים, אז אין לאן לפרוץ. יש יותר אלימות במרכולים, האלימות במשפחה עלתה כי הלחץ וההתכנסות בבית עושים את שלהם וזו תופעה שחייבים לדבר עליה ולמצוא דרכים לפתור אותה. יש עבריינות הונאה. הבנתי שיש גם פחות עבריינות סמים מסוגים מסוימים כי קשה לייבא לארץ כשאין טיסות. מי שיפרח אחרי המשבר הוא השוק האפור שיביא איתו אלימות וסחיטות. אנשים במצב כלכלי איום, עסקים נסגרים, צ'קים, חובות וכולם יפנו להלוואות מחוץ לבנקים. תמיד יש מי שמרוויח ממשברים.

מירי רגב כשרה לבטחון פנים זה טוב לכתבי משפט ומשטרה?

תענוג. אל תשכח שהיא גם צריכה למנות סוף סוף מפכ"ל שזה תמיד חגיגה. ואם אפשר ללמוד משהו על רגב, זה שהיא לא אחת שנחבאת אל הכלים. היא לא תעשה למשטרה חיים קלים.

מה קורה עם כל החקירות הגדולות? הכל עומד?

הרבה מהן בהולד. קשה מאוד לבצע חקירה עם כל ההגבלות. מה גם שחלק מהשוטרים בלהב 433 בכלל במשימות שקשורות לקורונה.

לסיום, אם אתה יכול לבחור לעצמך את התפקיד העיתונאי הבא אחרי שכל זה נגמר - מה היית בוחר?

בטוח לא כתב בריאות. מה רע לי עכשיו? אני עובד בעיתון הכי טוב במדינה וגאה לעבוד בו. המשטרה מספקת לי פרנסה וסיפורים, הקש בעץ עם כפפות.

בונוס: המלצות מדיה לימי הבידוד

סדרה: "אוזרק", רק עכשיו יוצא לי לראות בלילות. מעולה.

קריאה: תקנות הגנה לשעת חירום (נגיף קורונה החדש) וגם "פרומים", ספרו החדש של יאיר אטינגר.

טוויטר: כל פורום תחריר (לוינסון, נוביק, רועי שרון, עמיחי אתאלי, עידו בנבג'י ויוני קמפינסקי).

אציין כי חצי מהיום נשרף על התכתבויות בקבוצת הוואטסאפ הפעילה הנקראת בשעה זו "תגידו שלום לגבי" על שם חשיפת הענק של לוינסון בעיתון "ידיעות אחרונות" בשנת 2006 או משהו, מהו שמו החדש של הפיל שנולד בספארי ברמת גן.