נובל אנרג'י מדממת כבר תקופה ארוכה, בחמש השנים האחרונות הפסידה סכום עתק של מעל שישה מיליארד דולר. קבוצת דלק מינפה עצמה לדעת לטובת עסקת ענק בים הצפוני, שהיה ברור כשמש דרומית כי היא גדולה על מידותיה, ונפגעה קשות כתוצאה ממלחמות המחירים בשוק הנפט. שתי החברות הללו הן השותפות הגדולות והמרכזיות במונופול הגז הישראלי, המחזיק בשני המאגרים הגדולים תמר ולוויתן.

מזה למעלה משנתיים "שומרי הבית" מתריעים בראש חוצות על פגמים בהליך המימון של פרויקט לוויתן, על תחזיות אופטימיות ומנופחות של זכייניות מאגרי לוויתן ותמר ועל כך שמונופול הגז בהובלת קבוצת דלק ונובל אנרג'י, ואיתם כספי הפנסיות שלנו, עומדים בפני סכנות פיננסיות מהותיות. הכתובת היתה על הקיר, ונראה שרק גורמים שהיו מושקעים בלוויתן עד צוואר ויחד איתם חבריו של יצחק תשובה במסדרונות השלטון, סירבו לפקוח עיניהם ולראות את האמת המרה - שתי החברות דוהרות לעבר חדלות פירעון.

ואז הגיעה הקורונה, והספירה לאחור רק הואצה. להערכתנו, ימיהן של נובל אנרג'י ודלק - ספורים. על מדינת ישראל, שהתרפסה בפני מונופול הגז לאורך העשור האחרון, להיערך לעידן חדש. משק האנרגיה הישראלי ימשיך להזדקק למקורות אנרגטיים גם אם החברות הללו תפשוטנה את הרגל. אסור לחלץ את יצחק תשובה ואת עסקיו, כמו גם את נובל אנרג'י, על חשבונם של אזרחי ישראל. גם לא צריך. למעשה, ההתרסקות של מונופול הגז היא הזדמנות אדירה למדינת ישראל ולציבור הישראלי.

אזרחי ישראל לא יסלחו למהלך חילוץ לעסקיו של יצחק תשובה על חשבונם, במיוחד לאחר שעשק אותם במשך שנים במחירי גז מופרזים. אזרחי ישראל לא יסלחו להחמצת הזדמנות היסטורית לתיקון העיוות המבני במשק הגז המקומי

במיוחד כעת, כשנראה שהתחזיות מתממשות והחברות קורסות, צריך לזכור שבניגוד לחברות המונופול - הגז עצמו שבמאגרי תמר ולווייתן לא הולך לשום מקום. קבוצת דלק היא חברה פיננסית עם מומחיות קטנה מאוד בתחומי הפקת גז. אין שום צורך ביצחק תשובה או במנהלי קבוצת דלק כדי להבטיח את המשך הזרימה הסדירה של הגז למשק.

המשבר הפיננסי של בעלי השליטה במאגרי הגז בישראל הוא הזדמנות להחזיר את הבעלות על חלק ממשק הגז הישראלי לשליטת המדינה, תוך שאנו ממשיכים להסתמך בינתיים על גז ממאגר תמר, הגז הצפוי ממאגרי כריש-תנין והמשך רכישת גז מונזל על יד חברת החשמל. לאחר שתרכוש חלק מהאחזקות בו, המדינה לא צריכה לנהל את הפקת הגז מתמר במקום נובל אנרג'י – רוב חברות האנרגיה הגדולות בעולם ישמחו לספק את השירות הזה עבורה. מאגר לוויתן צפוי לקרוס פיננסית בהיעדר ביקוש ויש להתייחס אליו מעתה כאל מחסן גז לשעת חירום.

ישראל אינה תלויה בגז מלוויתן

מאגרי כריש-תנין נמצאים מחוץ לסיפור המשבר והקריסה של מונופול הגז. בניגוד לחברת דלק, זכיינית כריש-תנין, חברת אנרג'יאן, אינה על סף פשיטת רגל. לכל היותר, אם המצב הכלכלי הנוכחי יימשך, היא עלולה להיסוג מעסקת רכישת אדיסון האיטלקית, אך תמשיך כמתוכנן לפתח את המאגרים כריש-תנין שבמים הכלכליים של ישראל. תיתכן דחייה של לוח הזמנים בשל התפרצות מגיפת הקורונה והאטה בקצב בניית אסדת הטיפול הצפה (FPSO) שהוזמנה על ידה ממספנות בסין, אך הגז בסופו של דבר יזרום.

חשוב לזכור: הגז שבמאגרים כריש-תנין מיועד כולו עבור השוק הישראלי. אנרג'יאן חתמה על חוזים ארוכי טווח ומחייבים בהיקף של כ-BCM5 עם חברות במשק הישראלי - קרוב למחצית התפוקה בשנות השיא של מאגר תמר, ויכולה להגדיל תפוקותיה ממאגרי כריש-תנין עד ל-BCM8.

בניגוד לכריש-תנין, לוויתן יצא לדרך כשהוא מבוסס מסחרית על יצוא לירדן ולמצרים וכמעט ואין לו לקוחות מקומיים ארוכי טווח. חברת החשמל, שזקוקה לגז עודף על זה שמסופק לה במסגרת חוזה העוגן שלה עם מאגר תמר, רוכשת אותו כעת זמנית מלוויתן, אך בשנה הבאה תצא למכרז תחרותי על רכישת אותה יתרת גז. נכון להיום, למאגרי כריש-תנין קיים יתרון מחיר של כ-20% לטובתם ביחס ללוויתן. לכריש-תנין גם יכולת הפקה מספקת ליתרה שעשויה לבקש חברת החשמל, באמצעות האסדה הצפה שנרכשה ע"י אנרג'יאן.

הפגנה נגד אסדת לוויתן של מונופול הגז, תל-אביב, 1.9.2018 (צילום: מרים אלסטר)

הפגנה נגד אסדת לוויתן של מונופול הגז, תל-אביב, 1.9.2018 (צילום: מרים אלסטר)

גם השותפות הזוטרות בתמר ניסו לאחרונה לפתות את חברת החשמל בהצעות מוזלות ליתרת גז זו, הצעות שנבלמו על ידי המונופול במהלך שיעמוד בקרוב למבחן משפטי. לפיכך, אפשר שבכל מקרה לוויתן יאבד בשנה הבאה את החוזה עם חברת החשמל. יתרה מזו, חברת החשמל מנצלת כעת הזדמנויות בשוק הגז הבינלאומי שמחיריו קרסו ורוכשת מעת לעת גז מונזל, על חשבון החוזה הזמני שלה עם שותפות לוויתן ובמחיר נמוך בהרבה מהמחיר שהיא משלמת ללוויתן.

הזדמנויות אלו צפויות להישאר עמנו שנים קדימה, על פי חברות ייעוץ בענף, אך החוזה הזמני והלא מחייב של לוויתן עם חברת החשמל ננגס ומתכווץ כבר כעת. כל זה מצטרף למציאות ברורה: ישראל אינה תלויה כלל בלוויתן ולא יתרחש למדינה כל נזק אם השותפות בלוויתן תקרוסנה. ארבע תחנות הכוח של חברת החשמל שנמצאות בשלב זה או אחר של מכירה על פי הרפורמה במשק החשמל, עשויות למצוא בית חם במאגרים תמר או כריש-תנין. לוויתן עלול למצוא עצמו עם חוזים ארוכי טווח בהיקף מינורי בהיקף של BCM1 בלבד בשוק המקומי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האנרגיה יובל שטייניץ מבקרים באסדת הגז לוויתן (צילום: מארק ישראל סלם)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האנרגיה יובל שטייניץ מבקרים באסדת הגז לוויתן (צילום: מארק ישראל סלם)

