הסכסוך המשפטי בין ענת קם ל"הארץ" הגיע היום (13.1) לסיומו בהסכם פשרה במסגרתו התחייב "הארץ" לשלם לקם 270 אלף שקלים, זאת בנוסף להוצאות בסך 75 אלף שקלים שחויב לשלם לה על-ידי בית-המשפט המחוזי. מעבר לסכום שיועבר לקם, הצדדים הסכימו עוד כי תבוטל החלטת בית-המשפט המחוזי, שקבעה כי "הארץ" אחראי לחשיפתה של קם כמקור עיתונאי של אורי בלאו.

בהסכם מובהר על דעת שני הצדדים כי הנתבעים, כלומר עיתון "הארץ" ואורי בלאו, "אינם אחראים לנזקי המשיבה ואינם חבים באחריות כלפיה". יחד עם זאת, מיד בהמשך נכתב כך: "מבלי לגרוע מן האמור לעיל, כמחווה של רצון טוב, הצדדים באו בדברים לגבי סיוע בחלק מההוצאות המשפטיות בהן נשאה המשיבה [קם], במסגרת ההליכים המשפטיים נגדה, וזאת לנוכח החשיבות שרואים המבקשים בקיומם של מקורות עיתונאיים במדינה דמוקרטית".

לפני כשבועיים הציע העליון פשרה במתווה דומה: ביטול החלטת המחוזי ופיצוי בסך של בין 50 ל-300 אלף שקל (הפיצוי הנדרש בתביעה המקורית של קם נגד "הארץ" הועמד על סך 2.6 מיליון שקל). אולם הצדדים העדיפו להחליט בעצמם על גובה הפיצוי. בשבוע שעבר הגישו את הסדר הפשרה לעליון, אולם שם זימנו אותם לדיון נוסף בשל אחד הסעיפים בהסדר.

"יש בעיקר מרכיב אחד בפשרה שאתם הגשתם שחורג מההבנות בין הצדדים", אמרה הבוקר השופטת דפנה ברק-ארז, שדנה בתיק לצד השופטים אלכס שטיין ויעל וילנר. בהסכם הפשרה נכלל סעיף הקובע כי בית-המשפט המחוזי חרג מההלכה שנקבעה בתיק ליאורה גלט-ברקוביץ' נגד "הארץ", בכל הקשור לאחריות של עיתון כלפי מקור. "כידוע, בית-המשפט אינו סוחר בהלכותיו", הוסיפה השופטת ברק-ארז והמליצה לצדדים להסכים למחיקת הסעיף הזה מהסכם הפשרה.

עו"ד אילן בומבך, שייצג את קם, הבהיר לשופטי העליון כי הוא "אדיש" לסעיף זה וכי היו אלה עורכי-הדין זאב ליאונד וטל ליבליך, באי-כוח "הארץ", שהתעקשו על הכללתו בהסכם (גילוי נאות: עו"ד בומבך מייצג את איש העסקים וולטר סוריאנו, שהגיש שתי תביעות נגד "העין השביעית". בומבך אף הצטרף כתובע בעצמו לאחת מהן).

עו"ד ליאונד ביקש תחילה לשנות את נוסח הסעיף כך שישמור על הסכמה בין הצדדים לפיה המחוזי הרחיב את האחריות הנדרשת מכלי תקשורת כלפי מקור, אולם לאחר דין ודברים נוסף מול השופטים והתייעצות גם עם מו"ל "הארץ" עמוס שוקן שנכח בדיון הוחלט לקבל את הצעת בית-המשפט.

"אנחנו מברכים אתכם על הגישה העניינית בה הצלחתם להוביל את הדברים וגם לכך שהייתם קשובים לבית המשפט", סיכמה השופטת ברק-ארז ונתנה להסכם תוקף של פסק-דין.

כך, קרוב לשבע שנים לאחר הגשת התביעה ועשור לאחר שקם זומנה לחקירה במשרדי השב"כ והודתה כי העתיקה אלפי מסמכים, חלקם מסווגים ביותר, ממחשבי מפקדת פיקוד מרכז והעבירה אותם לבלאו, מצאה הפרשה את סיומה המשפטי. עם זאת, העיתונאים שעמדו במוקד הפרשה, קם ובלאו, עדיין משלמים מחירים מקצועיים בעקבות מעורבותם בפרשה.

1442/19
6373-04-13

להורדת הקובץ (PDF, 41KB)

להורדת הקובץ (PDF, 166KB)