חברת קשת תדריך את קהיליית ההסברה הישראלית כיצד להפיץ תעמולה אפקטיבית ברשתות החברתיות – כך עולה מדברים שמסר המשרד לנושאים אסטרטגיים בראשות השר גלעד ארדן. במשרד, העוסק בהפצת תעמולה ממשלתית באמצעות גופים אזרחיים, ישלמו כ-220 אלף שקל עבור הסדנאות, שיתבצעו במקביל לפסטיבל INTV שתקיים קשת בשבוע הבא.

במושגים תקציביים, קשת היא גוף התקשורת הישראלי המועדף על המשרד לנושאים אסטרטגיים. בשנה החולפת קיבלה החברה כ-1.2 מיליון שקל עבור "שיתופי פעולה" עם המשרד של ארדן – כמחצית עבור מעורבות בכנסים, וכמחצית עבור החדרת תכנים לשידורי ערוץ 2 ולאתר mako. כעת, אנשי קשת יחלקו מנסיונם עם עשרות פעילים מ"הרשת הפרו-ישראלית" – קבוצה של ארגונים אזרחיים מישראל ומחו"ל שפועלים בתיאום עם אנשיו של ארדן.

גם בשנה שעברה שילם משרדו של ארדן עבור מעורבות בפסטיבל שמארגנת קשת. בשבוע שעבר, בדיון שהתקיים בוועדת השקיפות של הכנסת, טען השר כי התשלום נועד לממן דיון על האופן שבו מוצגת מדינת ישראל בתקשורת הבינלאומית. בחלק אחר של הכנס ארדן נשא נאום – אם כי לדבריו אין קשר בין הנאום לבין התשלום. ארדן צץ גם במאמר בחתימתו שפורסם במוסף שיווקי תחת הכותרת "נלחמים בפייק ניוז".

במכתב מטעם המשרד לנושאים אסטרטגיים, שנשלח בתגובה לפנייה של עו"ד שחר בן-מאיר, נמסר כי השנה ארדן אינו צפוי לנאום בכנס. "מטרת ההתקשרות הינה השתתפות של המשרד בכנס INTV בהפקת קשת ורכישת שירותי תוכן מקשת עבור כנס מנהלי רשתות חברתיות של המשרד", מסר צביקה אינבינדר, יועץ למנכ"לית המשרד סימה וואקנין-גיל.

לוגו חברת הטלוויזיה "קשת"

לדבריו, הכנס מיועד לכ-60 מנהלי רשתות חברתיות מה"רשת הפרו-ישראלית" – קבוצת אנשים שאותה הוא מגדיר כ"חוד החנית במלחמתה של ישראל כנגד פעילות הדה-לגיטימציה כנגד ישראל ברשת". מנהלי המדיה החברתית, כתב אינבינדר, ישתתפו בכנס INTV ובמקביל יעברו סדנאות והרצאות שיועברו על-ידי אנשי קשת. "מטרת כנס מנהלי רשתות חברתיות הינה לתת בידי המשתתפים כלים מקצועיים שישמשו אותם בפעילותם ברשתות החברתיות", הוסיף היועץ.

המשרד לנושאים אסטרטגיים הוא משרד קטן וחשאי שחלק ניכר מתקציבו מופנה לפעילויות שמתבצעת באמצעות גופים חוץ-ממשלתיים. לאחרונה אושרה העברת 128 מיליון שקל לשם מימון גוף ייעודי בשם קלע-שלמה, שיבצע מטעם המשרד "פעילויות תודעת המונים" בארץ ובחו"ל.

במשרד מוסרים מידע חלקי בלבד על פעילויותיו, וחותרים להחרגתן מחוק חופש המידע. ממסמכים שנחשפו בתחקיר "העין השביעית" עולה כי אחת מדרכי ההשפעה של המשרד על השיח, היא מימון ארגונים חוץ-ממשלתיים שמכשירים מסבירנים "אזרחיים" שתפקידם להפיץ מסרים ממשלתיים באינטרנט. גיוסה של חברת קשת, מגופי התקשורת החזקים והמצליחים בארץ, מעיד על השתכללות – ועל העמקת הקשר העסקי והתוכני בינה ובין המשרד הממשלתי.

* * *

מסמכי המשרד לנושאים אסטרטגיים זמינים לעיון והורדה בגנזך, מדור חופש המידע של "העין השביעית" ועמותת הצלחה