בשבוע שעבר (17-23.3) הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים בישראל כ-3,100 דוברים, מתוכם רק 70 היו ערבים (כ-2.3%), כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

שני הערוצים של תאגיד השידור הציבורי בלטו לטובה גם בשבוע שעבר. כאן 11 הגיע לשיעור ייצוג של 4.7%, כיוון ש-24 מתוך כ-500 הדוברים בתוכניות החדשות והאקטואליה של הערוץ היו ערבים. תחנת הרדיו כאן ב' הגיעה לשיעור ייצוג של 2.9%, משום ש-17 מתוך כ-600 דוברים בתוכניות הערוץ היו ערבים.

בראש טבלת התוכניות המרכזיות ניצבת "סדר יום" של כאן ב', שמגישה קרן נויבך ועורך דדי מרקוביץ'. בתוכנית מופיעים מדי שבוע כ-40 דוברים, ובשבוע שעבר השתתפו בה ארבעה דוברים ערבים – כ-10% מכלל המשתתפים. מאז תחילת השנה הגיעה "סדר יום" לשיעור מצטבר של 8%, שיעור שמציב אותה במקום השלישי בטבלה המשוקללת – הישג נאה במיוחד כשלוקחים בחשבון שהמדיום הרדיופוני משדר בדרך כלל אייטמים עם מרואיין אחד או שניים בלבד.

מיד אחריה בטבלה "חדשות הערב", מהדורת החדשות המרכזית של כאן 11 שמגישה דוריה למפל ועורך עילי לוין. בשבוע ממוצע מופיעים במהדורה כ-150 דוברים, ובשבוע שעבר השתתפו בה 15 דוברים ערבים. השיעור המצטבר של התוכנית מתחילת השנה עומד על 8.2%, נתון שמציב אותה במקום השני בטבלה המשוקללת.

"החדשות עם יעקב אילון", מהדורת הפרה-פריים של חדשות 13 שעורך אסף ברנע, כללה בשבוע שעבר שישה דוברים ערבים והגיעה לשיעור ייצוג של 7.7%. עם זאת, זוהי תוצאה חריגה עבור התוכנית, שמתחילת השנה הגיעה לשיעור מצטבר של 2.5% בלבד.

בתחתית הטבלה לא פחות מ-11 תוכניות מרכזיות שהדירו לחלוטין את החברה הערבית בשבוע שעבר: "פגוש את העיתונות" של חדשות 12, שמגישה רינה מצליח ועורך דן דובין; "המטה המרכזי" של חדשות 13, שמגישה אילה חסון ועורכת הדס ריבק; "חדשות סוף השבוע" של חדשות 12, שהגישה קרן מרציאנו וערכו קלי בן-יאיר וישי הראל; "המגזין" של חדשות 13, שמגישה אושרת קוטלר ועורך ניר בכר; "אולפן שישי" של חדשות 12, שמגיש דני קושמרו ועורך רותם דנון; "שישי עם אילה חסון", שעורכת גילי ברוש; "נכון להבוקר" של גלי-צה"ל, שמגיש ישי שנרב ועורכת הדר איזק; "חמש עם רפי רשף" של חדשות 12, שעורך דניאל בשך; "לפני החדשות" של חדשות 13, שמגיש אודי סגל ועורך תום כספי; מהדורת החדשות המרכזית של חדשות 13, שמגישה תמר איש-שלום ועורך ליאור לנדנברג; ו"חדשות הבוקר עם ניב רסקין", שעורך ניר נוימן.

יצוין כי "המטה המרכזי" של רשת 13 לא כללה אפילו דובר ערבי אחד מאז תחילת השנה. למעשה, התוכנית הפוליטית המרכזית של רשת 13 לא כללה אף ערבי מאז התוכנית ששודרה ב-8 בדצמבר 2018, חרף מערכת הבחירות שמתנהלת בחודשים האחרונים.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה