עורך-הדין רשף חן, שתבע מ"ישראל היום" חצי מיליון שקל בגין הוצאת דיבה, יסתפק בהבהרה – כך קובע הסכם פשרה שהוגש לאחרונה לבית-המשפט. התביעה של עו"ד חן הוגשה בעקבות רצף פרסומים מאת מרדכי גילת, שמאז פוטר מהעיתון. בהבהרה יינתן מקום לטענות שני הצדדים ביחס לפרסומים, אך בנוסף "ישראל היום" יבהיר כי הוא חוזר בו ממה ש"נרמז" בנוגע לנסיבות פרישתו של עו"ד חן מעבודתו.

לקראת סוף שנת 2016 פרסם גילת סדרת מאמרים על הנעשה בעיריית חיפה ובהם ביקר, בין היתר, את מעשיו של עו"ד חן, שהיה אז היועץ המשפטי של העירייה. לפי גילת, בכירה בעירייה ביצעה עבירות בנייה אך לא נענשה כראוי בשל "חיפוי", בין היתר מצד עו"ד חן.

"כדאי לזכור את השם של הפרקליט הזה, ח"כ לשעבר, הנגוע בשחיתות ציבורית, שהודיע השבוע, באיחור של שנים, על התפטרותו מהעירייה", כתב גילת על חן באחת ההזדמנויות. בגיליון אחר פורסם תצלומו של היועץ המשפטי מעל הכיתוב "חן. פותח דלת לעברייני בנייה?". פעם אחרת כינה גילת את עו"ד חן "היועץ המשפטי הכושל" של עיריית חיפה.

בעקבות פרסומים אלה ואחרים הגיש עו"ד חן תביעה בסך 500 אלף שקל נגד "ישראל היום", נגד עורכו בזמן הפרסומים עמוס רגב, נגד גילת עצמו ונגד שני שותפיו לכתיבת המדור, עוזי דיין ומיכל שבת. בתביעה טען עו"ד חן, באמצעות בא-כוחו עו"ד עמית מור, כי הפרסומים שקריים והסבו לו נזק כביר.

הנתבעים הגישו שני כתבי הגנה, אחד מטעם "ישראל היום" והעורך לשעבר עמוס רגב, והשני מאת הכתבים גילת, דיין ושבת. העיתון ועורכו לשעבר טענו, באמצעות עו"ד עיינה נוימן ממשרד פישר-בכר-חן-וול-אוריון ושות', כי בפרסומים שראו אור היתה "ביקורת עניינית על התנהלות של אדם האוחז במשרה ציבורית". הפרסומים, כך נטען, אינם מהווים לשון הרע וגם אם כן – הרי שהם חוסים תחת הגנות חוק איסור לשון הרע. טיעונים דומים העלו גילת, דיין ושבת בכתב ההגנה שלהם, שהוגש על-ידי עורכי-הדין רון דרור ואופיר מנצ'ל.

בחודש פברואר האחרון נפגשו הצדדים באולמה של השופטת סיגלית מצא מבית-משפט השלום בחיפה, שהציעה להם לסיים את התביעה בפרסום הבהרה בעיתון, שבה יובחן בין "הביקורת הלגיטימית" על החלטותיו של עו"ד חן לבין הטענות על "מניעיו, ערכיו", נסיבות עזיבתו את התפקיד וכדומה. לפני ימים אחדים פנו הצדדים לבית-המשפט והודיעו כי הגיעו להסכם פשרה שלפיו תפורסם בעיתון הבהרה ברוח שהציעה השופטת מצא.

לפי הסכם הפשרה, בתוך 30 יום מהרגע שבו בית-המשפט ייתן להסכם תוקף של פסק דין, תתפרסם במוסף "ישראל השבוע" הבהרה בזו הלשון:

בסוף 2016 התפרסמו ב'ישראל היום', במדורו של מרדכי גילת, קטעי ביקורת על אופן התנהלות עיריית חיפה בחריגות בנייה שהתגלו בביתה של מנהלת אגף הנכסים בעירייה ואי תשלום ארנונה. בחלק מהקטעים נמתחה ביקורת על אופן טיפול היועץ המשפטי של העירייה דאז, עו"ד רשף חן, באותם נושאים.

ככל שמהפרסום עלולים היו להבין שעו"ד חן פעל בניגוד לדין ומשיקולים זרים, הרי שלעמדתו של עו"ד חן הוא פעל כדין ווידא שיינקטו נגד העובדת כל הפעולות וההליכים שהיו ננקטים נגד כל אזרח אחר בנסיבות דומות, על יסוד עמדתו כי בנקיטת הליכים פליליים אין רשות להפלות לרעה חשוד רק בשל היותו עובד ציבור. כן הבהיר עו"ד חן כי ההחלטה שלא לנקוט בהליך פלילי נגד מנהלת אגף הנכסים נבחנה בדיעבד על-ידי פרקליטות המדינה ונמצאה תקינה ותואמת את מדיניות העירייה והפרקליטות.

אנו מבהירים כי ביקורתנו, לטעמנו הלגיטימית, היתה ונשארה על הנחיית עו"ד חן שאין לנהוג במנהלת אגף הנכסים בחומרה יתרה, כמתבקש לדעתנו בתיקי עובדי ציבור, לעומת אזרחים רגילים. עוד נוסיף כי בניגוד לנרמז בכתבות, עו"ד חן החליט לפרוש מעבודתו בעירייה משיקולים אישיים וללא קשר לנושא מנהלת הנכסים".

בהסכם הפשרה צוין כי ההבהרה תתפרסם באחד מ-15 העמודים הראשונים של המוסף, בעמוד שלא יכלול מלבדה רק מודעות, ובסוג גופן וגודל גופן זהים לאלו של יתר הידיעות בעמוד. בנוסף, ההבהרה תתפרסם גם במהדורה הדיגיטלית של המוסף. הצדדים, כך נכתב בהסכם הפשרה, "מתחייבים לשמור בסודיות מוחלטת את תנאיו של הסכם זה".

46928-06-17

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 192KB)