מעבר לכך, פשיטת הרגל הצפויה של נובל אנרג'י תביא בסבירות גבוהה לביטול החוזה מצד חברת החשמל הירדנית (שרוכשת גז גם ממצרים, קטאר ועוד ובמקביל מקדמת מאד את משק החשמל הסולארי שלה). בנוסף, מגבלת צינור הגז הנוכחית למצרים, לא תורחב על ידי הזכייניות בהשקעה כבדה בעת המצוקה הנוכחית. גם ה"מטריה" של המשטר המצרי להסכם יבוא הגז מישראל התקפה לשנתיים ראשונות בלבד, עלולה להיסגר. התפתחויות אלו עלולות להביא לקריסתו גם של חוזה ייצוא הגז למצרים. בנפול הרגל הישראלית, הרגל הירדנית והרגל המצרית, הלוויתן עלול להישאר רעב מאד.

חברת אנרגיה שתשקול להיכנס בנעלי זכייניות לוויתן שקרסו לא תמצא כל היגיון כלכלי במהלך, שהרי גז הינו מוצר לוקאלי וביקוש מספק - אין. הגז שבלוויתן ימתין בסבלנות באדמה וישמש כעתודות עבור הדורות הבאים. הלקוחות הישראלים הספורים שרכשו גז מלוויתן יעברו לרכוש אותו מכריש-תנין או מתמר. לוויתן יידום לעת עתה.

מצוף במקום מאגר שלישי

כדי לעמוד בדרישת הממשלה לזרימת גז משלושה מאגרים (כתנאי לסגירת תחנות הכח הפחמיות בחדרה), יחליף את לוויתן המצוף שבנתה חברת חשמל מול חופי חדרה. המצוף יזרים גז למשק באופן שוטף וישמש לצרכי יתירות וגיבוי. התפוקות המקסימליות של שלושת המקורות - תמר, כריש-תנין והמצוף - מגיעות לכ- BCM24, יותר מפי שניים מצריכת הגז הנוכחית במשק, ותספקנה מענה לשנים ארוכות קדימה.

במקביל על המדינה להגדיר יעד שאפתני למעבר להתבססות על אנרגיה מתחדשת, לרבות יעדי ביניים, במסגרת החלטת ממשלה. מהלך שיאפשר להוזיל עוד את תעריפי החשמל, נוסף על הפחתת זיהום האוויר ופליטת גזי החממה. בנוסף, על המדינה להקים צוות חוצה משרדי ממשלה שיוודא יישום החלטות אלו.

לאור כל זאת, אנו אומרים לא נחרץ לערבויות או הלוואות מדינה למונופול הגז! להיפך, יש לתת לקבוצת דלק ולנובל אנרג'י להמשיך בדרכן, להגיע לפשיטת רגל ואז לרכוש את חלקן מהמפרק: את פעילויות הבנות שלהן - דלק קידוחים ונובל אנרג'י מזרח תיכון, או רק את זכויותיהן במאגר תמר. במקביל, על המדינה, יחד עם שאר השותפות בתמר, להיערך במהירות למציאת מפעיל בינלאומי מנוסה שימשיך לתפעל את אסדת תמר ולהפיק את הגז שבמאגר.

תיקון היסטורי

הקריסה הצפויה של קבוצת דלק ונובל אנרג'י הינה הזדמנות פז להשתחרר מהשבי של מונופול הגז ומהחוזה היקר וארוך הטווח של שותפות תמר עם חברת החשמל, בהקדם ועוד לפני תום 2021, נקודת זמן בה יתאפשר חוזית להוזיל את מחירי הגז בעד 25%. ההפחתה המשמעותית במחירי הגז שיאפשר המהלך, תביא להוזלה בשורה ארוכה של מוצרים במשק, לירידה ביוקר המחייה ולהקטנת אי-השוויון.

