בארגון העיתונאים בישראל נמנעים בשלב זה מלקרוא למו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס, להשעות את עצמו מכל מעורבות בעריכת העיתון, זאת למרות שהיועץ המשפטי לממשלה החליט להאשים אותו בעבירה של הצעת שוחד, בכפוף לשימוע.

אף שמדובר במהלך סמלי בלבד, ניתן היה לצפות שארגון העיתונאים ייצא בקריאה להשעיית מוזס כבר לפני שנתיים, כששנחשפו תמלילי ההקלטות שבהן הציע לראש הממשלה, בנימין נתניהו, להטות את הסיקור בקבוצת "ידיעות אחרונות" תמורת פעולות חקיקה להגבלת המתחרה "ישראל היום". בארגון בחרו שלא לעשות זאת.

לפני כשנה, אחרי שהמשטרה המליצה להעמיד לדין את מוזס באשמת שוחד, דווח ב"דה-מרקר" כי מזכירות ארגון העיתונאים דנה באפשרות לדרוש את השעיית מוזס, אך הצעה זו נפלה בהכרעת יו"ר הארגון יאיר טרצ'יצקי. גם כעת, אחרי החלטת היועמ"ש להעמיד את מוזס לדין (בכפוף לשימוע) נמנע הארגון מלהצהיר פומבית כי על מוזס לפרוש מתפקידו כעורך האחראי של "ידיעות אחרונות" ולהימנע מלהתערב בתכני העיתון.

יאיר טרציצ'קי, יו"ר ארגון העיתונאים (צילום: "העין השביעית")

יאיר טרציצ'קי, יו"ר ארגון העיתונאים (צילום: "העין השביעית")

מהו, לדעת הארגון, הקו האדום שיחייב את מוזס לפנות את מקומו? האם רק במקרה שיוגש נגדו כתב אישום, או אולי רק במקרה של הרשעה? בתגובה לפניית "העין השביעית" נמסר מדוברות ארגון העיתונאים כך: "ארגון העיתונאים ממשיך לפעול בדבקות לחיזוק המעמד והחופש המקצועי של עיתונאי קבוצת 'ידיעות אחרונות' כפי שהוא גם עושה בהצלחה מרובה בכלי תקשורת אחרים. אנחנו לא רואים צורך לעדכן מראש את 'העין השביעית' מה הארגון מתכוון לעשות או לא לעשות".

ארגון העיתונאים מייצג את עיתונאי קבוצת "ידיעות אחרונות" ומנהל מטעמם כבר תקופה ארוכה משא-ומתן מול ההנהלה לצורך חתימת הסכם קיבוצי. לאחרונה החריפו היחסים בין הצדדים: בחלקים שונים של הקבוצה הוכרז על סכסוך עבודה, והצדדים אף הגיעו לבית-הדין לעבודה על רקע תוכניות קיצוץ שונות. במסגרת ההסכם הקיבוצי המתגבש מול הנהלת "ידיעות אחרונות", עשוי להיכלל סעיף אתיקה, שימנע פגיעה בעיתונאים שפועלים על-פי האתיקה העיתונאית. סעיפים שכאלה כבר הוכנסו להסכמים קיבוציים של הארגון בכלי תקשורת אחרים. למרות זאת, הבלטת עמדה ארגונית נגד המו"ל החזק והחשוד בפלילים אינה נכללת בארסנל הכלים של ארגון העיתונאים, שם חוששים כנראה כי הדבר יפגע במשא-ומתן עם ההנהלה.

נשיאת מועצת העיתונות, דליה דורנר (צילום: פלאש 90)

נשיאת מועצת העיתונות, דליה דורנר (צילום: פלאש 90)

להבדיל מארגון העיתונאים, במועצת העיתונות דווקא קוראים למוזס להשעות את עצמו. המועצה, ש"ידיעות אחרונות" אינו חבר בה מאז נבחרה השופטת (בדימוס) דליה דורנר לעמוד בראשה, אינה נמצאת כלל ביחסים עם קבוצת "ידיעות אחרונות", ואולי משום כך קל לה יותר לצאת בקריאה שכזו.

בתגובה לפניית "העין השביעית" למועצת העיתונות נמסר מדוברות המועצה כך: "מועצת העיתונות תפעל להעצמת יכולתה של התקשורת למלא את שליחותה למימוש זכות הציבור לדעת. כך פועלת תקשורת חופשית בדמוקרטיה, זאת חרף הניסיון הנמשך של ראש הממשלה בנימין נתניהו להפוך אותה לשק חבטות כחלק מתעמולת הבחירות שלו. המועצה קוראת למו"ל 'ידיעות אחרונות', ארנון מוזס, להשעות את עצמו מכל מעורבות בעריכת העיתון והנחיית עורכיו ועיתונאיו, וזאת עד לסיום ההליך המשפטי בעניינו".