סכסוך משפטי שהתגלע בין אגודת העיתונאים בירושלים לארגון העיתונאים של ההסתדרות, על הזכות לייצג את עובדי תאגיד השידור הציבורי, צפוי להסתיים בפשרה – כך הודיעו אתמול ראשי שני הארגונים. הפשרה מגיעה אחרי החלטת בג"ץ שהניפה דגל שחור מעל נסיונותיו של ראש הממשלה נתניהו להביא לחיסול התאגיד. בארגון העיתונאים טענו בעבר כי אגודת העיתונאים נלחמת את מלחמתם של עיתונאי רשות השידור ומעוניינת בסגירת התאגיד.

במסגרת הפשרה הוסכם כי ארגון העיתונאים יהיה הארגון היציג בקרב עיתונאי התאגיד, אולם לוועד העיתונאים של התאגיד יצורפו שני חברים מאגודת העיתונאים, ואלו ישתתפו במשא-ומתן הקיבוצי ובכל יתר הפעולות למען עיתונאי התאגיד.

אגודת העיתונאים היתה הארגון היציג של עיתונאי רשות השידור במשך שנים ארוכות, אולם לאחר פירוק הרשות והקמת התאגיד הכריז ארגון העיתונאים כי הוא הארגון היציג בקרב עיתונאי הגוף החדש.

לפני כשנה וחצי פנתה אגודת העיתונאים בירושלים לבית-הדין הארצי לעבודה בדרישה כי יכריז עליה כעל ארגון העובדים היציג של העיתונאים המועסקים בתאגיד השידור הישראלי. באגודה טענו, באמצעות עורכי-הדין אופיר טל ולואיז ספורטס, כי זמן קצר לאחר תחילת שידורי התאגיד נמנו עם חברי האגודה יותר עיתונאים מהתאגיד מאשר בארגון, ועל כן היא הארגון היציג, ורק לה מותר לנהל משא-ומתן קיבוצי מול ההנהלה.

בארגון טענו מנגד, באמצעות עורכי-הדין אמיר בשה וד"ר מורן סבוראי, כי ארגון העיתונאים הוא הארגון היציג בתאגיד, וכי בפועל בארגון חברים יותר עיתונאים מהתאגיד מאשר באגודה. בארגון אף טענו כי העתירה של האגודה הוגשה "ממניעים פסולים" ובחוסר תום לב, ו"נועדה להשתמש קרדום לחפור בו, כתולדה של רצונה של המבקשת להביא לסגירת התאגיד, ויהי מה, בבחינת כל האמצעים כשרים".

באגודה, בתגובה, עמדו על כך כי חברים בה יותר עיתונאים מהתאגיד מאשר בארגון והדגישו כי כל פעולותיה בעבר, גם מול התאגיד בשלבי הקמתו, היו אך ורק לטובת עיתונאי רשות השידור, שאותם ייצגה.

הצדדים נפגשו פעמיים לדיונים בבית-הדין הארצי, אך בחודשים האחרונים ניהלו ביניהם במקביל גם משא-ומתן ישיר בניסיון להגיע לפתרון מוסכם. אתמול שיגרו ראשי הארגונים הודעה לעיתונאיות ועיתונאי התאגיד, ולפיה הושג פתרון שכזה.

"לפני מספר שבועות בישרנו לכם כי ארגון העיתונאים ואגודת העיתונאים בירושלים החליטו שהגיעה העת לזנוח את המאבק בין הארגונים ולהתלכד יחד סביב הדאגה המשותפת לעיתונאי התאגיד", כתבו יו"ר ארגון העיתונאים יאיר טרצ'יצקי ויו"ר אגודת העיתונאים בירשולים, אחיה (חיקה) גינוסר. "היום אנו שמחים לבשר לכם כי חתמנו על הסכם היסטורי לשיתוף פעולה בין הארגונים, שגם יהווה בסיס לחיבור נרחב יותר בעתיד הקרוב".

לפי ההודעה המשותפת, הצדדים יגישו בקשה למחיקת הסכסוך הבין-ארגוני שמתנהל ביניהם בבית-הדין הארצי לעבודה, וזאת בעקבות ההסכמה כי "ארגון העיתונאים יישאר הארגון היציג בקרב עיתונאי התאגיד".

עוד הוסכם כי "ארגון העיתונאים ימנה לוועד העיתונאים של התאגיד שני חברים באגודת העיתונאים, שיחתמו גם על טופס הצטרפות לארגון העיתונאים. חברים אלו ישתתפו במשא-ומתן הקיבוצי ובכל יתר הפעולות שהוועד וארגון העיתונאים נוקטים למען עיתונאי התאגיד. ההסתדרות תקצה עוד תקן לארגון העיתונאים, שיהיה מחזיק תיק השידור הציבורי בארגון העיתונאים. התקן יאויש על-ידי עובד אשר עונה לדרישות התפקיד, והוא יוצע על-ידי האגודה וייבחר במשותף על-ידי יו"ר ארגון העיתונאים ויו"ר אגודת העיתונאים. בתקופת תוקפו של הסכם, הארגון והאגודה לא יפעלו להעביר חברים זה מזה".

טרצ'יצקי וגינוסר סיכמו את ההודעה בהצהרה שלפיה "ההחלטה ללכת לדרך משותפת לא היתה פשוטה ודרשה משני הצדדים לבצע ויתורים ולתת אמון, אך
היא ללא ספק הצעד הנכון בזמן הנכון".

51194-06-17