מערכת "בחדרי חרדים" תמחק מהאתר ידיעות שעוסקות באיש העסקים וולטר סוריאנו ותתרום 35 אלף שקל לצדקה בתמורה לסילוק תביעה בסך 300 אלף שקל שהגיש נגדה סוריאנו. התביעה הוגשה במרץ 2018, אחרי שהאתר החרדי פרסם שתי כתבות פרופיל על איש העסקים. בכתבות צוין כי לפי דיווחים בכלי תקשורת אחרים, סוריאנו קשור למעקבים אחר גורמי אכיפת חוק שלקחו חלק בחקירותיו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

סוריאנו, ישראלי לשעבר המתגורר בקהילה חרדית בלונדון, מתואר בעיתונות הבינלאומית כ"איש צללים" וכבעלים של עסקי אבטחה ומודיעין פרטי. עורך-דינו, אילן בומבך, הגדיר אותו בעבר כידיד של נתניהו, וכך גם יועץ התקשורת אביב בושינסקי.

מלבד התביעה שניהל מול "בחדרי חרדים" ותביעת דיבה נוספת שנמחקה, סוריאנו מנהל עוד לפחות שלוש תביעות נגד אמצעי מדיה ועיתונאים. מהעיתונאי רביב דרוקר הוא תובע חצי מיליון שקל בעקבות ראיון רדיופוני שבו סיפר דרוקר על "הדלפות לא מוסמכות" מגורמים במשטרה שלפיהן יש קשר בין סוריאנו למעקבים (דרוקר ציין כי הוא עצמו אינו מאמין להדלפות).

בעקבות סיקור התביעה באתר "העין השביעית", סוריאנו הגיש תביעה נוספת – נגד דרוקר, וגם נגד "העין השביעית". בתביעה זו הוא דורש פיצויים בסך 580 אלף שקל. בתביעה השלישית דורש סוריאנו להורות ל"העין השביעית" למחוק מהאתר מסמכים מתוך ההליכים המשפטיים שלו. תביעה שהגיש בארץ נגד הבלוגר האמריקאי ריצ'רד סילברסטיין הסתיימה בהפסד, לאחר שבית-המשפט העליון קבע כי אין מקום לנהל את ההליך בבית-משפט ישראלי.

בחודש אוקטובר האחרון תבע סוריאנו באירלנד את הרשת החברתית טוויטר בעקבות השיח המקוון על אודותיו. מוקדם יותר השנה איים סוריאנו לתבוע גם את אתר התחקירים האמריקאי Forensic News, שעסק ברשת הקשרים העסקיים שלו. לפי מידע שמסר סוריאנו לאחרונה לבית-המשפט – האיום לא מומש משום שבקליפורניה ישנו חוק נגד תביעות השתקה. כעת, בעקבות הפשרה שאליה הגיע עם "בחדרי חרדים", סוריאנו ינהל תביעה אחת פחות.

האתר התנצל על "עוגמת הנפש"

הכתבות של "בחדרי חרדים" שבגינן הוגשה התביעה פורסמו בחתימת משה ויסברג ואלי כהן (שניהם שמות העט של העיתונאי משה ברגמן). הן התבססו על דיווחים של תאגיד השידור הציבורי וחברת החדשות (כיום חדשות 12), אך כללו גם תצלום בלעדי ונדיר שבו נראות פניו גלויות למחצה, ולצד זה מידע ביוגרפי. יצוין כי עורך האתר בזמן פרסום הכתבות ובעל השליטה באתר התחלפו מאז הגשת התביעה.

סוריאנו טען כי מערכת "בחדרי חרדים" הכפישה אותו ופגעה בפרטיותו – בין השאר משום שפרסמה את תאריך הלידה העברי שלו, את עובדת היותו יליד ארגנטינה, את שמות שכונות מגוריו בלונדון ובירושלים, את קרבתו לרב המנוח משה שפירא ואת היותו "אדם חרדי המנהל אורח חיים חרדי קפדני ביותר", ש"חברת אבטחה שבבעלותו מתעסקת באבטחת משלוחי זהב ויהלומים של אנשי עסקים ובנקים".

ב"בחדרי חרדים" טענו מנגד כי מדובר בתביעת השתקה, וכי הפרסומים על סוריאנו כוללים דברי שבח ומחמאות – "בעל חסד ענק שמפזר צדקה וחסד", למשל. באתר, שיוּצג על-ידי עורכי-הדין נתנאל רוזנשטיין וטל כלימיאן, טענו גם שהכתבות הועברו מראש לנציג של סוריאנו, שקרא אותם ואישר לפרסמם. הנציג, קרוב משפחה של סוריאנו בשם דניאל שפיגל, צורף להליך על-ידי "בחדרי חרדים" בטענה שאם יוטל על האתר לשלם פיצויים, יש להורות לשפיגל לשאת בתשלום.

בהסדר בין הצדדים, עיתונאי "בחדרי חרדים" מבהירים כי לא התכוונו "לאמת פרסומים קודמים" על סוריאנו – כלומר, הכתבות של חברת החדשות ותאגיד השידור הציבורי – אלא רק "לסקר את דמותו"

בהחלטה שניתנה בחודש שעבר המליצה השופטת איילה גזית לצדדים לדון במחלוקותיהם בפני מגשר. הצדדים קיבלו את המלצתה, ודנו בפשרה בפני המגשרת עו"ד שירה בריק-חיימוביץ' ממשרד ליבליך-מוזר.

במסגרת ההסדר שגובש בין סוריאנו ושפיגל ל"בחדרי חרדים" הסכימו באתר למחוק מהרשת את שתי הכתבות שבגינן הוגשה התביעה, ובנוסף לכך לתרום 35 אלף שקל ל"יד אליעזר", עמותת צדקה שמסייעת למעוטי יכולת. אף שהעובדה שאלשיך לא הזכיר את סוריאנו בראיון המדובר שנתן לאילנה דיין, שבו התייחס ל"פרשת המעקב", גלויה לכל – בהסדר צוין כי בפני אנשי "בחדרי חרדים" הוצג מכתב שקיבל סוריאנו מאלשיך בפברואר 2018, ולפיו "בדבריו בנושא פרשת המעקב כלל לא הוזכר צד א'".

אנשי "בחדרי חרדים" מצהירים בהסדר כי לא התכוונו לפגוע בסוריאנו "בשום צורה ואופן", וכי הם מתנצלים על עוגמת הנפש שנגרמה לו. בנוסף מבהירים העיתונאים החרדים כי לא התכוונו "לאמת פרסומים קודמים" על סוריאנו – כלומר, הכתבות של חברת החדשות ותאגיד השידור הציבורי – אלא רק "לסקר את דמותו בהרחבה אשר רלבנטית לציבור קוראיו".

בהודעה שהגישו הצדדים השבוע לבית-המשפט הם מבקשים מהשופטת גזית לתת להסכמות ביניהם תוקף של פסק דין, ובכך לסיים את ההליך המשפטי.

18293-03-18

* * *

לעיון בהסדר הגישור כפי שהוגש לבית-המשפט

להורדת הקובץ (PDF, 122KB)