"באופן נדיר מודה הסוכנות לאנרגיה אטומית כי איראן מפירה את הסכם הגרעין וכי האיצה את ייצור האורניום המועשר", התריעו אתמול (11.6) עורכי "מעריב" בראש עמוד השער של העיתון. הדברים המיוחסים לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שמפקחת על מתקני הגרעין האיראניים, אכן חריגים. ואולם, חוץ מ"מעריב" אף עיתון לא מצא לנכון לדווח עליהם. וזאת משום שאין להם בסיס.

ההצהרה הדרמטית שעורכי "מעריב" ייחסו לסבא"א כלל לא הושמעה. למעשה, אפילו שני כתבי "מעריב" שעסקו בסוגיה באותו גיליון לא דיווחו על קיומה של הצהרה כזאת. קוראים שיעיינו בסיקור שהגישו הכתבים, יוסי מלמן ויאסר עוקבי, יתרשמו ששניהם מתייחסים למסיבת עיתונאים שקיים שלשום ראש סבא"א, יוקיה אמאנו, וששניהם מתייחסים להפרת הסכם הגרעין כאל תרחיש עתידי בלבד.

ראש הסוכנות אמנם התריע מפני האצת קצב העשרת האורניום באיראן, אך לא אמר שטהרן אינה עומדת במחויבויות שנטלה על עצמה בהסכם הגרעין. למעשה, הוא ניסה לבהיר את ההפך: "אני לא אומר שאיראן לא מיישמת את ההסכם. אני לא אומר שהיא כן מיישמת אותו, אבל אני גם לא אומר שהיא לא מיישמת", אמר אמאנו בתשובה לשאלה שהציג לו עיתונאי.

בתשובה לשאלה אחרת שהוצגה לו, אמאנו ביקש להבהיר: "אין זה מתפקידה של סבא"א לומר האם איראן עומדת בתנאי ההסכם. סבא"א אינה צד בהסכם הגרעין, אלא הגוף שאחראי על הניטור".

עורכי "מעריב" פספסו את ההבהרות הללו, סטו מהעובדות שהגישו להם שני כתבי העיתון, ומצאו עצמם מפרסמים ברווז עיתונאי בכותרת הראשית.