עתירות דחופות לוועדת הבחירות מבקשות צו מניעה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ונגד חברת פייסבוק, על מנת להפסיק את הפצתו של סרטון פייק שהתפרסם במסגרת תעמולת הבחירות של הליכוד. העותר עו"ד שחר בן-מאיר צירף לעתירה גם את איש התקשורת אראל סג"ל, אולם לאחר מכן ביקש למוחקו מהעתירה משום שלא שיתף את הסרטון. גם כחול-לבן עתרו באמצעות משרד גזית-בקל.

כפי שפורסם ב"עין השביעית", נתניהו פרסם בחשבונות הפייסבוק והטוויטר שלו סרטון שנערך באופן מניפולטיבי כך שישתמע ממנו שיריבו, יו"ר רשימת כחול-לבן בני גנץ, קורא למצביעים "לא לשים כחול-לבן בקלפיות". בסרטון המקורי, שצולם כדי לדרבן את תומכי כחול-לבן, אומר גנץ: "לא נשים כחול-לבן בקלפיות – נגיע לבחירות רביעיות". צוות הקמפיין של הליכוד חתך את הסרטון אחרי המילה "בקלפיות", וכך יצר רושם שגנץ קורא לציבור לא להצביע למענו.

הסרטון המטעה הופץ בקבוצות ווטסאפ ופייסבוק של הליכוד, וגם על-ידי אנשי תקשורת. בעתירה שהגיש עו"ד בן-מאיר מתבקש צו מניעה שיורה למחוק את סרטון התעמולה המזויף משום שהוא "מהווה הפרה בוטה וגסה של הוראות סעיף 13 לחוק דרכי תעמולה, וכן מהווה בגדר 'חדשות שקריות' (News Fake)". בעתירה של כחול-לבן נכתב גם כי הסרטון הופץ ברשת אינסטגרם ובמסרונים לטלפונים.

סעיף 13 קובע כי "לא תהא תעמולת בחירות מטעם מפלגה או רשימת מועמדים אחת או למענה בצורה או בדרך שיש בהם משום הפרעה בלתי הוגנת של תעמולת בחירות מטעם מפלגה או רשימת מועמדים אחרת או למענה". עוד לפי העתירה, "בהפצת הסרטון המזויף יש משום הפצת חדשות מזויפות מטעם הליכוד, דבר שיש בו פגיעה, לפי עמדת ועדת הבחירות המרכזית בטוהר הבחירות" (ההדגשה במקור).

בעתירה שהגישה כחול-לבן מצוטטת החלטה קודמת של ועדת הבחירות, לפיה "אחת מתכליותיו המרכזיות של חוק הבחירות, ובצידה - סמכותו של יושב ראש הוועדה ליתן צו - היא בגין דבר תעמולה המהווה הטעיית הציבור". "ככל שמוצג לציבור המצביעים נתון שאינו אמיתי", מוסיפים העותרים, "הרי שבהגדרה מדובר בתעמולה מטעה".

*  *  *

להורדת הקובץ (PDF, 174KB)

להורדת הקובץ (DOCX, 27KB)