קבוצת "ידיעות אחרונות" החלה למכור למפרסמים כתבות בכיכובו של כתב ועורך הנדל"ן הבכיר שלה, עופר פטרסבורג. בחודשים האחרונים התפרסמו באתר ynet כתבות בחתימתו של פטרסבורג שמומנו על-ידי מושאי סיקור מתחום הכיסוי שלו. בעבר פרסם העיתונאי מוספי נדל"ן שהתוכן בהם מומן על-ידי המסוקרים, אך תוך שמירה על מראית עין של עצמאות. כעת נזנחה מראית העין.

"מפריחים את חזונו של בן-גוריון – בדימונה", מבשרת כותרתה של אחת הכתבות הקנויות, שמומנה על-ידי החברה הכלכלית לפיתוח דימונה, תאגיד ששייך לעירייה. בכתבה תיאר פטרסבורג את העיר הפריפריאלית ככזו ששרויה בתנופת פיתוח, וטען כי "במידה והתוכניות הגרנדיוזיות יתממשו, מדובר בלא פחות ממהפכה בעיר ובאזור הנגב המזרחי בכלל".

בקטע וידיאו שצורף לכתבה הקנויה ריאיין העיתונאי כמה מהמקומיים, בהם אדם בשם אבי הינקלי, שזוהה כ"מנכ"ל הקרן לפיתוח". לגולשים לא הוסבר כי "הקרן לפיתוח" היא בעצם "הקרן לפיתוח דימונה" – תאגיד עירוני שבאמצעותו מחזיקה העירייה בגוף שרכש את הכתבה.

לצד התוכן השיווקי שמתפרסם בחתימתו, פטרסבורג השתתף גם בדיונים אולפניים עם רוכשי תוכן ב-ynet – חברת אשראי חוץ-בנקאי בשם קרן יסודות, ומשרד עריכת-הדין הררי-טויסטר, שפטרסבורג ממליץ בחום על השירות שאנשיו מציעים בכתבה הקנויה. בידיעה ממומנת אחרת פטרסבורג מקיים ראיון אולפני עם ירון פיטארו, יו"ר חברת ההשקעות WealthStone נדל"ן, שמסביר לגולשים מדוע כדאי להם להשקיע את כספם דווקא אצלו.

במקרה אחר, הכתב הבכיר חתום על כתבה שנרכשה על-ידי חברת נדל"ן בשם טריגו, שהקימה מתחם מגורים בשכונת פלורנטין התל-אביבית. פטרסבורג יוצא מגדרו כדי לשבח את השכונה (שהיא "הכי חו"ל שיש", כהגדרתו), ומראיין אשה שרכשה דירה בפרויקט של טריגו – וגם את אדריכל הצמרת אילן פיבקו, שתיכנן את מתחם המגורים. על הדרך הוא משלב גם ראיון עם פוליטיקאית מקומית, סגנית ראש העירייה מיטל להבי, מחזיקת תיק התחבורה, הבינוי והתשתיות.

"בהחלט נעשה פה משהו משמעותי". עופר פטרסבורג בדימונה, מתוך כתבת הווידיאו שנרכשה על-ידי התאגיד העירוני (צילום מסך)

"בהחלט נעשה פה משהו משמעותי". עופר פטרסבורג בדימונה, מתוך כתבת הווידיאו שנרכשה על-ידי התאגיד העירוני (צילום מסך)

את עיקר העבודה השיווקית בכתבה עושה פיבקו, שמהלל את המיזם: "פלורנטין-סקוור הוא דוגמה מצוינת למה שהולך, זאת הצורה, זה מה שפלורנטין רוצה", הוא קובע. עבור הלקוחות הפוטנציאליים שעשויים להסס בשל מיקומה הדרומי של השכונה מוסיף האדריכל: "אני חושב שזה מקסים, כל הדבר הזה נמצא בקו אווירי של 300 מטר מרוטשילד 1 – זאת אומרת, זה מרכז העיר. זאת העיר, זאת תל-אביב. כל תל-אביב עברה דרומה".

כשבועיים לאחר פרסום הכתבה הממומנת של חברת הנדל"ן, החברה והמיזם הפלורנטינאי שלה צצו שוב ב-ynet – הפעם בכתבה מערכתית למראה שהתפרסמה במקביל במוסף המודפס "ידיעות הנדל"ן". בכתבה הזאת אחד המרואיינים הוא גל פאר, מבעלי טריגו-נדל"ן, שמנצל את הבמה כדי להמליץ על רכישת דירות בפלורנטין. לצד דבריו שובצו תצלומים של המיזם שכיכב בכתבה הממומנת.

