תוכנית האקטואליה היחידה של חדשות 12 בשפה הערבית, "אל-אוסבוע" ("השבוע"), לא תשודר עוד בשידור חי במשבצת השידור הקבועה שלה בימי שישי בצהריים, ובמקום זאת תשודר הקלטה שלה בימי שבת בבוקר. זאת דווקא בתקופת מגפת הקורונה, שבה ישנה חשיבות מוגברת לעדכון הציבור באופן זריז ויעיל.

במרכז אעלאם טוענים כי מדובר בפגיעה בציבור דוברי הערבית בישראל ובהפרה של התחייבות חדשות 12 לרשות השנייה. בחדשות 12 טוענים כי השינוי בשיבוץ התוכנית נועד ליצור לה חשיפה גדולה יותר, ובנוסף מבטיחים להעלות בקרוב מהדורה יומית בשפה הערבית באתר N12.

מזה שנים משדרת חדשות 12 מדי יום שישי בשעה 13:30 מהדורת חדשות שבועית בשפה הערבית, המסכמת את אירועי השבוע. בשנים האחרונות מגיש את המהדורה פוראת נסאר. לפי מרכז אעלאם, מדובר בתוכנית מקצועית, בעלת הישגים עיתונאיים וצוות מסור.

בשבועות האחרונים, מציינים במרכז אעלאם, התוכנית הצליחה לספק מידע חיוני לציבור על מגפת הקורונה, זאת בשעה שהמהדורות המרכזיות בערוץ 12 אינן נגישות בשפה הערבית. "התכנית הצליחה להעביר לאזרחים הערבים מידע רלוונטי החל מהודעות ראש הממשלה וכלה בהודעות של משרדים אחרים. צוות התוכנית פעל לראיין מומחים המסבירים את המידע ואת השלכותיו על הקהל הערבי במיוחד", מחמיאים במרכז אעלאם.

אולם בשבוע שעבר, אחרי שנים של שידור במשבצת קבועה, הוקדם מועד שידור "אל-אוסבוע" לשעה 12:00, ובקרוב, כאמור, היא צפויה לעבור לשבת בבוקר. לפי חולוד מסאלחה, מנכ"לית אעלאם, שידור מוקלט יביא לפגיעה "בזכותו של הציבור הערבי לקבל מידע מהימן ומעודכן בזמן אמת". במכתב שהפנתה מסאלחה אתמול (28.3) למנכ"ל חדשות 12 אבי וייס היא מציינת כי מדובר ב"הפרה של הההתחייבות של ערוץ 12 לרשות השנייה בשידור תכניות סוגה עילית המשקפות רב תרבותיות ואת הגיוון בחברה הישראלית".

לפיכך מבקשת מסאלחה מוייס לשמור על שידור התוכנית בשידור חי בימי שישי בצהריים. בנוסף, מציעה מסאלחה, יש להביא בשידור חוזר חלק מהאייטמים של התוכנית, כמו ראיונות עם מומחים, גם בשעות הערב בזמן צפיית שיא.

דובר חדשות 12, אלון שני, מסר בתגובה כי מהדורת "אל-אוסבוע" מהשבוע שעבר "הוקדשה למשבר הקורונה ואף הוקדמה לשעה 12:00, מתוך מחשבה לייצר לה חשיפה גבוהה יותר". לדבריו, "לאור הנתונים הנמוכים, אנו בוחנים שינוי השיבוץ לרצועת הבוקר ביום שבת ובהתאם לנתונים נבחן את ההמשך. יש להדגיש ולהבהיר כי אין כל החלטה להוריד את המהדורה, נהפוך הוא, אנו מקדישים אותה בעת הזו למשבר ומנסים למצוא לה את השיבוץ הטוב ביותר".

בנוסף מתייחסת חדשות 12 לטענות שעלו במכתב קודם של אעלאם, באשר לאי הנגשת שידורי החדשות בשפה הערבית. לפי הדובר, "חברת החדשות רואה חשיבות רבה בייצוג כלל החברה הישראלית לרבות האזרחים הערבים החיים במדינה. עם פרוץ משבר הקורונה, אנו מחפשים את הדרכים להגביר את ההנגשה בשפה הערבית, בהן מהדורה ייעודית יומית שתעלה באתר N12, לצערנו הדבר מתעכב בשל העומסים הרבים של כלל המערכת, אך אנו מקווים שנצליח לייצר זאת בתקופה הקרובה".