העיתונאי אלדד בק דורש מאתר "העין השביעית" פיצויים בסך 100 אלף שקל ומאיים בהגשת תביעת דיבה בגלל ראיון בן שלוש שנים שבו המרואיין טען כי ייתכן שבק "באיזשהו מובן נפל ברשת" של מתחזה. המתחזה, ישראלי בשם משה טל חרותי ששינה את שמו לווילהלם ט' רוט, הציג את עצמו כמומחה לפוליטיקה אירופית וכבעל קשרים עם מפלגות ופוליטיקאים זרים – עד שנחשף בכתבת תחקיר שפרסם העיתונאי גדעון דוקוב באתר nrg.

באוגוסט 2016, ימים אחדים לאחר פרסום התחקיר, התראיין דוקוב ב"קול העין", תוכנית הרדיו של "העין השביעית" ותחנת קול-הקמפוס, וסיפר על תהליך העבודה והממצאים. הוא התייחס גם לאופן שבו היתל רוט בתקשורת: כתבים הסתייעו במתחזה לצורך כתיבת כתבות וריאיינו אותו כמומחה וכפעיל בשדה הפוליטי, ומערכות פרסמו מאמרים פרי עטו – וכך סייעו לו לטפח את התדמית הפיקטיבית.

תשומת הלב התקשורתית העניקה רוח גבית לנסיונותיו של רוט לרקום מערכות יחסים עם המערכת הפוליטית כאן בישראל, והוא הצליח להיפגש עם שרים וחברי-כנסת – הבכיר שבהם גלעד ארדן, השר לבטחון פנים, שמכהן גם כשר לנושאים אסטרטגיים והסברה.

בשלב מסוים בראיון הרדיופוני, אחרי שהמנחים (נמרוד הלברטל והח"מ) הזכירו כמה מהעיתונאים שעמדו בקשר עם המתחזה, העלה דוקוב את שמו של בק: "הזכרתם עיתונאים, אז גם נגיד אלדד בק מ'ידיעות', שמתגורר בגרמניה ומכיר טוב את הפוליטיקה האירופאית, באיזשהו מובן גם נפל שמה ברשת" (מאז עזב בק את "ידיעות אחרונות" ועבר לכתוב ב"ישראל היום").

בחודש שעבר, למעלה משלוש שנים לאחר פרסום הראיון ההוא, פנה כתב "העין השביעית" אורן פרסיקו לאלדד בק וביקש ממנו למסור התייחסות לצורך ידיעה שהציבה סימן שאלה מעל פרטים בדיווח שפרסם ב"ישראל היום" בנושא הבחירות בפולין. בק סירב להגיב, וטען כי הסיבה לכך היא "מידע לא נכון" שפורסם באתר, ושבגינו הוא ראוי לקבל התנצלות. בק סירב לענות לשאלת "העין השביעית" ולציין מהו אותו "מידע לא נכון".

במקום זאת, כעבור שבועיים שלח בק מכתב התראה ובו דרש ממערכת "העין השביעית" להתנצל בגין הראיון מ-2016, לשנות אותו, וגם לשלם לו פיצויים בסך 100 אלף שקל בגין "לשון הרע", "פגיעה במוניטין" ו"עוגמת נפש".

"מרשי מעולם לא שיבח את רוט-חרותי בשום צורה ואופן, ובוודאי שלא עשה זאת בגין נטייה פוליטית כזאת או אחרת, כפי שנרמז בתחקיר", טוען בשם בק עו"ד עדי בן-חור (לכל אורך המכתב מכונה הראיון הרדיופוני "תחקיר"). "מרשי היה בין אלו שחשפו את רוט-חרותי, וכאשר זה האחרון ניסה לעשות שימוש בשמו על מנת לגייס כספים מהמדינה למרכז אשר הוא עמד בראשו, מרשי הגיש כנגדו תלונה במשטרה".

בראיון הרדיופוני שתמלילו פורסם ב"עין השביעית" לא נטען כי בק "שיבח" את המתחזה, ולא "נרמז" שהוא עשה זאת בגין "נטייה פוליטית כזאת או אחרת". לפי תחקירו של דוקוב, אלדד בק אכן זיהה שרוט הוא מתחזה, אבל לפני כן הוא קיים עמו סדרה של פגישות. אחד הנושאים שעלו בהן היה מפלגת החופש האוסטרית – גוף שרוט טען שיש לו קשרים עם אנשיו. "עמיתים וחברים ציינו בפני פוסטים בעניין זה שהעלה רוט", מצוטט בק ב-nrg. "התחלתי לעקוב אחר דבריו, והתרשמתי שמדובר באיש שמקדם את המפלגה. יצרתי איתו קשר, ונפגשנו בארץ מספר פעמים בנסיבות שונות".

זהו כפי הנראה פריט המידע שגרם לדוקוב לומר בראיון שגם בק "באיזשהו מובן נפל שמה ברשת". לטענת בק, מדובר בדברים "חסרי שחר". "כל אדם שמחפש את שמו של מרשי ו/או כל הקשר לרוט-חרותי במנועי החיפוש השונים נתקל בשקרים המופיעים בתחקיר, מהם עולה כי מרשי אינו יודע לעשות את עבודתו, התרשל וממשיך להתרשל בה. הדברים עולים כדי פגיעה במוניטין ולשון הרע", כתב מטעמו עו"ד בן-חור.

במכתב לא מוסבר מדוע נדרשו לאלדד בק למעלה משלוש שנים כדי לפנות למערכת האתר ולהצביע על העוול שלטענתו נעשה לו. כמו כן לא מוזכרים במכתב הדברים שאמר בראיון ל-nrg, שמהם עולה כי לפני שבק זיהה שרוט הוא מתחזה – הוא התרשם כי מדובר באדם הקשור למפלגה האוסטרית, ואף נפגש איתו כמה פעמים. בראיון, ראוי לציין, לא נאמר אפילו ברמז כי בק התרשל בעבודתו.

מערכת "העין השביעית" השיבה למכתבו של בק, דחתה את כל טענותיו והזמינה אותו למסור תגובה עניינית לאזכור שלו בראיון מלפני שלוש שנים.

* * *

לעיון במכתב שנשלח מטעמו של אלדד בק

להורדת הקובץ (PDF, 155KB)

לעיון במכתב התשובה של "העין השביעית"

להורדת הקובץ (PDF, 111KB)