פייסבוק פנתה היום לשופט חנן מלצר, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, ב"בקשה דחופה", אחרי שהשופט הורה לפייסבוק, לליכוד ולנתניהו להסיר פרסומים העוברים על חוק הבחירות "מכל מדיה שהיא".

לפי החוק, מיום שישי שלפני יום הבחירות אסור לפרסם תוצאות של סקר בחירות עדכני, וזאת כדי לא להשפיע באופן פסול (לפי המחוקק) על דעת המצביעים. נתניהו והליכוד הפרו שוב ושוב את הוראות החוק, והשופט מלצר הוציא אתמול צו המורה להם לעצור את ההפרות עד לשעה שבע בבוקר ביום זה (17.9), זאת בעקבות עתירה שהגישו עו"ד שחר בן-מאיר וד"ר ענת בן-דוד.

בפייסבוק חוששים מאוד מהחלטת ועדת הבחירות, משום שהרשת החברתית נשענת, בכל רחבי העולם, על הטענה כי היא אינה אחראית לתוכן המתפרסם אצלה על-ידי המשתמשים. בפייסבוק מדגישים כי "אין כל אפשרות מעשית לעקוב ולפקח אחר כל המידע המפורסם בשירות פייסבוק טרם שהוא רואה אור או לאחר מכן", זאת למרות שהרשת, לפי פרסומים רבים, עיתונאיים ודוקומנטריים, מפעילה מערך מעקב ופיקוח על התכנים המתפרסמים במסגרתה. למעשה, דבר שבשגרה הוא שמשתמשים ברשת מושעים מהשימוש ברשת על-ידי פייסבוק עצמה בשל תכנים שפרסמו.

"ככל שהכוונה היא שהמשיבה 3 [פייסבוק] תבצע מעקב ותעצור פרסומים של משתמשים מראש, או תעבור על כל הפרסומים המועלים לרשת בדיעבד, היא אינה ישימה", חוזרים וקובעים עורכי-הדין של פייסבוק, זאת למרות שהפרסומים שבהם דנה ועדת הבחירות אינם של מיליוני המשתמשים של פייסבוק בישראל, אלא של מספר מצומצם של חשבונות המופעלים על-ידי גופים פוליטיים – או במקרה של העתירה הנוכחית, חשבון אחד ויחיד, של נתניהו והליכוד, שנמצא מפר את החוק.

פייסבוק מתנערת מאחריותה לתכנים שמופצים באמצעות שירות המסנג'ר שלה, שבמסגרתו פירסמו נתניהו והליכוד תכנים שעברו על חוק הבחירות. פייסבוק טוענת כי מסר המתפרסם במסנג'ר "אינו פרסום הניתן להסרה"

עוד מנסה פייסבוק להתנער באופן ספציפי מאחריותה לתכנים בשירות המסנג'ר שלה, שבמסגרתו פירסמו נתניהו והליכוד תכנים שעברו על חוק הבחירות. פייסבוק טוענת כי מסר המתפרסם במסנג'ר "אינו פרסום הניתן להסרה" (!). לפי פייסבוק, "גם ההודעות אינן בגדר פרסומים, אלא תקשורת פרטים (אולי הכוונה לפרטית; ש"ט) שכבר שודרה והועברה".

עורכי-הדין של פייסבוק מסכמים ומצהירים כי פייסבוק אינה יכולה להסיר את הפרסומים המפירים. זאת, למרות שכבר התפרסם בעבר כי פייסבוק מסוגלת לעשות זאת, ולמרות שתכני מסנג'ר נמחקים בדיעבד – למשל בעת נטרול חשבון.

"הסירוב של פייסבוק למחוק הודעות מהאינבוקס של המסנג'ר של משתמשיה ראוי להערכה", אומר עיתונאי הטכנולוגיה עידו קינן. "חברה שמספקת שירותי תקשורת לא צריכה להתערב בהודעות פרטיות שהמשתמשים שלה מעבירים ביניהם. אלא שזו עמדה חדשה: ב-2018 התברר שהחברה מחקה הודעות מסנג'ר שמארק צוקרברג, המנכ"ל, שלח למשתמשים".

"אם היתה הצפנה אמיתית מקצה לקצה כברירת מחדל בשירות המסנג'ר של פייסבוק", מוסיף קינן, "החברה יכולה היתה להגיד שהיא לא מתערבת בכלל בתכנים שעוברים בו ולא יכולה לקרוא אותם, אבל פייסבוק הרי מתפרנסת ממעקב אחרי מה שאנחנו עושים ברשת ומכירת המידע למפרסמים".

עורכי-הדין שהגישו את הבקשה בשם פייסבוק הם יואב אסטרייכר ורותם גלעד ממשרד מיתר-ליקוורניק-גבע-לשם-טל ושות'.

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 173KB)