ראש הממשלה בנימין נתניהו נאלץ להסיר מעמוד הפייסבוק הרשמי של ראש ממשלת ישראל פוסט שבו התפאר בהישגיו, זאת בעקבות החלטת ועדת הבחירות המרכזית. מי שינסה לצפות בסרטון בדף הפייסבוק יגלה כי הוא אינו זמין.

לפני כחודש, בפתח ישיבת הממשלה, נשא נתניהו נאום קצר שבו הציג את הישגי ממשלותיו לאורך מה שכינה "עשור של עשייה". בין היתר אמר נתניהו כך: "חיזקנו את היחסים המדיניים, הכלכליים והביטחוניים עם מעצמות העולם"; "הבאנו להתעצמות ביטחונית כבירה"; "הבאנו את הכלכלה הישראלית להישגים חסרי תקדים"; "יש לנו הישגים כבירים"; "[הבאנו] את ההשקעה בתרבות ברחבי מדינת ישראל לשיא של כל הזמנים"; "[הבאנו] את הסייבר לשיא של כל הזמנים"; "[הבאנו] את התשתיות, התחבורה, לשיא של כל הזמנים"; "יש כאן עבודה פנטסטית. באמת לשיאים של כל הזמנים"; "זו עבודת צוות, זו מדיניות ברורה, זו הצלחה ענקית"; "אנשים מדברים על זה בכל מקום. הם אומרים: 'אנחנו רואים מדינה אחרת, היא נראית אחרת, היא מרגישה אחרת, אנחנו מרגישים אחרת'".

סרטון שצילמה לשכת העיתונות הממשלתית ובו תועדו דברי נתניהו הועלה לעמוד הפייסבוק הרשמי של ראש ממשלת ישראל, לצד תמליל הדברים. בעקבות זאת עתרה התנועה למען איכות השלטון בישראל נגד ראש הממשלה נתניהו ומשרדו. התנועה טענה, באמצעות עורכי-הדין תומר נאור והידי נגב, כי נתניהו עשה שימוש אסור בנכסי ציבור כדי להפיץ תעמולת בחירות. לטענת התנועה, עיקר דברי נתניהו הם תעמולה, דברי התפארות שאינם מבוססים על נתונים מדויקים, אשר מתפרסמים בסמוך לבחירות ועשויים להשפיע על הבוחרים.

ראש הממשלה ומשרדו השיבו, באמצעות עורכי-הדין שמואל תמיר, ניבה הלוי, אבי הלוי ורועי שויקה, כי את הפרסום יזמה דוברות משרד ראש הממשלה, וזאת בהתאם למקובל ביחס להצהרות כאלה. בנוסף טען נתניהו כי לפני העלאת הסרטון לפייסבוק פנתה הלשכה המשפטית של משרד ראש הממשלה למשנה ליועץ המשפטי לממשלה וזה השיב כי לנוכח מקרים דומים בעבר ניתן להתיר את הפרסום, בכפוף לכמה השמטות.

נתניהו ומשרדו הסכימו עם הטענה כי דף הפייסבוק הרשמי של ראש ממשלת ישראל הוא נכס ציבורי, אולם טענו כי עיקר הפרסום שבלב העתירה אינו תעמולתי אלא "חדשותי ואינפורמטיבי באופן מובהק". מדובר, כך הסבירו, בסיכום שנתי שנהוג לפרסמו מדי שנה בשנה.

השופט ניל הנדל, יושב-ראש ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-23, דחה את טענות נתניהו ומשרדו.

"עיינתי בפרסום", כתב השופט הנדל. "בחינה פרטנית מלמדת כי ההיבט הדומיננטי של הדברים הוא תעמולתי. הדגש אינו על נתונים כאלה ואחרים, אלא על התפארות גרידא בהישגים, באופן שאינו אינפורמטיבי, ובטח שלא 'חדשותי'". השופט ציטט כמה וכמה משפטים מדברי נתניהו וקבע כי מדובר ב"התפארות ולא הצגת נתונים קונקרטיים בדבר הישג כזה או אחר".

לדברי השופט הנדל, "זהו שיח של מסקנה בדבר הצלחה בתפקיד שמעבר למסירת מידע. כאמור, אין בכך פסול, אך מדובר בתעמולה. זו מכריעה את השימוש בנכס הציבורי. בנוסף, ישנו עוד נתון מרכזי, והוא מועד הפרסום: כחודשיים לפני יום הבחירות. בנסיבות העניין, השילוב בין תוכן הפרסום והעיתוי מכריעים את הכף ומובילים למסקנה שתעמולת בחירות לפנינו".

השופט הנדל הוסיף כי "אכן, במסגרת הדברים מופיעים, בכמה הקשרים, גם נתונים מספריים", אולם "גם החלקים האינפורמטיביים מהדהדים את מערכת הבחירות והרקע הפוליטי".

בשל כך הורה השופט הנדל למשרד ראש הממשלה להסיר באופן מיידי מדף הפייסבוק את הסרטון והטקסט שנלווה לו, וחייב את המשרד בהוצאות משפט של התנועה לאיכות השלטון בסך 3,000 שקל.

תב"כ 6/23

להורדת הקובץ (PDF, 970KB)