התנועה לאיכות השלטון תובעת מ"ישראל היום" 286 אלף שקל בטענה שהחינמון פרסם "שקרים מרושעים" על הארגון ויושב הראש שלו, עו"ד אליעד שרגא. התביעה, שהוגשה היום (13.9) לבית-המשפט השלום בתל-אביב, עוסקת בסדרה של פרסומים מאת הכתב עקיבא ביגמן, שמתח ביקורת חריפה על שרגא ועל תנועתו בעקבות מעורבותם במחאה נגד גילויי השחיתות בסביבתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. לצד ביגמן ו"ישראל היום", שרגא והתנועה לאיכות השלטון תובעים גם את עורך החינמון, בועז ביסמוט.

לטענת התובעים, סדרת הכתבות של ביגמן מבוססת על סילוף מכוון של דברים שאמר שרגא בהפגנה שהתקיימה בתל אביב ב-30 בדצמבר 2017. בנאומו, שרגא התייחס למכתב שחיבר גורם שלטוני בישראל, שבו לכאורה התיר לממשלת גרמניה למכור צוללות צבאיות לממשלת מצרים. לפי תמליל שצורף לכתב התביעה, שרגא דיבר על "יד נעלמה שבגדה במולדת וכתבה את המכתב שמתיר לגרמנים למכור למצרים צוללות מתקדמות".

במאמר שפורסם בעיתונה של משפחת אדלסון כעבור יומיים קבע עקיבא ביגמן כי שרגא כינה את ראש הממשלה נתניהו "בוגד" והאשים אותו ב"בגידה במדינה". לפיכך, נכתב במאמר, שרגא "לוחם נגד חזקת החפות, נגד ההליך ההוגן, נגד שלטון החוק, נגד הפרדת הרשויות ונגד הדמוקרטיה".

לפי מאמרו של כתב "ישראל היום", "אנשים כמו שרגא ואלדד יניב, המציגים עצמם כ'פטריוטים' ולוחמי צדק, מעוניינים בדבר אחד בלבד: פחות כוח להמוני העם – שהרי הללו הם 'רפי שכל וזבי חוטם' כאמירתו הגזענית של שרגא כלפי ח"כ דוד אמסלם – ויותר כוח לפקידות העריצה: שוטרים, חוקרים ושופטים. אבל בעיקר – יותר כוח לעצמם".

בכתב התביעה טוענים שרגא והתנועה לאיכות השלטון כי מדובר ב"כתבה משפילה ושקרית", שבה יוחסו להם "אמירות שקריות וחמורות שמעולם לא הוצאו מפיהם" – לצד "מילות גנאי משפילות" שנועדו לבזות אותם. אחת הדוגמאות שהציגו היא כותרת המאמר: "התנועה לזילות השלטון".

מאמרו של עקיבא ביגמן על אליעד שרגא, לצד דיווח על דבריו של יו"ר התנועה לאיכות השלטון. "ישראל היום", 1.1.2018 (לחצו להגדלה)

מאמרו של עקיבא ביגמן על אליעד שרגא, לצד דיווח על דבריו של יו"ר התנועה לאיכות השלטון. "ישראל היום", 1.1.2018 (לחצו להגדלה)

לטענת שרגא, הוא והתנועה שבראשה הוא עומד מעולם לא טענו שהמכתב המדובר נכתב על-ידי נתניהו, ושמו של ראש הממשלה כלל לא הוזכר בהקשר זה. "התובעים מעולם לא אמרו שראש ממשלת ישראל 'בוגד', כלשון הנתבעים בפרסום בעיתון; והתובעים מעולם לא האשימו את ראש ממשלת ישראל ב'בגידה במדינה', כלשון הנתבעים בפרסום בעיתון!!", נכתב בכתב התביעה.

"התובעים עוררו שאלות לגיטימיות ביחס למכתב ועל עורכו, מבלי שהם אומרים או רומזים שכותב המכתב המדובר הוא ראש ממשלת ישראל! את הקישור ההזוי הזה עשו רק הנתבעים, והם בלבד", הוסיפו התובעים. יצוין כי בנאום עצמו, שצולם בווידיאו, שרגא חוזר על השאלה "מי כתב את המכתב?" בלי להשיב עליה – והקהל משיב לו בצעקות: "ביבי, ביבי".

לטענת התובעים, עקיבא ביגמן ו"ישראל היום" ניהלו קמפיין השחרה "נרחב ומגמתי" שנועד ליצור מצג שווא שלפיו אליעד שרגא והתנועה לאיכות השלטון "מונעים מאג'נדה אינטרסנטית ומדעות פוליטיות של מחנה 'השמאל'"

לטענת שרגא, אף שתנועתו הביעה תרעומת על הפרסום של ביגמן עוד באותו יום, באמצעות מכתב איום בתביעה – בימים הבאים המשיכו להתפרסם ב"ישראל היום" כתבות שקריות שנועדו לפגוע בארגון וביושב הראש שלו. לדברי התובעים, הפרסומים הללו נועדו "לפגוע בצורה אנושה בפעילותם הציבורית" ו"לעורר כלפיהם דה-לגיטימציה מלאכותית המונעת כנראה ממניעים זרים וייתכן שאף פוליטיים".

באחד מפרסומי ההמשך שנכללו בכתב התביעה כינה ביגמן את את שרגא "בריון קשקשים" – אחד הכינויים ששרגא עצמו הטיח בח"כ אמסלם – וטען שהוא מנסה "לתלות את סרחונו בפעילים אחרים שנמצאים ברוטשילד" באופן ש"פשוט מעליב את האינטליגנציה ומעורר רחמים".

לדברי התובעים, ביגמן ו"ישראל היום" ניהלו קמפיין השחרה "נרחב ומגמתי" שנועד ליצור מצג שווא שלפיו אליעד שרגא והתנועה לאיכות השלטון "מונעים מאג'נדה אינטרסנטית ומדעות פוליטיות של מחנה 'השמאל'".

כתב "ישראל היום" עקיבא ביגמן (צילום מסך מתוך שידורי ערוץ הכנסת)

כתב "ישראל היום" עקיבא ביגמן (צילום מסך מתוך שידורי ערוץ הכנסת)

"אין להקל ראש באמירה השקרית הזאת", נכתב בכתב התביעה, שכן התנועה לאיכות השלטון היא לטענת התובעים "תנועה א-מפלגתית שרואה לנגד עיניה את טוהר השלטון, ואת טוהר השלטון בלבד. שליחותם הציבורית [של חבריה] לא מושפעת מכך שהשלטון הוא של מחנה ה'ימין' או מכך שהשלטון הוא של מחנה ה'שמאל'. טוהר השלטון נבחן כך וכך".

כחלק ממסע תיוגה של התנועה כגוף פוליטי, טוענים התובעים, פורסמה כתבת המשך שנשאה את הכותרת "נטישה בתנועה לאיכות השלטון: 'הפכה לתנועת שמאל קיצוני'". הכתבה הורכבה מציטוטים של שישה מרואיינים אנונימיים, ובכללם אדם שזוהה כ"ג', קצין משטרה לשעבר שהיה חבר בתנועה", שכינה את שרגא "אנרכיסט וגזען" וטען שהתנועה לאיכות השלטון הפכה ל"תנועת שמאל קיצוני רדיקלי הקוראת לפוטש". לכתבה צורף תצלום שבו אדם אנונימי גוזר את כרטיס החבר שלו בתנועה.

באי כוחה של התנועה לאיכות השלטון, עורכי-הדין שרון דיין ומיכל ארבוב ממשרדו של שרגא, דורשים מבית-המשפט לא להסתפק בפיצויים – ולחייב את "ישראל היום" גם לפרסם הודעת תיקון והתנצלות. לפי הנוסח המוצע, ששולב בכתב התביעה, מערכת העיתון תדווח לקוראיה כי הפרסומים של ביגמן התבססו על  "האשמות חסרות בסיס", שפורסמו בלי לבקש את תגובתו של שרגא.

טרם הוגש כתב הגנה.

23244-09-18

לעיון בכתב התביעה

להורדת הקובץ (PDF, 2.74MB)