התנגדות ראשונה להסכם הפשרה שאמור להכשיר את הפרסום הסמוי באתר ynet הוגשה אתמול (2.5) לבית-המשפט. האתר מקבוצת "ידיעות אחרונות" הגיע לאחרונה לפשרה עם תובע ייצוגי, ובמסגרתה התחייב לשנות את מדיניות סימון הכתבות הקנויות שהוא מפרסם. הסכם הפשרה הועמד להתנגדויות מצד הציבור לפני שיעמוד לבחינת בית-המשפט.

לפי ההתנגדות, לא רק שהשינוי בגילוי הנאות שהוצע במסגרת הסכם הפשרה אינו משפר את המצב מבחינת הגולשים באתר, הוא אף הופך את זיהוי התוכן הממומן לקשה יותר. בנוסף מדגיש המתנגד את ההחלטה שלא לפצות כלל את קהל גולשי ynet, שבשמם הוגשה התביעה הייצוגית, ושבמשך שנים הוטעו לחשוב שתוכן פרסומי הוא תוכן מערכתי.

לפני כשלוש שנים הגיש האזרח ויקטור עטיה בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד ynet. באמצעות עורכות-הדין טלי לופו ושרון ענבר-פדלון דרש עטיה פיצוי של מיליוני שקלים בגין שנים ארוכות של הטעיית גולשים. לאחרונה הגיעו הצדדים להסכם פשרה המכשיר את הפרסום הסמוי באתר, וכמקובל פרסמו מודעה בעיתון על תוכן ההסכם, כדי לאפשר לציבור הרחב להגיש התנגדויות.

האזרח יותם כרמון, שמגדיר את עצמו פעיל חברתי, הגיש באמצעות עו"ד שלמה תוסייה-כהן התנגדות מפורטת להסכם הפשרה ודרישה לתקנו. "הסכם הפשרה אינו מיטיב עם חברי הקבוצה כלל!", נכתב בפתח ההתנגדות. "הסכם הפשרה אינו מעניק שום פיצוי לחברי הקבוצה, וההסדרה העתידית לא רק שאינה עומדת בתנאי הדין ושאינה מיטיבה עם חברי הקבוצה, אלא היא נסיגה לאחור מהפרקטיקה הנהוגה כיום, ומנציחה הפרת דין מתמשכת".

כרמון מציין כי בבקשה לאישור התביעה התבקש פיצוי בגובה עשרה מיליון שקלים, ואילו בהסכם הפשרה ניאות התובע עטיה לוותר לחלוטין על פיצוי לחברי הקבוצה הנפגעת מההתנהלות המטעה של ynet, הלא הם כלל גולשי האתר בשנים האחרונות. על כן, טוען כרמון, ההסכם "אינו ראוי והוגן כלפי חברי הקבוצה".

חלק נכבד מההתנגדות מוקדש לביקורת על האופן שבו יסומן התוכן הפרסומי אם יאושר ההסדר בין ynet והתובע עטיה. על-פי ההסדר המוצע, כל כותרת לכתבה פרסומית שמופיעה בדף הבית תלווה בסימן קטן, האות i, וכאשר יעבירו על האות את סמן העכבר (ובגרסת המובייל ילחצו על המסך) יופיע גילוי נאות בנוגע לטיב התוכן. "הגילוי אותו מתחייבת המשיבה לבצע הינו חלקי, ואינו תואם למטרת הגילוי הנאות, שהיא יידוע הקורא כי הכתבה שאותה הוא קורא או עומד לקרוא היא כתבה פרסומית", טוען כרמון, ומוסיף: "חמור מכך, קוראים לקויי ראייה המסתייעים בתוכנות להקראת טקסט עלולים שלא להיחשף לאינפורמציה המסופקת רק באמצעות מעבר עם העכבר או לחיצה על המסך".

עוד טוען כרמון כי כיום ישנן ב-ynet כתבות שבהן מופיע כיתוב מודגש מתחת לכותרת המשנה, כמו לדוגמה "מוגש מטעם: בלנדר (תוכן פרסומי)". אם ההסדר יתקבל, אין מניעה שכל מה שייכתב בהן הוא "בשיתוף עם".

בנוסף יוצא כרמון נגד ההחלטה להחריג מההסדרה כתבות פרסומיות שבהן גורמים חיצוניים הזמינו כתב להתנסות במוצר, כאשר הדבר אינו משיא רווח כספי ל-ynet. לדבריו, "כל כתבה שבה ניתנה מטעם הגורם המסחרי טובת הנאה כלשהי, לרבות טובת הנאה בדמות אירוח, מהווה פרסומת כהגדרת סעיף 1 לחוק הגנת הצרכן, וככזו עליה להיות מוצגת בפני הקורא בגילוי נאות מתאים". התנגדות נוספת של כרמון היא לעובדה שעל-פי ההסדר, הגרסה להדפסה של הכתבות המתפרסמות ב-ynet לא תכלול את הגילוי הנאות שיופיע בגרסה המקוונת.

על כן מציע כרמון לא לאשר את הסכם הפשרה עד שיתוקן כך שיינתן פיצוי לחברי הקבוצה, יוחלף הסימון "i" בכיתוב ברור כגון "תוכן פרסומי" או "תוכן שיווקי", יבוטלו החריגות לפרסומות שאינן משיאות רווחים לאתר ויצורף גילוי נאות גם לכתבות שבגרסת ההדפסה.

1715-02-15

* * *

לעיון בהתנגדות

להורדת הקובץ (PDF, 3.33MB)