ענקית הרשת פייסבוק מסרבת להתייחס לשימוש שנעשה בה מטעם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשם הפצת הסתה. אתמול (10.9) נחשף באתר "העין השביעית" כי בליכוד פונים למשתמשי פייסבוק ומבקשים מהם לבצע שיחות שכנוע לבוחרים פוטנציאליים באמצעות תסריט הכולל אזהרה מפני "ממשלת שמאל חילונית, חלשה, שסומכת על הערבים שרוצים להשמיד את כולנו – נשים ילדים וגברים – ותאפשר איראן גרעינית שתחסל אותנו".

דברי ההסתה הופצו באמצעות אפליקציית המסנג'ר, דרך ה"ביבי-בוט" – תוכנה שמדמה שיחה אישית עם דף הפייסבוק של נתניהו. לצד הפצת הסתה, בליכוד משתמשים ב"ביבי-בוט" גם לצורך איסוף מידע אישי על הגולשים וסיווג ציבור הבוחרים לפי האוריינטציה הפוליטית שלהם. אופן השימוש הזה בטכנולוגיה המתקדמת עורר ביקורת חריפה בזירה הפוליטית ובעיתונות, אך בשלב זה בחברת פייסבוק מסרבים להתייחס לטענות או לעצם המידע שנחשף.

פניות של "העין השביעית" מהימים האחרונים נענו בשתיקה מצד פייסבוק. גם בעיתון "דה-מרקר", שפרסם כמה ידיעות בנושא, לא הצליחו לחלץ תגובה מענקית האינטרנט. "פנינו לפייסבוק, אבל הם כמה ימים אומרים לנו שזה בבדיקה ולא מוסרים תגובה רשמית", מסרה כתבת הטכנולוגיה רפאלה גויכמן, שפרסמה בימים האחרונים שורה של כתבות על ה"ביבי-בוט".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, הודיע במקביל כי פנה לפייסבוק ודרש מאנשיה "לשים סוף להסתה הגזענית ומסוכנת של נתניהו נגד האוכלוסייה הערבית"

האם בקרוב תיאלץ פייסבוק להתייחס לסוגיה? הבוקר הודיעה מפלגת הרשימה המשותפת כי פנתה לוועדת הבחירות המרכזית באמצעות ארגון עדאלה ודרשה ממנה לאסור על הליכוד להפיץ הסתה ולהשתמש באמצעי תעמולה בלתי חוקיים. על רקע זה ראוי לציין כי בשל התנגדות של הליכוד נבלמה רפורמה בחוקי הבחירות שהיתה מאפשרת למדינה לפקח גם על תעמולה מקוונת.

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, הודיע במקביל כי פנה לפייסבוק ודרש מאנשיה "לשים סוף להסתה הגזענית ומסוכנת של נתניהו נגד האוכלוסייה הערבית". במקביל פנתה הרשימה-המשותפת גם ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בדרישה לפתוח בחקירה.

בליכוד, מנגד, טענו כי המסר המסית הופץ בשגגה. "מדובר בטעות של עובד במטה. ראש הממשלה נתניהו לא ראה את הדברים, לא אישר אותם, הם אינם על דעתו ואינם מקובלים עליו. כשהדברים הובאו לידיעתו הוא ביקש להסירם מיד", נמסר מטעם המפלגה בהודעה שנשלחה לכתבים הפוליטיים. מבדיקת מיזם "מטורגטים" וד"ר ענת בן-דוד עולה כי בסביבות השעה 16:30 היום אכן הוסר מהתסריט המשפט המסית.

בליכוד צפצפו על הבקשה הקודמת של פייסבוק

במערכת הבחירות האחרונה, שגם בה הליכוד השתמש במסנג'ר לקידום הקמפיין, אסרה חברת פייסבוק על נתניהו להפיץ מספרי טלפון כדי לשדל את המשתמשים להתקשר אליהם לצורכי תעמולה. על-פי דיווח שפורסם אז ב-mako, ברשת החברתית פנו לצוות הניו-מדיה של נתניהו והסבירו כי מדובר בהפרה של מדיניות פייסבוק. אף על פי כן, בליכוד התעלמו מההנחיה – ובמערכת הבחירות הנוכחית שבו לעשות שימוש שכזה באפליקציית המסנג'ר.

