עד כמה משפיעים מסעות התעמולה של המפלגות? אם לשפוט לפי הסיקור שמעניקה התקשורת הישראלית למערכת הפוליטית - מדובר בהשפעה מוחצת. ידוע כי התקשורת נוטה לספק סיקור פוליטי מקולקל. מחקרים רבים הדגימו כיצד סיקור פוליטי נוטה להזניח סוגיות ונושאים מהותיים ולהעדיף עיסוק בתמרונים פוליטיים ועניינים פרסונליים. מחקר התקשורת אף העניק לסוג כזה של עיתונות את הכינוי "סיקור אסטרטגי" ו"סיקור של מירוץ סוסים".

במערכות הבחירות האחרונות נראה שהתקשורת הישראלית הקצינה עוד יותר ומגישה סיקור פוליטי מקולקל מסוג חדש: התייחסות לקמפיין כאל המציאות הפוליטית עצמה. תככים מפלגתיים ויריבויות פרסונליות כבר אינם מספיקים בפני עצמם, והעיתונאים המסקרים את המערכת הפוליטית מתמכרים למסרי הקמפיינים של הפוליטיקאים והמפלגות.

הראיון שהעניק ביום שישי האחרון בני גנץ לדני קושמרו ב"אולפן שישי" של ערוץ 12 הוא דוגמה מאלפת. הראיון ארך זמן ממושך יחסית למקובל במהדורות חדשות, 12 דקות ו-33 שניות, וכלל 25 שאלות ישירות ושאלות המשך.

"סיקור קמפיין": כמעט כל השאלות שהופנו ליו"ר כחול-לבן נשאבו מקמפיין הליכוד

כל 25 השאלות, כמעט ללא יוצא מהכלל, עסקו במסרים שעמדו במרכז הקמפיין הנגדי, של הליכוד: פרשת "המימד החמישי", שותפות פוליטית עם נבחרי ציבור ערבים, ההבטחה למינוי לשר אוצר של ניר ברקת והקמפיין האישי נגד גנץ. אף לא אחת מהן עסקה בסוגיה או נושא מהותיים.

במהדורת הדגל של חדשות 12, מכלי התקשורת הפופולריים והמשפיעים בישראל, לא מצאו לנכון לשאול את יו"ר המפלגה הגדולה בכנסת, הרואה עצמו מועמד לראשות הממשלה, ולו שאלה אחת על עמדותיו ותוכניותיו בנושאי כלכלה, חינוך, רווחה, סביבה, תשתיות, בריאות או כל תחום אחר - גם לא כאלו שהתקשורת הישראלית כן נוהגת להעלות לפעמים לראש סדר היום, כמו ביטחון או מדיניות חוץ.

כך, 16 שאלות, יותר ממחצית, הוקדשו לחקירה שנפתחה נגד חברת "המימד החמישי", שגנץ היה יו"ר שלה. למרות שגנץ עצמו אינו חשוד בפרשה, חברת "המימד החמישי" היא נושא מרכזי בקמפיין הליכוד. 7 שאלות סבבו סביב השאלה אם כחול-לבן תקים קואליציה בתמיכה של הרשימה-המשותפת ("הערבים", כפי שהרשימה מכונה בקמפיין הליכוד וע"י קושמרו). דה הלגיטימציה לנבחרי הציבור הערבים הוא מסר העל של קמפיין הליכוד.

בעוד את השאלות על "המימד החמישי" אפשר היה לתרץ בעיתוי האקטואלי של ההודעה על פתיחת החקירה, הרי שהעיסוק הרב במסר העל של הליכוד היה חסר אפילו תירוץ כזה. כדי להצדיק בכל זאת את הדגש שהוא נותן לנושא, נתלה קושמרו בכך שעמית סגל עסק באותו מסר של הליכוד בטור שלו שפורסם באותו בוקר ב"ידיעות אחרונות". אם תרצו, "מירוץ שליחים" במקום "מירוץ סוסים".

שני הנושאים הללו תפסו כ-11 דקות מתוך הראיון, שארך כאמור כ-12 וחצי דקות.

שאלה נוספת עסקה בהשוואה גימיקית למסר מרכזי אחר של קמפיין הליכוד באותה עת (ההבטחה של נתניהו למנות את ניר ברקת לשר אוצר). והשאלה האחרונה היתה הדהוד של הקמפיין האישי של הליכוד נגד גנץ, המנסה לצייר אותו כמגמגם ו"לא יציב".

* * *

הנה התמלול המלא של 25 השאלות שהפנה קושמרו לגנץ:

  1. היום בדיוק שנה לכחול לבן, וכמתנת יום הולדת קיבלתם חקירה פלילית נגד החברה שאתה עמדת בראשה, "המימד החמישי".
  2. מתנת יום ההולדת הזאת שקיבלתם, חקירה פלילית נגד החברה שאתה עמדת בראשה. אמנם אתה לא חשוד כרגע, אבל אתה יודע, דברים יכולים להשתנות.
  3. כמו שאתם טענתם נגד נתניהו בענין הצוללות: איך יכול להיות שהוא לא חשוד? ואיך יכול להיות שהוא לא ידע? הרי הוא אחראי. אז אתה אחראי למה שקרה ב"מימד החמישי".
  4. בדו"ח של מבקר המדינה, אני חזרתי אל השופט שפירא, רוב הטענות למשטרה, אבל כתוב שם: התשתית העובדתית שהציג מנה"ט (שזה מנהלת הטכנולוגיה) לוועדת המכרזים, לפיה חברה א' - שזה אתם - יש לקוחות שהם גופים בטחוניים והחברה קיימת ארבע שנים במקום שנתיים. הדברים האלו לא היו נכונים, כלומר, האנשים שלך לא אמרו אמת, כנראה, למשטרה.
  5. אתה היית בפגישות האלו עם אנשי המשטרה? המשא ומתן העסקי?
  6. אבל אמרת שלחברה יש יכולת מוכחת, שיש לכם לקוחות שלא היו.
  7. ארבעה מיליון. שהיו אמורים להפוך לחמישים מיליון.
  8. אז מי לא אמר אמת למשטרה מהאנשים שלך?
  9. אגב, אתה מדבר על ארומה פוליטית, כלומר, הטענה שלך, במילים שלי, שממלא מקום הפרקליט, אלדד, אולי החזיר טובה לשר אוחנה שמינה אותו והחליט על חקירה. זה מה שאתה אומר, החקירה פוליטית.
  10. אבל אתה אומר "לחץ פוליטי הוביל לבדיקה". אתה אומר "ארומה פוליטית".
  11. זה לא דומה למה שנתניהו ואנשים אומרים - שהפרקליטות היא פוליטית? עכשיו זה בא פשוט מהצד השני.
  12. מר גנץ, האם אתה מתחייב שתחיל על עצמך את הדרישות שהיו לך מנתניהו, כלומר, אם תיבחר ותהיה חקירה, ויוחלט על כתב חשדות נגדך, זה השלב שדרשת מנתניהו לפרוש, האם אתה תפרוש כשדבר כזה קורה, ותלך לטפל בענייניך המשפטיים?
  13. כלומר, אם יש חקירה, אם יש כתב חשדות נגדך, ואתה בתפקיד פוליטי, אתה פורש?
  14. כלומר, אתה תלך אם זה אכן יהפוך לחקירה, לכתב חשדות.
  15. לא היה כלום כי אין כלום, זה מה שאתה אומר.
  16. ואם יש כתב חשדות נגדך, ואתה ראש ממשלה - אתה פורש.
  17. אנחנו רואים את הסקרים, אין לך ממשלה. ואנחנו לא מצליחים להבין איך אתה חושב להיות ראש ממשלה.
  18. איך כחול לבן יכולה להוביל ממשלה, בלי תמיכת הערבים מבחוץ?
  19. ותהיו מוכנים לקבל תמיכה שלהם מבחוץ?
  20. אבל תהיה מוכן להקים ממשלה עם התמיכה שלהם מבחוץ?
  21. אני לא בטוח שזה מה שהליכוד יודע, הם מתעקשים להמשיך עם נתניהו. יש לו גוש, יש לו בלוק.
  22. אבל נתניהו כאן.
  23. אני רוצה לשאול אותך על רעיון שמעלה הבוקר ב"ידיעות אחרונות" עמית סגל, הפרשן הפוליטי שלנו. שכחול לבן, היא לבד תקים ממשלה, עם תמיכה מבחוץ של ליברמן, של הערבים, הכל כדי, קודם כל, להוציא את נתניהו מבלפור - ואחר כך, איך אתה אומר, נתקדם. מה אתה אומר על הרעיון הזה?
  24. יש שר אוצר חדש, המיועד ניר ברקת. יש לו אינספור רעיונות להוריד את מחירי הדיור. את יוקר המחיה. אבל הוא לא יודע כמה עולה כיכר לחם, כמה עולה קרטון חלב. אתה יודע?
  25. תגיד מר גנץ, אני חייב לומר לך, לפעמים יש תחושה, אני עוקב אחריך ואחרי נתניהו - נתניהו מתרוצץ מלא מרץ, מאוד רוצה להיות ראש הממשלה. נדמה שלא יהיו לו חיים בלי זה. ולפעמים אני מסתכל עליך ואני אומר לעצמי שאתה שואל את עצמך "מה הייתי צריך את זה בכלל?".