אתר האינטרנט הישראלי בשפה הערבית "אל-מסדר" נסגר, והגישה לכל תכניו נחסמה. אתר החדשות, שביקש לספק תחליף לאופן בו מוצגת ישראל בתקשורת הערבית, הפסיק להתעדכן לפני כחודשיים – ולאחרונה ירד מהרשת. לדברי העורכת והבעלים של "אל-מסדר", שמרית מאיר, בימים אלה מתקיימים דיונים בנוגע להמשך דרכו של המיזם העיתונאי.

אתר "אל-מסדר" ("המקור") הוקם ב-2013 על-ידי The Israel Project, ארגון הסברה פרו-ישראלי שמרכזו בארצות-הברית. המטרה, כפי שנוסחה במסמכי הארגון, היתה להציג "תמונה מאוזנת וכנה של העולם היהודי, ישראל והזירה הבינלאומית בכלל והמזרח תיכונית בפרט", לצד "עובדות ונושאים שאינם מכוסים בעולם הערבי".

ב-2015 הועברה פעילות האתר לארגון נפרד, חברה לתועלת הציבור בשם "לינק". "'אל-מסדר' התחיל כפיילוט מאוד קטן בתוך מרכז ירושלים למשאבי תקשורת (חלק מ-The Israel Project; א"ב), כסוג של אופרציית הסברה בערבית", אומרת העורכת שמרית מאיר בשיחה עם "העין השביעית". "החלטנו להיפרד מ-The Israel Project משום שלא רצינו להיות ארגון הסברה מזוהה פוליטית. לכן הקמנו ארגון חדש לחלוטין שלא עוסק בהסברה, אלא בעיתונות".

שמרית מאיר, העורכת והבעלים של "אל-מסדר" (צילום: תומר נויברג)

שמרית מאיר, העורכת והבעלים של "אל-מסדר" (צילום: תומר נויברג)

הגוף החדש שהפעיל את "אל-מסדר" מומן בעיקר על-ידי בעל ההון האמריקאי ריצ'רד פרי, איש פיננסים ובעליה של רשת בתי הכל-בו "ברניז". פרי מכהן כיו"ר מועצת המנהלים של "לינק" ובשנים האחרונות הזרים לאתר קרוב לעשרה מיליון שקלים. לדברי מאיר, הגוף שהפעיל את "אל-מסדר" אמנם ייסגר, אך הפעילות תעבור בחלקה לגופים אחרים. מאיר מעדיפה לא לנקוב בשמותיהם של הגופים הללו, משום שלדבריה המשא-ומתן איתם טרם הסתיים.

"האתר נסגר, אבל הפעילות תימשך בפורמט אחר", היא אומרת, ומציינת כי מערכת האתר הפעילה גם שני עמודי פייסבוק בשפה הערבית – "ישראל ללא צנזורה" והעמוד הרשמי של "אל-מסדר". "לשני העמודים ביחד יש 2.1 מיליון עוקבים – כולם מהעולם הערבי. זו עבודה ארוכת שנים, לפתח ולהקים את הקהילות האלה, זה עיקר הקהל", אומרת העורכת. "בשנה-שנתיים האחרונות פיתחנו מוצר, המוצר הגיע לבשלות, והוא יעבור באופן כזה או אחר הלאה. המטרה היתה להקים סטארט-אפ, להפיץ את הבשורה ולהמשיך הלאה". לדבריה, ייתכן שבעתיד גם פעילות אתר האינטרנט תעבור לידיים חדשות.

מאיר, שבחודשים האחרונים החלה לכתוב ב"ידיעות אחרונות", אומרת שהסיבה לסגירת האתר אינה כלכלית. "החלטנו להפסיק את הפעילות בעיקר בגללי, לא היתה בעיה של מימון", היא אומרת. "היתה תחושה של 'הקמנו, זה רץ יפה, יותר ויותר אנשים עושים את זה, זה צריך לעבור לידיים גדולות יותר, שישקיעו בזה יותר משאבים וייקחו את זה הלאה'. זה פחות או יותר היה הסיפור", היא אומרת. "הכל עוד בתהליכי סגירה והתנהלות, אני מניחה שבימים הקרובים נפרט טיפה יותר".