"פייסבוק: סוכל ניסיון תעמולה איראני להפלת נתניהו", הודיעה ידיעה שפורסמה אתמול (31.1) באתר ערוץ 20. לפי הכותרת, ענקית הרשת פייסבוק הודיעה כי הסירה רשת איראנית של חשבונות מזויפים ש"חלקם פעלו נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו". אלא שמדובר על פניו בידיעה שקרית: הודעת פייסבוק כלל לא הזכירה ניסיון "להפיל" את נתניהו או את ממשלתו.

זו אינה הפעם הראשונה שנתניהו והליכוד מנסים להבליט את פעולותיו של ראש הממשלה נגד איראן באמצעות שימוש בחדשות כזב. רק לאחרונה הסתמך נתניהו על פרסום בעיתון כווייתי שראש המוסד לשעבר, מאיר דגן, קבע כי הוא משמש שופר של לשכת ראש הממשלה. גם הפעם, במקרה של הידיעה השקרית לכאורה של ערוץ 20, נתניהו וצוותו מיהרו להדהד את הדיווח בחשבון הפייסבוק שלו. נראה שמדובר בשיטה: נאמני נתניהו מחדירים ידיעות שקריות לכלי תקשורת מפוקפקים, כדי שלאחר מכן ניתן יהיה לשוב ולצטט אותם ברשתות החברתיות.

הידיעה באתר ערוץ 20 כוללת שתי פסקאות בלבד, ועיקרה הוא תגובה של הליכוד שכולה שיר הלל לנתניהו: "אין זה מפתיע שאיראן מנסה להפיל את ראש הממשלה נתניהו, שבלם את תוכנית הגרעין שלה, חיסל את מאמציה להתבסס צבאית בסוריה, ריסק את הכלכלה שלה ושלח את המוסד לגנוב מתחת לאפה את ארכיון הגרעין הסודי שלה. זה לא יעבוד להם. כל עוד נתניהו ראש ממשלת ישראל – איראן בצרות".

חברת פייסבוק אכן הודיעה אתמול כי הסירה 783 דפים, קבוצות וחשבונות הקשורים לאיראן, אך כאמור, בהודעה כלל לא מוזכר שמו של נתניהו. גם בדוגמאות לפרסומים מזויפים שנכללים בהודעה של פייסבוק לא מוזכר נתניהו. ישראל מוזכרת שם בקצרה בלבד, בתוך רשימה של 26 מדינות שהיו יעד לפעילותם של החשבונות המזויפים. בכמה מהדוגמאות לפרסומים של אותם חשבונות אמנם מוזכרת מדינת ישראל – אך לא בהקשר שצוין בדיווח של ערוץ 20.

הדיווח השקרי של ערוץ 20, ולצדו הפוסט של נתניהו בפייסבוק (צילומי מסך, לחצו להגדלה)

הדיווח השקרי של ערוץ 20, ולצדו הפוסט של נתניהו בפייסבוק (צילומי מסך, לחצו להגדלה)

ערוץ 20 הוא אחד מכלי התקשורת המועדפים על נתניהו. הערוץ מרבה להגן על ראש הממשלה לנוכח הפרשיות הפליליות שבהן הוא מסובך – ונתניהו וצוות הניו-מדיה שלו מרבים להפיץ את הפרסומים הללו ברשתות החברתיות.

הדיווח המסולף על ההודעה של פייסבוק מגיע ימים אחדים לאחר שבאתר ערוץ 20 הפיצו מה שתואר כידיעה מרעישה: "חשיפת ערוץ 20: השב"כ בתקופת רוני אלשיך אישר את עסקת בזק-yes". מי שהגישו לצופים את המידע על אלשיך והשב"כ היו המגיש בועז גולן והמרואיין שלו באותו ערב (28.1), הבלוגר אבי וייס. שניהם הסכימו על השורה התחתונה: גולן טען כי מסמכים שהציג וייס בשידור חושפים שמדובר ב"פייק פרשה, פייק תיק", ואילו וייס הטעים כי המסקנה המתבקשת היא ש"אין תיק, הכל חרטא".

צוות הניו-מדיה של נתניהו שיתף קטע ארוך מתוך התוכנית בעמוד הפייסבוק שלו, כחלק מאסטרטגיה תקשורתית שבמסגרתה הוא נאבק בשיח השלילי על פרשיות ראש הממשלה באמצעות הפצת דיווחים עיתונאיים שמשרתים את הקמפיין שלו.

האזכור של ישראל בהודעה של פייסבוק (צילום מסך)

האזכור של ישראל בהודעה של פייסבוק (צילום מסך)

חרף הרושם שיצר הפרסום המקוון של ערוץ 20, לא מדובר בידיעה מרעישה – ובנוסף לכך, ספק אם היא בכלל מדויקת. האישורים שנותן השב"כ לעסקאות בתחום תשתיות התקשורת לא עוסקים בתוכן, רגולציה או הגבלים עסקיים – ההיבטים שבהם התגלו החשדות לשחיתות מצד בני הזוג נתניהו, שאול אלוביץ' ומקורביהם.

השב"כ בעיקר בודק אם זהות הבעלים עשויה לסכן את הביטחון או לאפשר לגורמים בעייתיים (גורמי טרור ופשע, למשל, או מדינות עוינות) גישה לתשתיות רגישות. אלוביץ', שבעת אישור עסקת בזק-yes כבר היה בעל השליטה בבזק וגם ב-yes, זכה בעבר לאישור הבטחוני הזה – והיה זה הגיוני שהוא יזכה בו שוב. ובקיצור: אין שום קשר בין אישור השב"כ לחשדות שבבסיס "תיק 4000".

הכותרת באתר ערוץ 20 (צילום מסך)

הכותרת באתר ערוץ 20 (צילום מסך)

בערוץ 20 יודעים זאת היטב. למעשה, מי שיטרחו לצפות בתוכנית המלאה ייווכחו שנכללו בה הסברים בנוגע לתחומים שאליהם מתייחס אישור השב"כ, ואף צוין כי אין בידי המגיש או המרואיין ראיות לכך שאלשיך היה מעורב אישית במתן האישור. בועז גולן עצמו, בשיחה עם "העין השביעית", אף הבהיר ש"השב"כ הוא סתם פיקנטריה". לדבריו, בתוכנית אפילו לא נאמר שיש חשיבות מיוחדת לאישור שנתן השב"כ.

בזרוע המקוונת של ערוץ 20 חשבו אחרת: מבחינת הערוץ, המידע על אישור השב"כ ומעורבותו (הבלתי מוכחת) של אלשיך בעסקה הם כה חשובים, שצריך לגזור אותם החוצה ולהתגאות בחשיפה. באתר הערוץ אף טענו כי המסמכים שהוצגו בתוכנית, ובהם המסמך שבו אוזכר השב"כ, "שופכים אור אחר לגמרי בפרשת 4000" ואף "מחזקים את טענות ראש הממשלה".

אגב, גם לא מדובר בחשיפה. המסמך שהוצג בשידור נמסר לתנועה לאיכות השלטון ופורסם חמישה ימים לפני כן באתר "דבר ראשון", יחד עם מסמכים אחרים. העובדה הזאת צוינה במהלך התוכנית, אך כמו ההסברים על אישור השב"כ – בדרך לכותרת הסנסציונית והריקה מתוכן שהופצה באינטרנט, מישהו בחר להשמיט אותה.