ציטוט של דברים שאמר בני גנץ בראיון ל"ידיעות אחרונות" עורר מלחמת גרסאות בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ללשכת יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס (אבו-מאזן). בראיון אמר גנץ למראייניו, חנוך דאום ושלמה ארצי, כי מדינת ישראל צריכה לחתור למציאות שבה היא אינה שולטת על "אנשים אחרים", כלומר על העם הפלסטיני, והוסיף שתוכנית ההתנתקות היתה "מהלך חוקי שהתקבל על-ידי ממשלת ישראל ובוצע על-ידי צה"ל והמתיישבים בצורה כואבת, אבל טובה. צריך לקחת את הלקחים ולממש אותם במקומות אחרים".

הציטוטים של גנץ פורסמו אתמול בבוקר (6.2) כקדימון לראיון המלא שיפורסם ב"7 ימים", ועוררו ביקורת מקרב פוליטיקאים ממפלגות הימין – שניצלו את ההזדמנות כדי לייחס עמדות שמאליות לרמטכ"ל לשעבר, השומר בינתיים על עמימות אידיאולוגית. לכאורה, היה להם אקדח מעשן: דיווחים משעות הצהריים שלפיהם אבו-מאזן אמר על גנץ ש"אם הוא יצליח וידבק בעמדה הזאת, זה מעודד".

בכיר המגיבים היה ראש הממשלה, בנימין נתניהו. "אבו-מאזן מרוצה", הצהיר נתניהו בסרטון וידיאו שהפיץ בשעות הערב, "בני גנץ אמר היום שהוא יבצע התנתקות שנייה ביהודה ושומרון, ואבו-מאזן איחל לו הצלחה בבחירות. ולכן אנחנו חייבים ללכת יחד, לנצח את הבחירות האלה ולמנוע את זה".

עיתונאי זר: "נביל אבו-רודיינה לא הקדים ואמר שכעת הוא עומד להשמיע את עמדת מחמוד עבאס – אבל זה לא באמת משנה. הוא הדובר הרשמי שלו"

שעות אחדות לאחר מכן הוכחשו האיחולים הפלסטיניים בתוקף. כתב גלי-צה"ל לענייני ערבים, ג'קי חוגי, דיווח כי לשכת הנשיאות הפלסטינית מסרה תגובה חריפה להתבטאות של נתניהו: "דבריו על כך שאבו-מאזן בירך את גנץ לא היו ולא נבראו. מר נתניהו, יש פתגם בערבית שאומר: 'תוכל לשקר את המתים, אבל לא את החיים'. אנא הפסק להפיץ שקרים בשמו של אבו-מאזן". את התגובה הפיץ גוף בשם "הוועדה לאינטראקציה עם החברה הישראלית", זרוע הסברה רשמית שפועלת במסגרת אש"ף.

מי צודק? האם נתניהו הפיץ שוב פייק ניוז, או שהכחשת יו"ר הרשות היתה שקרית? בדיקת השתלשלות העניינים שקדמה להצהרות של השניים מעלה כי שני האישים לא סיפרו לקהלם את כל האמת, אולם אבו-מאזן הוא זה שהצהרתו אמינה פחות. נתניהו אכן עיוות את דבריו של גנץ וייחס לו ללא בסיס כוונות לבצע "התנתקות שנייה" משטחי הגדה המערבית. ואולם, בנוגע לדבריו של יו"ר הרשות הפלסטינית, נתניהו לא מדייק – אבל גם לא משקר.

בני גנץ ומשה יעלון באירוע השקת קמפיין הבחירות של מפלגת חוסן-לישראל. תל-אביב, 29.1.2019 (צילום: הדס פרוש)

בני גנץ ומשה יעלון באירוע השקת קמפיין הבחירות של מפלגת חוסן-לישראל. תל-אביב, 29.1.2019 (צילום: הדס פרוש)

אבו-מאזן צודק ברמה הטכנית: הוא אכן לא אמר באופן אישי את הדברים שייחס לו נתניהו. הפרסומים הישראליים על ברכתו של אבו-מאזן התבססו על דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס, שלפיה דוברו הרשמי של יו"ר הרשות, נביל אבו-רודיינה, הצהיר שההתבטאות של גנץ מעוררת אופטימיות.

לא מדובר בדיווח בלעדי, אלא בדברים שנאמרו בפורום רב-משתתפים. "אבו-רודיינה השמיע את ההתייחסות הזאת במפגש עם קבוצה גדולה של עיתונאים זרים", מספר אחד מאותם עיתונאים בשיחה עם "העין השביעית". "דיברנו על הרבה דברים, בין היתר על גנץ, ואז אחד העיתונאים שאל אותו האם הוא שמע מה גנץ אמר על ההתנתקות ב'ידיעות אחרונות'. בעקבות השאלה הזאת, אבו-רודיינה אמר שזה יהיה מעודד אם גנץ יצליח וידבק בעמדתו".

יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס (אבו-מאזן), 2017 (צילום: ויסאם השלמון)

יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס (אבו-מאזן), 2017 (צילום: ויסאם השלמון)

בחלק גדול מהדיווחים שפורסמו בתקשורת הישראלית צוין כי הגורם המצוטט הוא אבו-רודיינה, ולא אבו-מאזן בעצמו. כך או כך, "אבו-רודיינה לא הקדים ואמר שכעת הוא עומד להשמיע את עמדת מחמוד עבאס – אבל זה לא באמת משנה. הוא הדובר הרשמי שלו", מציין העיתונאי הזר. לפי הנוהג הרווח בעיתונות – בישראל וגם בחו"ל – כשדובר רשמי של אישיות פוליטית משמיע אמירה, כלי התקשורת רשאים לייחס את הדברים לאישיות הפוליטית (וכמובן, לציין שההתבטאות הושמעה באמצעות דובר, ולא באופן ישיר). במקרה זה, ראוי לציין, אבו-רודיינה אינו רק איש יחסי-ציבור: הדובר הוותיק של אבו-מאזן מכהן במקביל כסגן ראש הממשלה ברשות הפלסטינית. הצהרותיו מאתמול נאמרו לציטוט ולייחוס, וגם הוקלטו על-ידי העיתונאים.

השימוש בדוברים מאפשר לפוליטיקאים מרחב הכחשה: כשדובר רשמי חורג מהקו הרצוי, או מעורר פולמוס שנתפס כמזיק, הפוליטיקאי שמעסיק אותו יכול תמיד להוציא הודעה על כך שההצהרות הרשמיות בעצם לא מייצגות אותו. זה מה שעשו בלשכת אבו-מאזן אחרי שהתברר שההצהרה האופטימית על בני גנץ עלולה לפגוע ציבורית במועמד שמבקש להחליף את ראש הממשלה. במקרה הזה, התמרון עשוי דווקא לחזק את התזה שהפיץ נתניהו: ייתכן שברשות הפלסטינית באמת מעדיפים את גנץ כראש ממשלה, ולכן מכחישים הצהרה שעלולה להזיק לקמפיין הבחירות שלו.