עמותת "בני ברוך – קבלה לעם", שהגישה שורה של תביעות דיבה נגד עיתונאים ואזרחים שחשפו מידע ומתחו ביקורת על פעילותה, תיאלץ לנהל תביעה אחת פחות. שלוש מבין התביעות שהגישה העמותה בשנים האחרונות כוונו נגד העיתונאי גור מגידו: האחת בגין תחקיר שפרסם ב-2017 באתר תאגיד השידור הציבורי, השנייה בגין תחקיר טלוויזיוני ששודר ב-2018 בתוכנית "שטח הפקר" של התאגיד, והשלישית בגין שני ציוצים שפרסם באותה שנה בחשבון הטוויטר האישי שלו. לפי מגידו, מדובר בתביעות השתקה שנועדו למנוע דיון ציבורי על העמותה ואנשיה.

סך כל הפיצויים שדורשת העמותה ממגידו ומהתאגיד עומד על קרוב ל-1.3 מיליון שקל – סכום שכחצי ממנו, 600 אלף שקל, מתבקש בגין שני הציוצים. שופט בית-משפט השלום בתל-אביב עזריה אלקלעי, שדן בשתיים מתוך שלוש התביעות, החליט בשבוע שעבר לקבל בקשה שהגיש מגידו ולאחד את שתי התביעות. ההחלטה, שהתקבלה חרף התנגדות עורכי-הדין של "בני ברוך – קבלה לעם", צפויה להקל על מגידו את ניהול הגנתו המשפטית, ולחסוך זמן ומשאבים למערכת המשפט.

בשתי התביעות הראשונות נתבעים לצד מגידו תאגיד השידור הציבורי ובעלי תפקידים בו, ובראשם המנכ"ל אלדד קובלנץ. התביעה השלישית, זאת שהוגשה בגין הציוצים, כוונה רק נגד מגידו והותירה אותו ללא גב משפטי של גוף תקשורת. את ייצוגו המשפטי במקרה זה מימנה הקרן למגיני זכויות אדם מיסודה של הקרן החדשה לישראל (הקרן החדשה לישראל משתתפת במימון אתר "העין השביעית"). כעת, בעקבות החלטתו של השופט אלקלעי, לא יידרש מגידו להסתמך על תרומות לצורך הגנתו המשפטית.

עורכי-הדין שמייצגים את "בני ברוך" בחלק גדול מהליכי הדיבה של העמותה, צבי גלמן וארז פרסי, הביעו התנגדות לאיחוד התיקים. בדיון שהתקיים באולמו של השופט אלקלעי בשבוע שעבר טענו נציגי העמותה כי דווקא ההחלטה לדון בהם יחד תבזבז זמן ומשאבים. לטענתם, התביעה שהוגשה בגין הציוצים בטוויטר כלל אינה קשורה לתביעה שהוגשה בגין התחקיר של "שטח הפקר".

הרקע לציוצים: טענות למעורבות פוליטית

ברקע הציוצים של מגידו עמדו דיווחים על התפקדות המונית מטעם "בני ברוך" למפלגת הליכוד ושיתוף פעולה עם מפלגת יש-עתיד בבחירות למועצת עיריית פתח-תקווה. בכתב התביעה צוטטו שני הציוצים במלואם: "איכשהו זה עובר לארגוני הנשים מתחת לרדאר שיש-עתיד מריצה מועמד שהפיץ עלילת דם מהסוג הכי שפל נגד מתלוננת על תקיפה מינית פיזית, קשה ומצלקת. הכל כדי להגן על 'קבלה לעם', ארגון כביכול דתי שהוא חבר בו, שגם בקשר אליו הגיע הזמן (מזמן) שארגוני הנשים יתעוררו", נכתב באחד מהם.

בעקבות המלצת השופט אלקלעי השתכנעו נציגי "בני ברוך" להסכים לאיחוד התיקים. על רקע זה הורה השופט לעמותה לשלם למגידו 2,500 שקל לכיסוי הוצאות הגשת הבקשה

"כשהסיפור של 'קבלה לעם' יתפוצץ סוף-סוף, כל ארגוני הנשים יתפסו את הראש. הם שמים את כל השאר בכיס הקטן. זה פשוט לא ידוע מספיק, וכל פרסום גורר תביעה", כתב מגידו בציוץ השני, שכאמור מופיע בכתב התביעה.

בתאגיד השידור הציבורי, שמיוצג על-ידי עורכות-הדין טלי ליבליך, רעות פרידנרייך ואמילי לאמי, תמכו באיחוד התיקים. בדיון שהתקיים בפני השופט אלקלעי אמרו נציגות התאגיד כי בניגוד לעמדת "בני ברוך" – הציוצים של מגידו דווקא קשורים קשר ישיר לתחקיר ששודר ב"שטח הפקר".