מי שימשיכו לגלול את הכתבה יגלו עוד שם מוכר: שמאית מקרקעין בשם נחמה בוגין, שהתראיינה בכתבה הפרסומית של טריגו-נדל"ן. כעת היא שוב משוחחת עם פטרסבורג ומספקת לו שלל אבחנות מקצועיות על מצב שוק הנדל"ן בערים שונות בארץ. בוגין מתראיינת על תקן מומחית בלתי תלויה, אבל היא גם קולגה לשעבר של פטרסבורג: השניים נהגו להגיש יחד תוכנית נדל"ן שבועית ברדיו תל-אביב.

הפניה לקדימון לראיון של פטרסבורג עם ענבל אור, שער "ידיעות אחרונות", 25.2.2016 (לחצו להגדלה)

הפניה לקדימון לראיון של פטרסבורג עם ענבל אור, שער "ידיעות אחרונות", 25.2.2016 (לחצו להגדלה)

תוכנית הרדיו של פטרסבורג היא כר פורה במיוחד להתערבבות עם מושאי סיקור. בעבר הגיש את התוכנית עם יזמית הנדל"ן ענבל אור, לפני שפשטה רגל ונאלצה להתגונן מפני טענות קשות על הונאה. ב-2016, אחרי מעצרה של אור, פטרסבורג ריאיין אותה ל"ידיעות אחרונות", לכתבה גדולה שבה הובלטה גרסתה להסתבכות. אור הציגה את עצמה כקורבן נקי כפיים והכחישה נחרצות את החשדות נגדה: "איזה הונאה? איזה עשרות מיליונים? אין כלום, כלום", טענה בראיון. כעבור כמה שבועות קבע בית-המשפט שאור ניהלה תרמית פירמידה והורה על פירוק קבוצת החברות שלה. בכתבה שפורסמה אז ב"העין השביעית" תיארה ד"ר ענת באלינט כיצד החיבוק התקשורתי שקיבלה ענבל אור, בין היתר מעופר פטרסבורג, סייע לה לתחזק את תדמיתה כיזמית מצליחה בעת שלמעשה היתה שרויה בקשיים כלכליים והונתה את לקוחותיה.

כיום מגיש פטרסבורג את התוכנית עם מגישים מתחלפים שכמה מהם הם מושאי סיקור בכירים מתחום הנדל"ן, כמו למשל היזמים יוסי אברהמי, ניסים אסייג ויהודה כתב, ובכירי קבוצת פרי-נדל"ן – הבעלים אלדד פרי והמנכ"ל ליאור ברדוגו. לאחרונה, כשהמנכ"ל ברדוגו הוחלף על-ידי יצחק לקס – לקס תפס את מקומו לא רק בחברה, אלא גם מאחורי המיקרופון, לצד פטרסבורג.

עופר פטרסבורג כמקדם מכירות במודעה של חברת הנדל"ן של אלדד פרי (מתוך עמוד הפייסבוק של החברה)

עופר פטרסבורג כמקדם מכירות במודעה של חברת הנדל"ן של אלדד פרי (מתוך עמוד הפייסבוק של החברה)

פטרסבורג לא רק מארח את אנשי פרי-נדל"ן, הוא גם מתארח אצלם: בסוף חודש יולי האחרון הוא הוזמן להעביר הרצאה ביריד מכירות שקיימה החברה בנס-ציונה. השתתפותו ביריד השיווקי היתה חלק ממסע קידום המכירות של פרי-נדל"ן. לרגל האירוע, הקבוצה הוציאה הודעות לעיתונות ורכשה מודעות ותוכן שיווקי – ובכל המקרים השתמשה בפטרסבורג כאטרקציה שנועדה למשוך לקוחות ליריד.

פטרסבורג מסר ל"העין השביעית" כי לא קיבל שום תשלום עבור ההרצאה, אך גם אם יש ממש בטענתו – עצם התגייסותו לקידום עסקיו של מושא סיקור, חינם אין כסף, היא התנהלות בעייתית המכניסה אותו ואת כלי התקשורת שבהם הוא מועסק לניגוד עניינים. כשעיתונאי משדר כתף אל כתף עם מושאי הסיקור שלו ברדיו ומתגייס לסייע לעסקיהם, עולה חשש שהוא ישרת אותם גם בעבודתו העיתונאית – כפי שקרה במקרה של ענבל אור.

לעופר פטרסבורג הוצע למסור תגובה בנוגע לכתבות הקנויות שפרסם, אך הוא בחר שלא להתייחס לדברים.