בפנינו הזדמנות היסטורית לתקן שורה ארוכה של מחדלים שבוצעו באסדרה של משק האנרגיה בעשור האחרון ובעיקר במתווה הגז, לעשות רה-ארגון חיוני במשק הגז המקומי ולהוריד את המחיר של הגז הנרכש על ידי חברת החשמל ממאגר תמר ב- 40% לכל הפחות (מחירי כריש-תנין העכשוויים). בתקופה של מיתון מהסוג שאנחנו נכנסים אליו כעת, ירידה דרמטית במחיר החשמל ובעלויות האנרגיה תסייע מאד למשק הישראלי להחזיק ראש מעל המים בעת הסערה ולחזור ולצמוח במהירות לאחריה.

יתר על כן, אחזקות המדינה הישירות במאגר תמר יפצו על אובדן ההכנסות הפוטנציאלי מתגמולים ומיסוי ממאגר לוויתן, שיחדל כאמור לעת עתה מלספק גז.

אסדת תמר (צילום: משה שי)

אסדת תמר (צילום: משה שי)

ריכוז החוזים שתיארנו, תוך תמיכה נוספת באמצעות ניצול הזדמנויות נקודתיות בשוק הגז העולמי וייבוא גז מונזל, יאפשר למאגר תמר המדמם לקוחות לחזור לאיתנו. המהלך עשוי, כפועל יוצא של האיזון הכלכלי המחודש, למנוע את הקריסה הצפויה של חברת תמר-פטרוליום המחזיקה ב- 16.75% מהזכויות בתמר.

ללא שינוי כזה, תמר-פטרוליום עלולה לחוות צניחה של עד 80% בתזרים המזומנים שתקבל ממאגר תמר, מה שלא יאפשר לה לשרת את החוב האדיר שנטלה על עצמה (רובו מכספי הגורמים המוסדיים, שהשתמשו בכספי הפנסיות של אזרחי ישראל). כך, ללא כל הזרמה כספית על חשבוננו, נציל מאובדן לפחות חלק מכספי הפנסיות שלנו.

דרוש מנהיג

יש לזכור היטב כי קבוצת דלק הינה רק שחקן פיננסי במאגרי הגז המקומיים ואילו נובל אנרג'י הינה המפעילה, בעלת הידע התפעולי והמקצועי. אין כל סיבה שבעולם להשתמש בכספי אזרחי ישראל, כדי לחלץ את חברת דלק ויצחק תשובה מיהירותו ושגיאותיו העסקיות המרות, שעלו עד כה ביוקר רב לאזרחי המדינה - כלכלית, סביבתית ואף בריאותית.

כל שנדרש הוא למצוא חלופה לנובל אנרג'י עם קריסתה ולאפשר למדינה מעורבות בבחירת חלופה זו. אנו בטוחים שתהיינה חברות בינלאומית מקצועיות וחסונות ממנה שתשמחנה להפעיל את מאגר תמר ובפרט באטמוספירה העסקית הנוכחית.

אזרחי ישראל לא יסלחו למהלך חילוץ לעסקיו של יצחק תשובה על חשבונם, במיוחד לאחר שעשק אותם במשך שנים במחירי גז מופרזים. אזרחי ישראל לא יסלחו להחמצת הזדמנות היסטורית לתיקון העיוות המבני במשק הגז המקומי. אזרחי ישראל ימשכו את כספם מכל גוף פיננסי שיצביע בעד תספורת נוספת שינסה לבצע יצחק תשובה.

זו שעתו הגדולה של מנהיג ישראלי, מימין או משמאל, לעשות מהלך נכון ונחוש לטובת אזרחי המדינה שבחרו בו. בזה תימדד גדולתו. למנהיג חכם ואמיץ כזה, עיני הציבור נשואות.

יוני ספיר הוא יו"ר עמותת "שומרי הבית", הפועלת לעיצוב מחדש של משק האנרגיה בישראל ולפיקוח על משק הגז המקומי