לפי פרוטוקול הדיון, נציגות התאגיד הבהירו כי התחקיר הטלוויזיוני כלל "אמירות שוביניסטיות" של המנהיג הרוחני מיכאל לייטמן ומקרה שבו היועץ המשפטי של העמותה, עו"ד חנוך מילביצקי, מבצע "האשמת קורבן קלאסית" ומכנה אשה מוכה "נואפת ומסוממת". לטענתן, זהו הבסיס להתבטאות של מגידו בטוויטר. עו"ד מילביצקי, ראוי לציין, תובע אישית את מגידו לצד העמותה בתביעה שהוגשה בגין הציוצים. מילביצקי הוא גם חבר במועצת עיריית פתח-תקווה מטעם הרשימה המשותפת של יש-עתיד ומפלגת "ביחד", שהוקמה על-ידי דמויות בולטות מתנועתו של לייטמן.

במהלך הדיון שהתקיים בשבוע שעבר, בעקבות המלצת השופט, השתכנעו נציגי "בני ברוך" להסכים לאיחוד התיקים. על רקע זה הורה השופט אלקלעי לעמותה לשלם למגידו 2,500 שקל לכיסוי הוצאות הגשת הבקשה. עם זאת, בחשבון כולל יקבל העיתונאי רק חלק מסכום זה, שכן השופט גם הורה לחמשת הנתבעים – התאגיד, מגידו, קובלנץ, עורך "שטח הפקר" דני ליבר והמרואיין רונן דבח – לשלם 2,500 שקל ל"בני ברוך" בגין עיכובים בהליכי גילוי המסמכים ומענה לשאלוני התביעה.

"בני ברוך": מגידו פרסם שקרים

ככל שיתקדם ההליך המשפטי, הוא צפוי לעסוק יותר ויותר במהות המחלוקת בין הצדדים. לפי כתב התביעה שהוגש מטעם "בני ברוך" בתביעה על הציוצים, מגידו יצר "תמונה קשה, חמורה ושקרית שלפיה במסגרת העמותה מתקיימים אירועים של תקיפות מיניות, פיזיות, קשות ומצלקות כלפי נשים". בעמותה מכחישים את דבריו של מגידו, וטוענים שהם גרמו לארגון נזק כבד.

גור מגידו (צילום מסך מתוך שידורי כאן 11)

גור מגידו (צילום מסך מתוך שידורי כאן 11)

מגידו, בכתב ההגנה שלו, טען מנגד כי יש בידיו מידע שטרם פורסם על הנעשה בקרב אנשי התנועה – ובכלל זה יציאות מאורגנות לבתי-זונות וטענות על כך שגורמים בכירים בעמותה קיימו יחסי מין עם נשים מקהילתם, "שעה שאותם בכירים נהנים ממעמד רוחני גבוה תוך ניצול מעמד זה" (שמותיהם של הבכירים לא צוינו במסמך המשפטי). לפי מגידו, המעשים לכאורה עלולים לעלות לכדי עבירת "יחסי מין בין כוהן דת לאדם שקיבל ממנו ייעוץ או הדרכה" – עבירת מין שדינה עד ארבע שנות מאסר.

במקביל לתביעות הדיבה שהוגשו נגד מגידו והתאגיד, העמותה מנהלת גם תביעה בהיקף של 3 מיליון שקל נגד המרכז הישראלי לנפגעי כתות. לצד המרכז, בתביעת העתק הזאת נתבעים גם אהרון אפלבאום, אביו של חבר לשעבר בתנועה שיצא לקמפיין נגד "בני ברוך", וגם חבר לשעבר בתנועה בשם מקסים דיאמנדי. לצדם, העמותה גם מנהלת תביעה נגד יועץ תקשורת שעבד עם אפלבאום, חברת האחסון של הבלוג של אפלבאום ובעל מקצוע שסייע לו בתפעול הבלוג.

אפלבאום עצמו מעורב בעוד שני הליכים מול אנשי "בני ברוך": תביעת דיבה שהגישה נגדו העמותה ב-2013, וקובלנה פלילית שהגיש אפלבאום נגד עו"ד מילביצקי. נגד דיאמנדי הגישה העמותה תביעה נוספת, בסך 214 אלף שקל, בגין התבטאויות שפרסם בפייסבוק. שתי תביעות של "בני ברוך" שכבר הסתיימו הוגשו נגד גלי-צה"ל ו"העין השביעית". בשתיהן דרשה העמותה פיצויים בסך מאות אלפי שקלים – אך בסופו של דבר הסכימו הצדדים על פרסום הבהרות והסרת הכתבות מהרשת, וללא כל פיצוי כספי.

54709-01-18
43214-11-18