קוראים קבועים של "ישראל היום" ודאי הופתעו הבוקר (29.7) כשאספו את הגיליון שלהם והבחינו שבמקום להלל את נתניהו או טראמפ, עמוד השער הופקע כדי למנות שורה של הישגים שיוחסו לשר האוצר משה כחלון – מ"העלאת שכר החיילים", דרך "הגדלת תקציב ארגוני להט"ב" ו"חיזוק בתי-המשפט ושלטון החוק" ועד "חיסכון לכל ילד".

כל זה, נמסר לקוראים, "בוצע על-ידי שר האוצר משה כחלון", שחתימתו התנוססה בתחתית העמוד. מי שהפך את הדף יכול היה להיחשף לשער האמיתי של החינמון, ולצדו מודעת עמוד שבה נדפס בגדול דיוקנו של השר. ההחלטה של כחלון לנכס לעצמו הישגים של פוליטיקאים אחרים עוררה ביקורת ציבורית (בשלב זה בעיקר ברשתות החברתיות), אך גם תהיות בנוגע לאופן מימון ההתפארות: האם שר האוצר משתמש בכספי משרדו כדי לשלם עבור תעמולת בחירות אישית?

מבדיקת "העין השביעית" עולה שהתשובה שלילית: דוברת משרד האוצר, לילך וייסמן, מסרה ל"העין השביעית" כי המשרד לא היה קשור למודעה, שמומנה על-ידי מפלגת כולנו. גורם ב"ישראל היום" אמר בעבר ל"העין השביעית" כי עלות רכישת מודעת שער מסוג זה (המכונה "חצי עיטוף") עומדת על כ-170 אלף שקל. סכום זה עשוי לרדת במקרה של לקוח גדול דוגמת מפלגה, שצפויה להפנות לחינמון תקציבי פרסום נוספים ככל שיתקרב מועד הבחירות.

מעבר לסוגיית המימון, מודעת השער של כחלון מעלה גם את סוגיית הגילוי הנאות. משום שבשום מקום לא כתוב במפורש שמדובר בתעמולה, בעין בלתי מיומנת מודעת השער עשויה להיראות כמו תוכן מערכתי לכל דבר. כתב "העין השביעית" אורן פרסיקו התראיין היום לרדיו קול-רגע והרחיב בעניין: "יש כאן עניין של הטעיה – אין שום גילוי נאות או לא נאות על כך שמדובר במודעת תעמולה, באופן שמנוגד לחוק הגנת הצרכן".

צמד המודעות של מפלגת כולנו ב"ישראל היום", 29.7.2018 (לחצו להגדלה)

צמד המודעות של מפלגת כולנו ב"ישראל היום", 29.7.2018 (לחצו להגדלה)