איש העסקים וולטר סוריאנו טוען כי כוחות אפלים פועלים נגדו. סוריאנו, ישראלי יליד ארגנטינה ומי שהוצג על-ידי עורך-דינו בומבך כידידו של ראש הממשלה נתניהו, מתגורר בקהילה חרדית בלונדון ומפעיל משם את עסקיו ובהם חברת האבטחה והמודיעין הפרטי USG. את הדברים אמר סוריאנו ל"טלגרף" הבריטי,  בכתבה שכוללת מלבד ההתבטאות הנדירה גם תמונה פומבית ראשונה של סוריאנו, ככל הידוע, המתפרסמת בכלי תקשורת מרכזי. בעבר תבע סוריאנו אתר חדשות ישראלי בגין תמונה ובה הוא נראה כשפניו מוסתרות למחצה.

סוריאנו אמר עוד ל"טלגרף" כי הוא מתכוון להגיש למשרד נציב המידע הבריטי תלונה נגד מנוע החיפוש גוגל בטענה כי הוא מאפשר הפצה של "טענות כוזבות וזדוניות" נגדו. זאת אחרי שכבר הגיש בישראל ארבע תביעות דיבה ותביעה אחת בגין פגיעה בפרטיות נגד עיתונאים וכלי תקשורת, בהם "העין השביעית", ואחרי שהגיש תביעה באירלנד נגד הרשת החברתית טוויטר בגין ציוצים שעסקו בו.

באחד ההליכים נגד "העין השביעית" הזכיר סוריאנו כי קיבל פנייה מה"דיילי טלגרף" בעקבות פרסומים על ההליכים שהוא מנהל בישראל. בסוף השבוע האחרון ראתה אור הכתבה, ובה מצוטט סוריאנו כאומר כך: "ישנם כוחות אפלים מסוימים שפועלים נגדי, שמנסים לקשר אותי עם דברים שאין לי כל קשר איתם והם לא מסתירים את זה. טענותיהם הן מעבר לנשגב, פתטי ומגוחך". בהמשך הכתבה הוסיף סוריאנו: "אני קורבן של שימוש לרעה בתקשורת במטרה להשמיץ מישהו - במקרה זה אותי - בשירות כוחות אפלים ונסתרים, במקום שבו אין לך אפילו את הזכות להגן על עצמך".

סוריאנו: "ישנם כוחות אפלים מסוימים שפועלים נגדי, שמנסים לקשר אותי עם דברים שאין לי כל קשר איתם והם לא מסתירים את זה. טענותיהם הן מעבר לנשגב, פתטי ומגוחך"

כתב ה"טלגרף" רוברט מנדיק מתאר את סוריאנו כאדם ש"נותר בעיקר בצללים, כמעט ללא פרופיל ציבורי", אולם כלי תקשורת ברחבי העולם עסקו בו לאחר שבחודש יוני האחרון אתר "פוליטיקו" דיווח כי ועדת המודיעין של הסנאט האמריקאי, שחקרה חשדות למעורבות רוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב, זימנה אותו לראיון בדלתיים סגורות. לפי ה"טלגרף", סוריאנו מתעקש שמעולם לא קיבל את המכתב המדובר ולמד עליו רק מהתקשורת.

ועדת הסנאט ביקשה מסוריאנו להעביר לה את "כל התקשורת או תיעוד התקשורת" עם כמה גורמים, בהם בין היתר פול מנפורט, מנהל הקמפיין לשעבר של הנשיא טראמפ, ומייקל פלין, היועץ לביטחון לאומי לשעבר של טראמפ. בוועדה ביקשו מסוריאנו גם את תיעוד התקשורת שלו עם אורביס, חברת מודיעין עסקי שאחד ממייסדיה הוא המרגל הבריטי לשעבר כריסטופר סטיל. בדיווח של "פוליטיקו" נטען גם כי סוריאנו מקורב לאוליגרך הרוסי  אולג דריפסקה, שותפו לשעבר של מנפורט.

סוריאנו מכחיש בפני ה"טלגרף" שהוא מכיר איש מהשמות המוזכרים במכתב של ועדת הסנאט, למעט האוליגרך דריפסקה, אותו לדבריו פגש לאחרונה בשנת 2010. אמנם, ב"טלגרף" מזכירים כי החברה של סוריאנו נשכרה לאבטח את נמל התעופה באולימיפיאדת סוצ'י ב-2014 ע"י חברה של דריפסקה. ב"טלגרף" מדווחים עוד כי סוריאנו מעולם לא נפגש עם סטיל וכי לא היה לו או לחברת USG כל קשר למרגל. זאת משום שלפי ה"טלגרף", למשרדים של חברת USG ולמשרדי החברה של סטיל יש אמנם כתובות שנדמות כצמודות, אך בפועל בין שני המשרדים שבלונדון מפרידים כמאה מטרים.

"חברת USG לא עוסקת כלל בכל הקשור לבחירות או לקמפיינים פוליטיים", מצוטט סוריאנו ב"טלגרף", "אבל 'באורח פלא' הם הזכירו אותי, כאדם פרטי, ולא אף אחת מהחברות שלי. ברור שאני קורבן לקמפיין השמצה מתוזמר היטב". לדבריו, יש לעסקיו "אפס קשרים פוליטיים ובייחוד לא בישראל".

לפי ה"טלגרף", עוד לפני הדיווח על הבקשה של ועדת הסנאט, שהביא את סוריאנו לתודעת התקשורת העולמית, שמו של סוריאנו צץ בתקשורת הישראלית כשהמפכ"ל לשעבר רוני אלשיך אמר בראיון לאילנה דיין כי נערכו מעקבים אחרי קציני משטרה שחקרו את נתניהו. בראיון שערכה לאחר מכן יעל דן עם רביב דרוקר בגלי-צה"ל, ואשר הוביל לתביעת הדיבה הראשונה של סוריאנו, אישר דרוקר כי סוריאנו הוא מי שבמשטרה מתדרכים כי אליו התכוון אלשיך. סוריאנו מצוטט ב"טלגרף" כמי שמגדיר את המידע על המעורבות לכאורה שלו בפרשת ההאזנות והמעקבים אחרי חוקרי נתניהו, כ"שמועות כוזבות לחלוטין והזויות".

עוד לפי ה"טלגרף", סוריאנו טוען כי בידו שני מכתבים ממשטרת ישראל שבהם המשטרה מכחישה כי לסוריאנו היה קשר כלשהו למעקב אחר חוקרי נתניהו. עם זאת, מהמכתבים אלה, שהוצגו על ידי סוריאנו עצמו במסגרת התביעה שלו נגד דרוקר, כלל לא עולה כי המשטרה מכחישה זאת.

רוני אלשיך, מפכ"ל משטרת ישראל (צילום: יונתן זינדל)

רוני אלשיך, מפכ"ל משטרת ישראל (צילום: יונתן זינדל)

המכתב הראשון נשלח בחודש פברואר 2018, במענה לפניית בא-כוחו של סוריאנו, עו"ד אילן בומבך. עו"ד בומבך כתב למפכ"ל "נוכח שקריות הדברים שמפורסמים בכלי התקשורת, אבקשך להוציא הבהרה פומבית, באופן שאינו משתמע לשני פנים, לפיה מרשי אינו קשור, לא במישרין ולא בעקיפין, למעקב הנטען אחר חוקרים במשטרה". בתשובה ששיגר רפ"ק עו"ד עמי גרנובסקי, ראש תחום פיקוח ובקרה במשטרת ישראל, נכתב כי בדברי המפכ"ל אלשיך ב"עובדה" "לא הוזכר שמו של אדם לו ניתן לייחס מעקב אחרי שוטרים ואף לא ניתן רמז ישיר או עקיף על זהותו ולא על זהות שולחו. כל הפרסומים בנושא הינם על דעת המפרסמים, ובאחריות. בנסיבות אלה, אין מקום להיעתר לבקשתך".

המכתב השני נשלח מהמשטרה בחודש נובמבר 2018, בתשובה לפנייה נוספת של עו"ד בומבך. במכתב זה שבה וציינה המשטרה כי המפכ"ל לא נקב בראיון עמו ב"עובדה" בשמו של איש ואף לא רמז לאיש ועל כן כל הפרסומים הם על אחריות המפרסמים. עו"ד בומבך פנה למשטרה בעקבות פרסום של עיתונאי חדשות 12 גיא פלג, שדיווח כי ארבעה חוקרים פרטיים נעצרו בחשד שאספו מידע על קצינים שעבדו על תיק רגיש. רפ"ק מוריה בן-משה, עוזרת היועץ המשפטי של משטרת ישראל, כתבה לעו"ד בומבך כי מבדיקה שערכה המשטרה בנוגע לפנייתו עולה כי אין כל קשר בין חקירה זו לבין דברי המפכ"ל בתוכנית "עובדה" ומדובר באירועים שונים לחלוטין. "בנסיבות אלה מצאנו", הוסיפה, "כי אין מקום להיעתר לבקשתך".

כך או אחרת, בכתבת ה"טלגרף" מתאר סוריאנו את עצמו כקורבן של מסע המכוון בכלל נגד ראש הממשלה בישראל. "אין ספק שאני סובל מנזק היקפי של הקמפיין נגד נתניהו", מצוטט סוריאנו.

*  *  *

סוריאנו נשאל אם אם ירצה להתייחס לכתבה ב"טלגרף" או להסביר מדוע טען כי המשטרה קבעה כי אין לו קשר לפרשת ההאזנות לחוקרי המשטרה - בעוד במציאות המשטרה כלל לא קבעה זאת. סוריאנו בחר שלא להתייחס לשאלה באופן ישיר, ושלח באמצעות בא-כוחו, עו"ד אילן בומבך, את הדברים הבאים:

"מרשי מבין היטב את דאגתכם נוכח מכתבי משטרת ישראל שנשלחו אליו, אשר מבהירים באופן ברור שדבריו של רביב דרוקר, לפיהם משטרת ישראל היא זו ש'תדרכה' אותו שדברי המפכ"ל אלשיך בתכנית 'עובדה' כוונו למרשי, אינם אמת. במכתביה למרשי, המשטרה לא הסתפקה בתשובה חד משמעית שהמפכ"ל לא התכוון אפילו ברמז למרשי או כל שם אחר, אלא אף הצביעה בצורה ברורה מי נושא באחריות הבלעדית לפרסומים שקריים - 'המפרסם', דהיינו רביב דרוקר. כידוע, בית המשפט דן בסוגיה זו, במסגרת תביעת לשון הרע שהגשנו, ובין היתר יכריע אם להאמין לגרסת דרוקר או לגרסתה של משטרת ישראל".

בניגוד לנטען ע"י עו"ד בומבך, המשטרה כלל לא מזכירה את דרוקר, לא במכתב הראשון ששלחה ולא בשני.

עו"ד בומבך הוסיף ושלח גם את הדברים הבאים: "בשולי הדברים, אך לא בשולי חשיבותם, מרשי רשם לפניו את ניסיונכם המי-יודע-כמה, למצוא בעניינו כל 'פגם' או מה שעלול להיראות כ'פגם', כל עוד משרת הדבר את דרוקר או את קו הסיקור השלילי שבו אתם נוקטים כלפי מרשי כבר מזה כתשעה חודשים.התנהלותכם זו תואמת את סיקורכם המסולף את הדיון שנערך בבית המשפט, כאשר בכותרת כתבתם 'תביעת השתקה', אף שהשופט ציין במפורש (ואף ציינתם זאת בידיעה עצמה (!), כי לא התרשם שזו תביעת השתקה. כאשר דרשתי מכם להסיר את הכותרת הכוזבת, סירבתם לכך, ללא כל נימוק".

אנו מביאים כאן את דבריו של בומבך כלשונם, למרות שאין בהם אמת: "העין השביעית" מדווחת על ההליכים המשפטיים של סוריאנו בשירות ציבור קוראיה בלבד, ולא בשירותו של דרוקר או בשירותו של סוריאנו. כמו כן, לדיווח אליו מכוון בומבך כלל לא ניתנה הכותרת "תביעות השתקה" (מדובר רק באחת התגיות שליוו את הכתבה). בנוסף, בניגוד למה שטוען בומבך, השופט אילן רונן כלל לא קבע שהתביעות שהגיש סוריאנו אינן תביעות השתקה, אלא רק אמר שעניין זה צריך להתברר.