ארגון עיתונאים ללא גבולות (RSF) פנה אתמול (15.5) לבית-הדין הפלילי הבינלאומי בהאג בבקשה כי יחקור את "פשעי המלחמה של צה"ל נגד עיתונאים עזתים", המסקרים מאז 30 במרץ את ההפגנות ברצועה, כך דיווח הארגון.

לפי ה-RSF, ארגון שמרכזו בצרפת ופועל למען זכויות עיתונאים ברחבי העולם, התלונה הוגשה לתובעת הראשית של בית-הדין, פאטו בנסודה, בגין ירי של צלפי צה"ל על כעשרים עיתונאים פלסטינים במהלך הפגנות "צעדת השיבה" ברצועת עזה. "לדעת ה-RSF", נכתב בדיווח על הגשת התלונה, "אלה פשעים שנופלים באופן מובהק תחת סמכות בית-הדין".

בארגון מזכירים כי שלשום נפצעו שבעה עיתונאים עזתים מירי כדורים חיים, וכי מאז החלו ההפגנות שני עיתונאים פלסטינים נהרגו לאחר שספגו פגיעת כדורים חיים.

מזכ"ל RSF, כריסטוף דלואר, מצוטט בהודעת הארגון כמי שאומר כי "אין אפשרות שהרשויות בישראל לא היו מודעות להימצאותם של עיתונאים לצד המפגינים האזרחיים, ועל כן כשלו בחובתן הבסיסית לנקוט אמצעי זהירות והבחנה כשכיוונו אל האנשים המוגנים הללו כדורים חיים".

עוד הוסיף המזכ"ל דלואר כי "הפרות אלה של המשפט ההומניטרי הבינלאומי, הפרות מכוונות וחוזרות ונשנות, הן פשע מלחמה. במקביל להפניית המקרים לבית-הדין הפלילי הבינלאומי, ארגון עיתונאים ללא גובולות קורא לרשויות בישראל להקפיד על כיבוד המשפט הבינלאומי".

בתגובה לדיווחים על פגיעה בעיתונאים במהלך ההפגנות בגבול הרצועה מסר בעבר דובר צה"ל כי כוחות הצבא "פועלים בהתאם להוראות ברורות המיועדות לתרחיש הנוכחי", שבמסגרתן ירי חי "באופן מדויק ומדוד" הוא רק "מוצא אחרון" של הצבא להתמודדות נגד "חדירה לשטח ישראל ואיומים נגד כוחותיו ונגד אזרחי ישראל".

עוד נמסר בעבר מדובר צה"ל כי "צה"ל לא מכוון ירי לעבר עיתונאים ככאלה. הנסיבות שבהן נפגעו עיתונאים לכאורה מירי של כוחות צה"ל אינן מוכרות. ככל שמדובר בעיתונאים שנפגעו כתוצאה מכך שרצו ומעדו, או בעיתונאים ששהו באזור שבו נעשה שימוש באמצעים לפיזור הפגנות והם שאפו גז מדמיע – אין באפשרות צה"ל למנוע זאת, והוא מעודד עיתונאים לנהוג בזהירות בעת שהם שוהים באזורים שבהם מבצע חמאס פעולות טרור ומוביל הפרות סדר אלימות".