כמעט 9,000 פעילים ופעילות רשומים באפליקציית הקהילות של כחול-לבן, הרשימה הגדולה בכנסת הנוכחית. יותר מ-4,000 מהם נענו לאחרונה לקריאה שהופצה ברשתות החברתיות והצטרפו ל"אגף למבצעים מיוחדים" שמפעיל המטה הדיגיטלי של קמפיין המפלגה. אולם בניגוד לתחושת הדחיפות שעולה מן השם הקרבי שנבחר, מעל פני השטח נראה שהעניינים שם מתנהלים דווקא בניחותא.

מטרת הקבוצה, כפי שהסבירו אנשי המטה הדיגיטלי בפוסט הפתיחה שלהם, שפורסם ב-6 בינואר, היא "להיות 'כוח אש' ברשתות החברתיות כדי להפיץ מסרים ולעזור בניצחון לבחירות לכנסת ה-23". איך זה אמור לעבוד? צוות הקמפיין הדיגיטלי מכין מסרים והפעילים מתבקשים להפיץ אותם בכל האמצעים שעומדים לרשותם. המסרים נשלחים במקביל בתוך האפליקציה, בקבוצת הוואטסאפ לפעילי "האגף" וכן במיילים. ה"אגף" הוא חלק מאופרציה שמפעילה כחול-לבן באפליקציה Mobilize, המציעה אפשרות לנהל קהילות, מסרים, דיונים, אירועים, תכנים - מעין רשת חברתית סגורה.

ושוב, בניגוד לטרימינולוגיה המיליטריסטית, אפליקציית "כח האש" של כחול-לבן נראית קצת כמו פארק שעשועים חצי נטוש, ומזכירה שיטוט באתר פורומים שעבר זמנו דוגמת "תפוז", למשל. קצב הפעילות באפליקציה נראה דליל ובהתאם רמת המעורבות של המשתמשים נמוכה. תכנים חדשים מטעם הקמפיין הדיגיטלי מועברים במייל או באפליקציה בתדירות נמוכה - בין פעם בשלושה ימים ועד מקסימום של שלוש פעמים ביום. וזאת בעיצומו של קמפיין, כשבועיים לפני יום הבחירות.

בקבוצת הוואטסאפ הקצב מעט גבוה יותר, אולם התכנים שמועברים הם לרוב קישורים לפוסטים שפרסמו המועמדים בעמודים הרשמיים שלהם, לכתבות בכלי התקשורת המסורתיים או לעמודים הרשמיים של המפלגה. שום דבר שמצדיק הצטרפות לקבוצות.

האפקליצייה שמפעילה כחול-לבן במסגרת קמפיין הבחירות (צילום מסך)

האפקליצייה שמפעילה כחול-לבן במסגרת קמפיין הבחירות (צילום מסך)

בשבועיים האחרונים מקדם הקמפיין שלושה מסרים עיקריים: אישי, ביטחוני וחברתי. הראשון נשען על הסלידה מנתניהו, השני על קיבוץ הרמטכ"לים בצמרת הרשימה והשלישי - סוף סוף - על תוכן ממשי בנוגע לחיים האזרחיים בישראל. באופן ראוי לציון, אם לשפוט לפי מנגנון העברת המסרים של כחול-לבן ברשתות, דווקא המסר השלישי כשל ונזנח.

כאמור, המסר הראשון והעקבי ביותר נוגע ליכולת של בנימין נתניהו לתפקד כראש ממשלה כשמעליו תלויים שלושה כתבי אישום. לנתניהו לא יהיה זמן לדאוג לענייני המדינה כשיצטרך להגן על עצמו בבית המשפט - חוזרים שוב ושוב בכחול-לבן, בווידיאו, בסטטוסים כתובים ובתמונות. "יש מי שדואג לעצמו", שזה נתניהו, ויש "מי שידאג לעם ישראל" שזה גנץ.

המסר השני נוגע למדיניות הביטחונית שבה צריכה לנקוט ממשלת ישראל. מפלגתו של גנץ מבליטה את העובדה שבראשה עומדים שלושה גנרלים, שולחת אותם לסיורים בעוטף עזה ובצפון, ומצהירה כי המדיניות הביטחונית של ממשלת ישראל צריכה להיות נוקשה יותר. לכאורה, לא המסר המרכזי שצריכה היתה להעביר מפלגה שנמצאת משמאל למפלגת השלטון איתה היא מתמודדת ראש בראש. לכאורה.

המסר השלישי היה ניסיון שלא צלח של כחול-לבן לפנות למצביעים שלא מסתפקים במסר "רק לא ביבי" או בהילה הביטחונית של ראשי הרשימה, ומעוניינים, רחמנא ליצלן, בתוכן של ממש. כך, בתחילת שבוע שעבר הצהירו במפלגה על קמפיין "תיק 5,000", שמתח ביקורת חריפה על נתניהו בהקשר לקריסת מערכת הבריאות והטיל עליו את האשמה על מותם של 5,000 אנשים מדי שנה מזיהומים בבתי החולים. אם ננקוט בטרמינולוגיה הכחול-לבנית - למרות ריכוז המאמצים, הקוקפיט נותר מקורקע. נראה שאם פונים לקמפיין המתבסס על תוכן - צריך לדאוג שהוא יהיה נכון ומנומק.

מנכ"ל בי"ח איכילוב פרופ' רוני גמזו, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, טען שמדובר ב"מניפולציות פופוליסטיות" והביע כעס על הניסיון לשחוק את אמון הציבור במערכת הבריאות הציבורית, גיא זוהר פירק את טיעוני הקמפיין לגורמים והוציא ממנו את האוויר, ואילו ח"כ אורלי לוי (העבודה-גשר-מרצ) טענה שהקמפיין (הכושל) בכלל הועתק ממפלגת גשר.

מתוך האפקליצייה שמפעילה כחול-לבן במסגרת קמפיין הבחירות (צילום מסך)

מתוך האפקליצייה שמפעילה כחול-לבן במסגרת קמפיין הבחירות (צילום מסך)

בימים האחרונים מנסים להפיץ בכחול לבן מסר חדש - דוגמאות למצביעים שעשו את המעבר מהצבעה לליכוד ("כל החיים הצבעתי מחל") להצבעה לכחול-לבן. בליכוד משתדלים להוציא את העוקץ מהקמפיין וטוענים כי המצביעים החדשים של כחול-לבן הם בכלל לא מצביעי ליכוד.

אולם בלא קשר למסרים המתחלפים, הניגוד לאופי הפעולה של הליכוד נותר בעינו: בניגוד לקצב הפעילות המסחרר של קמפיין הליכוד, שבקבוצות הוואטסאפ שלו עוברות מידי שעה מאות הודעות שמספקות אין ספור תכנים לשיתוף והפצה לפעילים הלהוטים, בכחול-לבן לא באמת מצליחים להמריא (עוד על קמפיין הליכוד ברשתות ניתן לקרוא כאן).

כך למשל אתמול, יום שני, הצליחו התכנים שמופצים בעמודי וקבוצות כחול-לבן לייצר מעט יותר ממאה אלף פעולות של מעורבות, בעוד הליכוד הצליח לייצר במהלך אותו יום יותר מ-450 אלף פעולות של מעורבות. גם לאורך זמן, ולמרות ההשקעה הכספית האינטנסיבית של כחול-לבן בקידומי פייסבוק ממומנים והניסיון להפעיל קהילה אקטיבית, הליכוד שומר בעמודי וקבוצות הפייסבוק המזוהים איתו על רמת מעורבות (לייקים, שיתופים, תגובות) גבוהה ביותר מפי ארבע מאשר עמודי וקבוצות כחול-לבן.

סיכם את הדברים אחד הפעילים, בתגובה לפוסט עם מסרים שביקשו אנשי הקמפיין להפיץ. הפעיל התלונן על כך שהמסרים לא עוברים החוצה והוסיף: "הרב שיח שאנחנו מנהלים בינינו הוא טוב ומבורך, אך יש לי הרגשה שאנחנו פשוט 'מחליפים גרביים' בינינו".