החיבור בין פייסבוק ומערכות לאיסוף מידע אישי על ציבור הבוחרים הוא בעיה ותיקה אצל ענקית הרשת, שמעידה כי בכיריה לא הפנימו את הביקורת שהוטחה בהם אחרי פרשת קיימברידג'-אנליטיקה

הפעם, חוץ ממספרי טלפון, בליכוד הפיצו גם את שמותיהם של הבוחרים שאליהם יש להתקשר. בפניית "העין השביעית" משלשום התבקשה חברת פייסבוק להתייחס להפרה החוזרת, אך דוברת החברה בישראל, מעיין שריג, בחרה שלא למסור תגובה.

גם פוליטיקאים ממפלגות יריבות מפעילים בוטים דרך המסנג'ר של פייסבוק, בעיקר כשיטה לגיוס מתנדבים וכאפיק נוסף להפצת תעמולה. בדיקת "העין השביעית" מהחודש שעבר העלתה כי בדומה לליכוד, גם במפלגת כחול-לבן אוספים מידע על האוריינטציה הפוליטית של הבוחרים דרך עמוד הפייסבוק של יו"ר המפלגה, בני גנץ.

במקרה של הליכוד, מוקדם יותר השבוע נחשף ב"דה-מרקר" כי המפלגה מחזיקה מאגר נתונים שבו למעלה ממיליון ישראלים מסווגים לפי העדפתם הפוליטית. על-פי הערכות, השימוש בכלים שמספקת פייסבוק וכלים מקוונים נוספים סייע לבניית מאגר זה, שדלף לרשת ונחסם לגלישה רק בעקבות חשיפת עצם קיומו על-ידי העיתון הכלכלי.

כמו במקרה של בנימין נתניהו והליכוד, גם במקרה של קיימברידג'-אנליטיקה וטראמפ איסוף המידע האישי נעשה בדרכים עקיפות, ותוך טשטוש מבצע האיסוף

החיבור בין פייסבוק ומערכות לאיסוף מידע אישי על ציבור הבוחרים הוא בעיה ותיקה אצל ענקית הרשת, שמעידה כי בכיריה לא הפנימו את הביקורת שהוטחה בהם אחרי פרשת קיימברידג'-אנליטיקה.

ב-2018, כשנה וחצי אחרי מערכת הבחירות האחרונה בארצות-הברית, נחשף כי צוות הקמפיין של הנשיא דונלד טראמפ השתמש בשירותיה של חברה אנגלית, קיימברידג'-אנליטיקה, שהרכיבה פרופיל פסיכולוגי של עשרות מיליוני אמריקאים כדי לתפור קמפיינים ממוקדים וממומנים שיניעו אותם לפעולה לאורך מערכת הבחירות. לאחרונה התברר כי בפייסבוק ידעו על האיסוף הפסול של מידע אישי למעלה משנה לפני מועד הבחירות שבהן ניצח טראמפ. כמו במקרה של נתניהו והליכוד, גם במקרה של קיימברידג'-אנליטיקה איסוף המידע האישי נעשה בדרכים עקיפות, ותוך טשטוש מבצע האיסוף.

מאז התברר כי שורה של קמפיינים ברחבי העולם עשו שימוש בפייסבוק בדרך דומה, ועל החברה הוטל לשלם פיצויים בסך מצטבר של מיליארדי דולרים – סכום שרובו הוטל עליה על-ידי שלטונות ארצות-הברית. בישראל, לפי שעה, גופי הרגולציה ומערכת אכיפת החוק טרם הטילו סנקציות כלשהן על פייסבוק בגין שימוש פסול בפלטפורמה לשם מניפולציה פוליטית.

* * *

התסריט שהופץ מטעם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. משמאל: הגרסה המסיתה. מימין: הגרסה המתוקנת. לחצו להגדלה