תוכנית האקטואליה "קלמן ליברמן" של תאגיד השידור הציבורי העניקה חשיפה מסחרית אסורה לחברת טרה. החוק שמתוקפו פועל התאגיד אוסר על שילוב תוכן פרסומי בשידורים – "בין בתמורה, במישרין או בעקיפין, ובין בלא תמורה". בתגובה לפניית "העין השביעית" מסרו בתאגיד כי החשיפה בוצעה בשגגה, וכי "הנהלים בנושא חודדו".

החשיפה שניתנה לחברת טרה ב"קלמן ליברמן" נעשתה על רקע קמפיין לקידום לוח השידורים החדש של ערוץ כאן חינוכית, שבו לוקחת חלק יצרנית מוצרי החלב הגדולה. באייטם ששודר שלשום (25.11) שוחחו המגישים, אסף ליברמן וקלמן ליבסקינד, עם כוכבת "פרפר נחמד" אפי בן-ישראל.

במהלך הראיון ציינה בן-ישראל כי הדמויות המוכרות מתוכנית הילדים הקלאסית יופיעו על גבי קרטוני חלב, בפורמט שמזכיר מודעות של נעדרים מארצות-הברית, אך לא נקבה בשמו של המותג טרה. בתום הראיון הדגיש אסף ליברמן באוזני המאזינים: "על הקרטונים של החלב של חברת טרה יפורסמו תמונות הנעדרים". המלה "טרה" נהגתה בהדגשה, באופן שנשמע כמו מילוי התחייבות מוקדמת. לצד זה ניתנה חשיפה לקרטוני החלב של טרה גם בחשבונות המדיה החברתית של כאן.

אלדד קובלנץ, מנכ"ל תאגיד השידור הציבורי (צילום: יונתן זינדל)

אלדד קובלנץ, מנכ"ל תאגיד השידור הציבורי (צילום: יונתן זינדל)

בתאגיד השידור הציבורי סירבו למסור ל"העין השביעית" האם חברת טרה שילמה עבור השימוש בדמויותיהם של אוזה, בץ, שבי ונולי מ"פרפר נחמד", שאליהם צורף גם קישקשתא. עם זאת, אמש דווח ב"גלובס" כי טרה אכן שילמה עבור מסחור הדמויות והדפסתן על גבי אריזות החלב. "רשת ב' נחשבת מסורתית ל'קודש-הקודשים' של השידור הציבורי בכל מה שקשור לחדשות ואקטואליה, ומעולם לפני כן לא היו תלונות על תוכן שיווקי או עירוב של שיקולים מסחריים", כתבה כתבת "גלובס" ענת ביין-לובוביץ'.

האם העסקה כללה גם התחייבות להעניק לטרה חשיפה תקשורתית? בתאגיד מתעקשים שהתשובה שלילית. "לתאגיד אין כל התחייבות לתת חשיפה לטרה בשידוריו", מסרה גלי אבני-אורנשטיין, מנהלת יחסי-הציבור של התאגיד. "אכן, במהלך שידור אייטם שעסק בהשבת בובות החינוכית הביתה לקראת השקת לוח השידורים החדש של כאן חינוכית, הזכיר השדרן בשולי הדברים את שיתוף הפעולה. הדבר נעשה בשוגג והנהלים בנושא חודדו. מיותר לציין כי התאגיד לא קיבל כל תמורה בגין אזכור החברה באייטם".