מחקרים הראו כי התקשורת מסקרת את הפוליטיקה כמרוץ סוסים: היא מתמקדת בתמרונים פוליטיים במקום במהות, בקמפיינים במקום במציאות. סיקור זה מוביל לציניות ולאובדן האמון במערכת הפוליטית ובתקשורת. לקראת בחירות 2020 נבחר מדי יום את "הסוס היומי", הסיקור הפוליטי הבולט ביותר שמשרת את הציבור באופן הגרוע ביותר, והפעם: "הארץ".

קצת יותר משבועיים לבחירות, וככל שהמועד מתקרב קשה יותר לבחור את "הסוס היומי", פשוט מפני שכל מהדורות החדשות ועיתוני הבוקר עמוסים בידיעות המוקדשות להתבטאויות אישיות, מהלכים פוליטיים ומסעות התעמולה עצמם. הבוקר, למשל, הכותרות הראשיות של "ידיעות אחרונות" ו"מעריב" מוקדשות לאמירות של ראשי מפלגה. בעמודי הפנים של "ישראל היום" מדווחים על הקמפיין החדש של ש"ס ובאלו של "ידיעות אחרונות" מדווחים על הקמפיין החדש של הרשימה-המשותפת.

ובכל זאת, עיתון "הארץ" מוביל במירוץ הסוסים היומי כיוון שבעמוד השער שלו מופיעה במלואה ידיעה שעוסקת בקמפיין של מפלגת העבודה-גשר-מרצ. יהונתן ליס מדווח כי גורמים ברשימה מעריכים שמצבם אינו מזהיר אך יחד עם זאת רואים פתח לתקווה בעקבות אחת ההצהרות האחרונות של ראש הממשלה. על כן, מוסיף ליס, בשבועיים הקרובים הקמפיין שלהם יתמקד בניסיון לנצל את היתרון היחסי שעוד נותר להם.

המידע הזה אינו תורם במאומה לקוראי העיתון המעוניינים להיעזר בו על מנת לקבל החלטה מושכלת על הצבעתם, והוא רלוונטי בעיקר לאנשי פרסום המתמחים בתחום הפוליטי, פוליטיקאים מקצועיים ובני משפחותיהם. באקלים התקשורתי הנוכחי, נראה כי התקשורת הישראלית מעדיפה את פלח הקוראים הזה, המונה כמה מאות אנשים, על פני מיליוני האזרחים האחרים.

שער "הארץ" (פרט), 16.2.2020

שער "הארץ" (פרט), 16.2.2020