לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

כ-13 אלף דוברים הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים בחודש נובמבר 2019. מתוכם, רק 269 היו ערבים, כ-2.1%, כך עולה ממדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

כלי התקשורת מהזרם המרכזי במדינת ישראל אמורים לשקף בשידוריהם את כלל האוכלוסייה הישראלית, בין אם מתוקף חוק ובין אם מתוקף המקצועיות העיתונאית. למרות זאת, הם מעדיפים להתמקד באופן חסר מידה באזרחים היהודים ולהציג לצופיהם מדינה שממנה נעדרות כמעט לחלוטין דמויות של אזרחים ערבים.

העדפה זו יוצרת בקרב הצופים והמאזינים תמונת מציאות מעוותת. תוצאת לוואי שלה היא העמקת ההפרדה התודעתית בין אזרחי ישראל היהודים והלא-יהודים. מדד הייצוג נוצר כדי לעודד את מקבלי ההחלטות בתקשורת, עיתונאים, עורכים ומגישים של תוכניות חדשות ואקטואליה, לחרוג מאזור הנוחות ולשנות את המגמה.

בראש טבלת התוכניות ניצבת "מה בוער", תוכנית האקטואליה היומית של גלי-צה"ל שמגיש רזי ברקאי ועורכת נורית קנטי, עם שיעור ייצוג של 9.6%. ב"מה בוער" השתתפו בחודש שעבר כמאה דוברים, עשרה מתוכם היו ערבים. זהו הישג יוצא מגדר הרגיל, במיוחד לאור העובדה שהמדיום הרדיופוני מקשה על שילוב דוברים רבים לכל אייטם, במיוחד בפורמט של תוכנית יומית. בחודש נובמבר השיגה "מה בוער" שיעור ייצוג גבוה גם ביחס לעצמה. שיעור הייצוג הממוצע בתוכנית מאז תחילת השנה עומד על 6.8%.

"סדר יום" של כאן ב' היא דוגמה נוספת לתוכנית רדיו יומית שמצליחה לפרוץ את מגבלות המדיום ולהביא למאזינים קולות של החברה הערבית בישראל. בתוכנית, שמגישה קרן נויבך ועורכת מירית הושמנד-מיטרני, השתתפו בחודש שעבר כ-160 דוברים, 13 מתוכם היו ערבים. ממוצע הייצוג בתוכנית מאז תחילת השנה עומד על כ-8.9%.

במקום השלישי ניצבת "חדשות הערב", מהדורת החדשות המרכזית של כאן 11. המהדורה, בהגשת דוריה למפל ובעריכת עילי לוין, נהנית משיעורי ייצוג גבוהים בעיקר הודות ל"קול איסראיל", פינה קבועה בהגשת ערן זינגר המוקדשת בכל פעם לפן אחר של החברה הערבית בישראל. בחודש נובמבר שודרו פינות על התקשורת בערבית, על המעבר ליישובים יהודיים בגלל מחסור בקרקעות ועל המטבח הערבי החדש.

בחינת שיעורי הייצוג לפי ערוצים מבליטה את הפער בין השידור הציבורי לערוצים המסחריים. שני הערוצים של תאגיד השידור, כאן 11 וכאן ב', מובילים את הטבלה עם שיעור ייצוג של כ-2.7% וממשיכים את המסורת הציבורית של רשות השידור, שהובילה את הטבלאות במדד מתחילתו.

גלי-צה"ל, שבדרך כלל מגיעה למקום האחרון בטבלת הערוצים, מובילה הפעם על שני ערוצי הטלוויזיה המסחריים שמגיעים לתוצאות עלובות. רק 1.8% מכל הדוברים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של רשת 13, ורק 1.1% מהדוברים בקשת 12 היו ערבים.

שלוש תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות שהדירו את החברה הערבית יותר מכל היתר בחודש שעבר שודרו בערוץ קשת 12.

ב"חמש עם רפי רשף" תוכנית האקטואליה היומית של חדשות 12 בעריכת דניאל בשך, הופיעו בנובמבר כמאתיים דוברים. אף לא אחד מהם היה ערבי. "אולפן שישי", שמגיש דני קושמרו ועורך רון ירון, לא כללה אף היא אפילו דובר ערבי אחד בחודש שעבר. כמו תוכניות מגזין אחרות, "אולפן שישי" נעה בין שבועות וחודשים עם ייצוג גבוה במיוחד לבין שבועות וחודשים מאופסים. זאת, בשונה מתוכניות אקטואליה יומיות כמו "סדר יום", "מה בוער" או "רינו צרור" שמקפידות על שילוב דוברים מהחברה הערבית דרך קבע.

