משטרת ישראל פירסמה "נקודות מרכזיות" מתחקיר פנימי שערכה בקשר למחדלים שהתגלו בהפקת סדרת היח"צ "מחוז ירושלים". מטרת הפרסום: הסרת האחריות מהשוטרים שהשתתפו בסדרת הדוקו-ריאליטי, ביימו סצנות פליליות, השתילו ראיות והפלילו ציבורית חפים מפשע - והטלתה על חברת ההפקה, "קודה תקשורת", מבלי להפנות כלל אצבע מאשימה לדרג הפיקודי. את התחקיר ניהל תנ"צ יוסי חמו.

הטלת האחריות על "קודה תקשורת" נעשית למרות שלפי התחקיר המשטרה כשלה לכל אורך החזית בכך שלא סיפקה הכוונה או מעטפת לשוטרים בשטח (אותם היא מכנה "השחקנים"). את המסמך המסכם את התחקיר המשטרתי חורזת קביעה בדבר "היעדר עבודת מטה סדורה", "היעדר גורם אחראי בשטח לצילומים" ו"היעדר מנגנון מובנה לפיקוח ובקרה", אך אין בו הטלת אחריות כלשהי על הדרג הבכיר או על דרגי הדוברות, שהיו אמורים לכאורה לדאוג לכך לעבודת המטה, הגורם האחראי והמנגנון המובנה.

הקביעה שהשוטרים בשטח אינם אשמים הוגדרה כהנחת עבודה: "הנחת היסוד שהובילה את התחקיר לכל אורכו, הינה שהשוטרים והקצינים שהשתתפו בסדרה ('השחקנים'), נשלחו למשימה על ידי הפיקוד מבלי שהוכשרו או הודרכו כראוי. השוטרים פעלו למיטב הבנתם למען תדמית הארגון כולו ומבלי שתודרכו כראוי באשר למגבלות הנדרשות. עמדת פיקוד משטרת ישראל שאין לתלות בהם את האחריות נותרה בעינה ואף אוששה במהלך התחקיר", נכתב בסיכומה של ההודעה לעיתונות שמסרה משטרת ישראל.

במילים אחרות, המשטרה מנסה לטעון כי השוטרים סברו שהם מצלמים סצנות שמראש אינן מיועדות לשידור. בתמצית התחקיר שסיפקה המשטרה לא מצורף הסבר הגיוני לתופעה מוזרה זו

המשטרה מודה אם-כן בזיופים ובהפללה פומבית של חפים מפשע (שבנוסף, זהותם לא הוסתרה כיאות). אך את המציאות בה אנשים שמקצועם הוא שמירת החוק שותלים ראיות אצל חפים מפשע ומביימים פשעים ואת פתרונותיהם, היא מגדירה בלשון נקייה כ"חוסר מהותי בהגדרת הגבולות שבין מציאות לבין שחזור ואילוסטרציה".

בהמשך מנסה התחקיר להרחיק את השוטרים עוד יותר וקובע כי "היעדר תדרוך, הכוונה וליווי מקצועי מספקים לשוטרים, גרם להם להבין שמותר להם לשתף פעולה עם ההפקה ולצלם סצנות לא אמתיות מתוך הבנה שבשלב הצפייה יצונזרו הקטעים האסורים". במילים אחרות, המשטרה מנסה לטעון כי השוטרים סברו שהם מצלמים סצנות שמראש אינן מיועדות לשידור. בתמצית התחקיר שסיפקה המשטרה לא מצורף הסבר הגיוני לתופעה מוזרה זו.

רם לנדס, הבעלים של "קודה תקשורת" (צילום: פלאש90)

רם לנדס, הבעלים של "קודה תקשורת" (צילום: פלאש90)

כאמור, המשטרה מבדלת עצמה מחברת "קודה תקשורת", מפיקה הסדרה, ומטילה עליה את מלוא האחריות למחדלים: "מעורבות מצומצמת של מפקדים ברמות שונות, הנדרשת מאוד בהפקה ארגונית שכזו, גרמה לכך שבשלב הצילומים נותר ניהול ההפקה בהיבט המשטרתי בידי ההפקה, שהאינטרסים שלה שונים מהאינטרס המשטרתי". ברשימת ה"לקחים" שמונה התחקיר המתומצת, האחרון הוא "הוחלט על ניתוק הקשר של המשטרה עם חברת ההפקה 'קודה תקשורת', לאור הממצאים והתנהלותם בסדרה זו ולמרות הקשר הארוך הקיים עם המשטרה".

מסמך התמצית כולל "לקחים מרכזיים", חלקם אופרטיביים ("יש להצמיד דובר לכל יום צילומים שילווה את השוטרים") וחלקם מהותיים. "יש לקיים חשיבה בנושא הפקת סדרות/תכניות על המשטרה ולקבוע באיזה פורמט יש להמשיך לקיים את הסדרות: דוקו-תיעודי או שחזור", נכתב במסמך, "השילוב בין דוקו לריאליטי יוצר עירוב בין מציאות ודמיון שלא מתאים להציג את עבודת המשטרה".

* * *

להורדת הקובץ (DOC, 111KB)