פעיל השמאל יוסי גורביץ ופעיל הימין שמאי גליק ימשכו את התביעות שהגישו אחד נגד השני, כך סוכם הבוקר בדיון שנערך בבית-המשפט. גורביץ יחזור בו מהביטוי "שרץ", שבו כינה את גליק, ואילו גליק יחזור בו מהטענות כי גורביץ נעצר בעבר ומחשבו הוחרם. בנוסף הצהירו גורביץ וגליק כי ישתדלו להבא להימנע מהגשת תביעות לשון הרע בגין הוויכוח האידיאולוגי המתחולל ביניהם.

לפני כשנתיים פרסם גורביץ בבלוג שלו, "החברים של ג'ורג'", פוסט שבו סיפר על הדיכאון שממנו הוא סובל ושבגינו הוא מתקשה לכתוב. כעבור זמן מה, אחרי שגורביץ פרסם מאמר נוסף, שלח גליק לגורביץ מייל שנשא את הכותרת "לא פרשת בגלל הדיכאון?". בתגובה פרסם גורביץ ציוץ ובו צילום של כותרת המייל, והמשפט "שי גליק, שמכונה גם שמאי גליק, ממשיך להפגין קלאסה אחרי שחסמתי את השרץ בפייסבוק".

בעקבות זאת הגיש גליק, העומד בראש ארגון זכויות האדם בצלמו (הארגון אינו ישות משפטית עצמאית ופועל תחת עמותת מוסרי), תביעה בסך 30 אלף שקל נגד גורביץ. גליק טען כי הכינוי "שרץ" פוגעני ומהווה לשון הרע נגדו. עוד טען גליק כי בפנייה שלו אל גורביץ בסך הכל ביקש להתעניין בשלומו.

גורביץ טען בתגובה כי התביעה של גליק היא תביעת השתקה שנועדה לרדוף אותו, ומכל מקום אין בכינוי "שרץ" משום דיבה, אלא לכל היותר גידוף שאינו מהווה לשון הרע. עוד טען גורביץ כי גליק רודף אותו מזה זמן, ובין היתר מסר לבת זוגו של גורביץ כי התלונן נגדו במשטרה ושבקרוב יישלח בן זוגה למאסר (גורביץ טען כי בדיקה שערך העלתה כי במשטרה לא הכירו תלונה שכזו).

תכתובת בין שמאי גליק לבת-זוגו של יוסי גורביץ, כפי שהוגשה לבית-המשפט

תכתובת בין שמאי גליק לבת-זוגו של יוסי גורביץ, כפי שהוגשה לבית-המשפט

לפני כשנה הגיש גורביץ לבית-המשפט תביעה בסך 25 אלף שקל נגד גליק, זאת בגין פרסום בעמוד הפייסבוק של גליק משנת 2016 שבו כתב: "יוסי נעצר בעבר ומחשבו הוחרם על עבירות אלימות והסתה. תומך בלגיטימיות לרצוח חיילים. ממנהלי יש-דין. וטרול מקצועי".

גורביץ טען, באמצעות עו"ד עודד דוגמא, כי הפרסום שקרי לחלוטין ונכתב בכוונה לפגוע. הוא מעולם לא נעצר, מחשבו מעולם לא הוחרם, והוא איננו ממנהלי ארגון יש-דין, אלא ספּק פרילנסר בארגון. אמנם בעבר נחקר במשטרה בגין פרסום שבו הבחין בין פיגועי טרור המכוונים לפגיעה באזרחים חפים מפשע לבין מאבק מזוין כנגד הצבא, ציין גורביץ, אך החקירה לא לוותה במעצר או בהחרמת מחשבו, ובסופו של דבר הוא זוכה מכל חשד והתיק נגדו נסגר מחוסר אשמה.

גליק טען להגנתו כי התביעה של גורביץ נגדו הוגשה באיחור רב, ורק בשל התביעה שהוא עצמו הגיש נגד גורביץ. עוד טען כי התביעה של גורביץ היא תביעת השתקה שנועדה להתישו, וכי ממילא הדברים שפרסם אינם מהווים לשון הרע. גליק הודה כי גורביץ לא נעצר ושמחשבו לא הוחרם, אך טען כי משום שגורביץ נחקר בחשד להסתה לאלימות – "לא ניתן לטעון שמדובר בדבר לא [ב]הקשר".

היום (15.7) נפגשו הצדדים באולמו של השופט מיכאל קרשן מבית-משפט השלום בכפר-סבא. בהמלצת בית-המשפט הסכים כל צד לחזור בו מהטענות כלפי הצד האחר, ולהצהיר כך: "הצדדים מבינים כי ככל הניתן יש לשמור את הוויכוח האידיאולוגי ביניהם לזירה הציבורית, והם מתחייבים לעשות כל שביכולתם על מנת להימנע מהגשת תביעות לשון הרע הקשורות לאותם ויכוחים אידיאולוגיים. מובן כי אין באמור כדי לפגוע בחופש הביטוי, לרבות חופש הביטוי הפוליטי של מי מהצדדים. הצדדים מבינים גם שייתכן שבית-המשפט יהיה מוסמך להוציא צו חוסם נגד מי מהם שיגיש תביעות מרובות בעילה של לשון הרע בנסיבות כאלה".

כעת יתקיים דיון בסוגיית ההוצאות.

39526-07-17
23999-09-18