בתוכנית הבוקר של קשת, "חדשות הבוקר עם ניב רסקין", שעורך ניר נוימן, השתתף בחודש שעבר דובר ערבי אחד מתוך כ-550 דוברים. שיעור הייצוג של התוכנית, 0.2%, יכול היה באותה המידה לעמוד על אפס מוחלט שכן בשני המקרים מדובר בהתעלמות גורפת מכחמישית מאזרחי מדינת ישראל.

התמקדות בתוכניות הרדיו מעלה כי גם בחודש שעבר בלטו לטובה "מה בוער", "סדר יום" ו"רינו צרור". "מה בוער" ו"סדר יום", כאמור, עם 9.6% ו-8.1% בהתאמה, ואילו "רינו צרור", שעורך מירון ששון, הגיעה לכ-5.8% ייצוג בחודש שעבר (וממוצע של 8.8% מאז תחילת השנה).

התוכניות הללו מוכיחות כי מתן ביטוי לחלקים השונים בחברה היא משימה אפשרית בכל פורמט ובכל ערוץ שידור. כל שצריך הוא להחליט לעשות זאת.

השוואה בין מהדורות החדשות המרכזיות בשלושת הערוצים מעלה כי למהדורה של כאן 11, שמגישה דוריה למפל ועורך עילי לוין, שיעורי ייצוג גבוהים  מהמהדורות המתחרות (שוב, בזכות "קול איסראיל" של ערן זינגר). בערוצים המסחריים, שמנהלים מאבק חריף מאז האיחוד בין ערוץ עשר ורשת והרכישה של קשת את חברת החדשות, מעדיפים שלא לתת ביטוי רב לחברה הערבית בישראל.

בחודש שעבר בלטה במיוחד לרעה מהדורת החדשות המרכזית של חדשות 13, שמגישה תמר איש-שלום ועורך ליאור לנדנברג. מתוך כ-500 דוברים שהופיעו במהדורה רק שבעה היו ערבים. זהו נתון שמלמד על כישלון מקצועי. לא ניתן לסקר כראוי את הנעשה במשך חודש שלם במדינת ישראל תוך התעלמות כמעט מוחלטת מכחמישית מאוכלוסיית המדינה.

השוואה בין תוכניות האקטואליה בשעות הפרה-פריים מעלה נתונים עגומים. כל תוכניות החדשות והאקטואליה המשודרות בערוצי הטלוויזיה בשעות אלו התעלמו מהחברה הערבית במהלך החודש שעבר. במקרה זה אין הבדל בין התוכניות של הערוצים המסחריים ל"קלמן וסג"ל", של הערוץ הציבורי כאן 11.

בדיקה נפרדת שערכה חברת יפעת מחקרי מדיה לאיתור הדוברים הערבים שהופיעו כמומחים בתחומם העלתה כי הערוץ המוביל מבחינה זו מתחילת השנה הוא כאן ב' של תאגיד השידור הישראלי. כ-45% מכלל הדוברים שהופיעו בערוץ היו מומחים. נתון מרשים זה מגיע בזכות "חדשות הערב", שם מתארחים מומחים ומומחיות רבים מהחברה הערבית. בחודש שעבר הופיעו 19 מומחים במהדורת "חדשות הערב", רבים מהם בפינת "קול איסראיל" שמגיש ערן זינגר.

במקום השני ניצב הערוץ השני של תאגיד השידור הישראלי, כאן ב', שם כ-30% מכלל הדוברים היו מומחים. במקרה זה חב הערוץ את התוצאה הטובה ל"סדר יום". בתוכנית זו לבדה הופיעו 10 מומחים במהלך החודש שעבר.

בתחתית הטבלה ניצבת גלי-צה"ל. רק עשירית מהדוברים הערבים שהופיעו בתוכניות התחנה עשו זאת כמומחים.

הנשים הערביות סבלו גם בחודש שעבר מהדרה כפולה, הן כנשים והן כערביות. מתוך 269 דוברים ערבים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של הערוצים המרכזיים, רק 51 היו נשים, כ-19%. מתוך כלל הדוברים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה המשודרות, רק 0.4% היו נשים ערביות, למרות שהן מהוות קרוב לעשירית מאזרחי המדינה.

בחלוקה של ייצוג נשים ערביות לפי גופי שידור בולטת לרעה קשת 12. רק עשירית מכלל הדוברים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוץ היו נשים.

* * *

טבלת שיעור הייצוג הממוצע מתחילת השנה

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה