ארגון העיתונאים נתקל היום בחומה בצורה בנסיונו להשיג את מסמך חוות הדעת ובו תיאורים שליליים של עובדי רשות השידור לשעבר. בדיון שנערך היום (13.9) בבית-הדין האזורי לעבודה בתל-אביב–יפו הבהירה השופטת אופירה דגן-טוכמכר כי אין בכוונתה להיענות לדרישות הארגון, וכי לכל היותר תסכים להעביר לידיו מידע חלקי ביותר מהמסמך, וגם זאת רק לאחר קבלת אישור מראש מהעיתונאים המוזכרים בו.

בחודש שעבר פורסמה ב"מוסף הארץ" כתבה מאת גידי וייץ והילו גלזר שהתמקדה בנעשה בתאגיד. בין היתר נטען בכתבה כי לקראת קליטת עובדי רשות השידור יזם מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ רשימת הערכות על עובדי הרשות. לפי "הארץ", קובלנץ "פנה לשניים ממקורביו, שהפעילו קשרים ברשות השידור לשם איסוף מודיעין על העובדים". ככל הנראה, המידע שאספו קובץ למסמך אקסל שכלל תיאורים בלתי מחמיאים של עובדים רבים. בין היתר נטען על חלקם כי "אינם צייתנים".

בעקבות הפרסום ב"הארץ" פנה ארגון העיתונאים לבית-הדין האזורי לעבודה בבקשה שיוציא צווים שימנעו מהתאגיד לעשות כל שימוש במסמך ויחייבו לחשוף אותו ולהבהיר מי חיבר אותו, איזה שימוש נעשה בו ומי נחשף אליו מאז שחובר. בנוסף דרש הארגון פיצוי בגין פגיעה בהתארגנות.

בארגון העיתונאים טענו, באמצעות עורכי-הדין ד"ר מורן סבוראי ואמיר בשה, כי המסמך פוגע בזכות ההתארגנות של העובדים, מפר את זכות השימוע של המוזכרים בו, כולל דברי לשון הרע עליהם, פוגע בזכות לשוויון הזדמנויות בעבודה וגם גורם ל"פגיעה בחופש העיתונות". בתאגיד הודו, באמצעות עורכת-הדין טל מאירסון, כי נעשה שימוש במידע שבמסמך במהלך קליטת עובדי הרשות, אך טענו כי השימוש היה חלקי ונעשה רק ביחס לעובדים שזכו להערכה חיובית במסמך. עוד הבהירו כי אין כל כוונה לעשות בו שימוש בעתיד. בראיון שהעניק מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ ל"ידיעות אחרונות" אמר כי כשקיבל את המסמך ביקש "להשמיד" את הביטויים הלא ראויים, אך הוראתו לא מולאה.

כאמור, היום נפגשו הצדדים בבית-הדין לדיון ראשוני, וכבר מראשיתו הבהירה השופטת דגן-טוכמכר כי לטעמה ההליך הקיבוצי שבו נקטו בארגון אינו הולם את המקרה, שכן בירור העובדות לגבי המסמך המשמיץ ידרוש ימי הוכחות רבים. "נפלו פגמים" בהליך הקליטה, העריכה השופטת, ובהמשך אף כינתה את התוכן של המסמך "דברי בלע". יחד עם זאת, השופטת דגן-טוכמכר הדגישה כי כדי לקבל סעד כלשהו יצטרך הארגון להוכיח שלמסמך היתה השפעה של ממש על קליטה או אי-קליטה של עובדים, וזאת לא ניתן יהיה לעשות בהליך קיבוצי.

"מוטב שלא להמשיך לדוש ברשימות", המליצה השופטת לבאי-כוח הארגון, "מוטב לא לתת לכם העתק כדי לא לפגוע בעובדים שמעדיפים שהרשימות האלה יישארו בבוידעם". השופטת המליצה לארגון לפנות לעובדים שחשים עצמם נפגעים, ובהסכמתם לנהל הליך בשמם.

לאחר הפסקה והתייעצות הודיעו באי-כוח הארגון כי הם שוקלים לנהל את התיק מטעם קבוצה מצומצמת של עובדים, אך דורשים קודם כל לראות את המסמך. השופטת לא התרצתה, ושלחה את הצדדים להידברות, בתקווה שיגיעו להסכמות שימנעו ממנה את הצורך להכריע האם להעביר את המסמך לידי הארגון.

9374-08-18