העיתון "כל אלערב" יפצה מכללה ערבית במאות אלפי שקלים אחרי שזו הגישה נגדו תביעת דיבה, כך הכריע לאחרונה בית-המשפט המחוזי בנצרת. בתביעה המקורית, שהוגשה לפני למעלה מעשור, נדרש העיתון לפצות את המכללה בתשעה מיליון שקל.

בשנים 2006–2007 פורסמה ב"כל אלערב" סדרה ארוכה של כתבות על המכללה האקדמית הערבית לחינוך בישראל, זאת בעקבות טיוטת דו"ח ביקורת על המוסד שהוגשה מטעם משרד רואה החשבון ימין ג'ורג'י ושות'. תחת הכותרת "אש בבית" הופיעו 34 פרסומים שונים על הנעשה במכללה.

בעקבות הפרסומים הגישו המכללה ועו"ד זכי כמאל, המכהן כיושב ראש ההנהלה וחבר הנאמנים שלה, תביעת עתק נגד העיתון וגורמים נוספים, בהם פאיז אשתיווי, המנכ"ל והעורך האחראי של העיתון; זוהיר אנדראוס, ששימש כעורך הראשי של העיתון; וזידאן ח'לאילה, ששימש כעיתונאי בעיתון. בנוסף נתבע רו"ח ג'מאל ח'יר, שעבד כחשב של המכללה, ועוד ארבעה נתבעים אחרים שאינם קשורים ישירות לעיתון. את המכללה והעומד בראשה ייצגו עורכי-הדין עבד קסום, רימא זכי כמאל, כמאל זכי כמאל ואימאן זכי כמאל.

לטענת המכללה, ב"כל אלערב" פרסמו פעם אחר פעם דברי דיבה, גם אחרי שהמכללה פנתה אל העיתון בדרישה להפסיק את הפרסומים ולהתנצל. עוד נטען כי בעיתון לא טרחו לבקש תגובה לפני הפרסומים, וכשתגובה התבקשה והתקבלה היא לא התפרסמה.

ב"כל אלערב" טענו להגנתם, באמצעות עורכת-הדין בשאיר פאהום-ג'יוסי, כי יש לדחות את התביעה נגדם שכן פעלו מתוך חובתם העיתונאית לדווח על הנעשה במכללה והתנהלות מנהליה. כיוון שהפרסומים עסקו בנושאים ציבוריים ובאישים הנושאים תפקידים ציבוריים, הוסיפו בעיתון, חופש הביטוי גובר במקרה הזה על הטענות ללשון הרע. עוד טענו כי פעלו בתום לב ופרסמו אמת, תוך מתן במה שוויונית ומאוזנת לכל הצדדים בפרשה.

התביעה הוגשה בשנת 2007, הדיונים בה החלו בשנת 2008, ופרוטוקול המשפט כולל למעלה מאלף עמודים. בשנת 2015 הגיעו הצדדים לפשרה שלפיה יסמיכו את בית-המשפט לתת פסק דין ללא הנמקה, ובו ייקבע נוסח התנצלות שיפרסם העיתון והיקף הפיצוי שיעביר למכללה.

לפני כשלושה שבועות, לאחר שעיין בסיכומי כל הצדדים, מצא לנכון השופט שאהר אטרש לחייב את "כל אלערב" לפצות את המכללה ואת העומד בראשה בסכום של 280 אלף שקל, וכן לפרסם בעמוד הראשי של העיתון התנצלות בשפה הערבית בנוסח הבא:

התנצלות

בהתאם להחלטת בית-המשפט המחוזי בנצרת בתאריך 24.4.2018 בתיק מספר 804/07, העיתון כל אל-ערב והאדונים פאיז אשתיווי, העורך האחראי ומנכ"ל העיתון, זהיר אנדראוס, העורך האחראי באותו הזמן והעיתונאי זידאן ח'לאילה מתנצלים בפני המכללה האקדמית הערבית לחינוך בישראל חיפה ובפני עורך-הדין זכי כמאל, הנשיא וראש חבר הנאמנים, על פרסום מאמרים בעיתון תחת הכותרת "אש בבית" במהלך התקופה שבין 17.3.2006 ועד חודש יולי 2007, למרות העדר כל כוונה רעה מאחורי הפרסום המצוין האמור. פרסום ההתנצלות הפומבית הזאת הוא בהתאם להחלטת בית-המשפט".

בנוסף חייב השופט אטרש את חשב המכללה לשעבר, רו"ח ג'מאל ח'יר, לפצות את המכללה ב-70 אלף שקל נוספים. כל יתר התביעות והתביעות שכנגד שהוגשו במהלך שנות ההתדיינות הרבות נדחו.

המחוזי נצרת, ת"א 804-07

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 595KB)