ההכרזה על קיומן של בחירות חדשות לכנסת, זמן קצר בלבד לאחר תום מערכת הבחירות האחרונה, היכתה בהלם את הפרשנים וגררה קונצנזוס רחב למדי: מדובר בבחירות מיותרות. אולם למרות הכל, ישנו גם לפחות צד חיובי אחד לקיום מועד ב' של הבחירות: סמיכות הזמנים מעניקה הזדמנות מצוינת, גם לבעלי זיכרון קצר במיוחד, ללמוד את הלקחים מטעויות העבר (הקרוב כל-כך) ולבצע תיקונים. לא רק אצל הפוליטיקאים והבוחרים – גם לתקשורת הישראלית יש כעת הזדמנות להימנע מעוד מערכת בחירות של סיקור מירוץ סוסים וקמפיינים, לצד הדרה של מפלגות ופוליטיקאים המייצגים את החברה הערבית בישראל.

בסיבוב הראשון של בחירות 2019, נזכיר, ענייני מהות נדחקו לשוליים. "מדד הבחירות" שפרסמנו כאן בסיבוב הקודם בדק ומצא כי כלי התקשורת המרכזיים בישראל דיווחו בעיקר על רכילות ותככים בין המפלגות והמתמודדים, יחד עם הדהוד תעמולת הבחירות עצמה. לצד זאת, התקשורת מיעטה להקדיש תשומת לב לחברה הערבית בישראל בהקשר הפוליטי, תוך התעלמות כמעט מוחלטת מפוליטיקאים ערבים וממפלגות המייצגות את החברה הערבית.

למרבה הצער, כחודש לפני יום הבחירות של 2019 מועד ב', נראה כי הגישה לא השתנתה. עוזי בנזימן עמד כאן בשבוע שעבר על ההתמסרות של התקשורת לקמפיינים של המפלגות, ומאז רק נוספו עוד דוגמאות. בנוסף, מפלגות ופוליטיקאים המייצגים את החברה הערבית בישראל שוב זוכים רק לקמצוץ מתשומת הלב התקשורתית שמקבלים עמיתיהם היהודים.

שתי התופעות הפסולות, ההתעסקות בטפל ובשולי והדרת חמישית מהאוכלוסייה, עשויות להתאחד בימים הקרובים עם ההשקה הרשמית של קמפיין הרשימה-המאוחדת. שלשום (12.8) הושקו הקמפיינים של שתי רשימות הצפויות לקבל מספר מנדטים זהה או מעט נמוך יותר מהרשימה-המשותפת: ימינה (הימין-המאוחד), והמחנה-הדמוקרטי. כלי התקשורת, כמובן, סיקרו את הנון-איוונטים הללו במקום להקדיש את הזמן והמשאבים לתוכן אמיתי הקשור לשתי המפלגות.

השקת הקמפיין של המחנה-הדמוקרטי הניבה ידיעות בזמן אמת, בין היתר באתרים ynet, "הארץ", "מעריב", "כאן", "גלובס" ו"ערוץ 7". דיווחים על השקת הקמפיין הופיעו באותו הערב גם במהדורות המרכזיות של חדשות 12 וכאן 11, ולמחרת פורסמו ידיעות על ההשקה ב"ידיעות אחרונות" (תחתית עמוד 8), "הארץ" (תחתית עמוד 4) ו"מעריב" (כמחצית מעמוד 2).

השקת הקמפיין של ימינה באה על רקע מהלך קמפיין של חבר-הכנסת בצלאל סמוטריץ', שעלב בראש הממשלה בנימין נתניהו בפומבי, וסוקרה בהרחבה ובהבלטה, בין היתר באתרים "וואלה", ynet, "הארץ", "מעריב" ו"ישראל היום". הידיעות אף הגיעו לכותרות הראשיות של האתרים "וואלה", ynet, "מעריב" ו"ישראל היום".

דיווחים ושידורים ישירים מאירוע השקת הרשימה שולבו במהדורות המרכזיות של חדשות 12, חדשות 13 וכאן 11. למחרת הופיעו דיווחים על השקת הרשימה, בלי קשר לסכסוך סמוטריץ'-נתניהו, ב"ישראל היום" (כמחצית מעמוד 5) ו"ידיעות אחרונות" (ידיעת תצלום בתחתית עמוד 5).

ביום שלישי בשבוע הבא צפויה הרשימה-המשותפת לערוך אירוע להשקה הרשמית של הקמפיין שלה. כמה כלי תקשורת יטרחו לשלוח כתבים? כמה ידווחו על הדברים שייאמרו שם? אפשר לנחש: לא הרבה, אם בכלל.

מדובר בניחוש מושכל: רק לאחרונה בדקנו כיצד סיקרו כלי התקשורת את האיחודים שהובילו ליצירת רשימות המחנה-הדמוקרטי, ימינה והרשימה-המשותפת. התוצאות היו חד-משמעיות: אף שלפי הסקרים הרשימה-המשותפת צפויה לקבל מספר מנדטים גדול משל המחנה-הדמוקרטי ודומה לזה של ימינה, התקשורת כמעט לא עסקה בגיבוש הרשימה-המשותפת, באופן יחסי.

נכון, עדיף היה שכלי התקשורת כלל לא ייכנעו לסדר היום של אנשי הפרסום של המפלגות, שיתעלמו מאירועים מתוזמרים וספינים שקופים ויעסקו לשם שינוי בעמדות הפוליטיקאים ובמעשיהם כפרלמנטרים ומדינאים, ולא כקמפיינרים וליצני מדיה. הנה, יש לפחות מפלגה ישראלית אחת שהתקשורת לא רוקדת לפי החליל שלה – ולמעשה משתדלת להתעלם ממנה כליל או לסקר אותה באופן עוין.