גלעד ארדן והמשרד לנושאים אסטרטגיים מרחיבים את שיתוף הפעולה שלהם עם קשת, חברת הטלוויזיה המובילה בישראל. המשרד, העוסק בהפצה שיטתית של תעמולה ממשלתית סמויה, רכש בשנה שעברה כתבות חיוביות ששודרו בתוכניות אקטואליה בערוץ 2, ושילם גם עבור נאום שנשא ארדן בכנס בינלאומי של חברת קשת.

כעת מעוניין ארדן לשוב ולהשתתף בכנס, ומוכן להקצות לשם כך כ-220 אלף שקל מכספי המשרד. אם ההתקשרות תצא לפועל, התשלומים שיעביר השר מהליכוד לחברת קשת יסתכמו בכ-1.2 מיליון שקל בתקופה של כשנה.

הכנס של קשת, INTV שמו, יתקיים בחודש מרץ הקרוב בירושלים. בשנה שעברה, התשלום שהעביר המשרד מימן סיקור מקדים בגיליון של מגזין "פירמה" מבית "גלובס", שנקנה כולו על-ידי קשת – וגם נאום שבו האשים ארדן את התקשורת הבינלאומית בסיקור מעוות של הנעשה בישראל. רבע מיליון השקלים שהועברו אז לקשת מימנו גם מאמר בחתימתו של השר, שפורסם ב"פירמה" וב-mako תחת הכותרת "נלחמים בפייק ניוז".

בהתאם למדיניות העמימות שנוקטים במשרד של ארדן, במסמך שנועד להכשיר את ההתקשרות המחודשת עם קשת לא נוקטים במונחים כמו "קנייה" או "מימון" של נאומים, מאמרים או כתבות. על-פי חוות דעת שחיברה רויטל יכין-קרקובסקי, "ראש אגף בכיר תודעה ואסטרטגיה" במשרד לנושאים אסטרטגיים, "מהות ההתקשרות" עם קשת היא "יצירת אירועי תוכן בתוך הכנס ומחוצה לו, בכנס ייעודי שמפיק המשרד, ויצירת נכסי מדיה (סרטונים/כתבות) הנמצאים בהלימה עם מטרות המשרד, אשר מתכתבים עם תוצרי הכנס ותוצאותיו".

לפי חוות דעת של המשרד לנושאים אסטרטגיים, התשלום לקשת יניב "מפגש בלתי אמצעי ומרחב השפעה ייחודי" עם בכירי תעשיית הטלוויזיה הבינלאומית, "אשר מנהלים גופים שמעצבים את התודעה העולמית למאות מיליוני צופים מדי יום"

מאופן ניסוח המסמך ניתן להבין ש"נכסי המדיה" שייווצרו בתמורה לכסף הממשלתי יפורסמו ב-mako ובפלטפורמות המדיה החברתית שמפעילה חברת קשת. לפי יכין-קרקובסקי, ההשתתפות בכנס תאפשר למשרד "מפגש בלתי אמצעי ומרחב השפעה ייחודי" עם בכירי תעשיית הטלוויזיה הבינלאומית, "אשר מנהלים גופים שמעצבים את התודעה העולמית למאות מיליוני צופים מדי יום". לפי אתר הכנס, השנה ישתתפו בו בעלי תפקידים בכירים מתאגידי תקשורת זרים דוגמת פוקס, CBS ,HBO, טיים-וורנר ועוד.

בחוות הדעת מוזכרת גם "הרשת הפרו-ישראלית", מערך סמוי של גופים חוץ-ממשלתיים בארץ ובעולם שפועלים בשיתוף פעולה עם המשרד לנושאים אסטרטגיים ומיישמים את מדיניותו, לעתים קרובות במימון ממשלתי. במשרד של ארדן מסרבים באופן עקבי למסור את שמותיהם של הגופים החברים ברשת זו, אך חלקם נחשפו בתחקיר שפורסם לאחרונה באתר "העין השביעית". לפי יכין-קרקובסקי, התשלום לחברת קשת יאפשר למשרד "לעדכן ולצייד גורמי מקצוע מהרשת הפרו-ישראלית עם ידע מקצועי ועדכני על פלטפורמות התוכן והדיגיטל המשמעותיות הנוכחות בכנס".

עו"ד שחר בן-מאיר, שטוען שהמשרד לנושאים אסטרטגיים חורג מסמכויותיו החוקיות ומאיים לעתור לבג"ץ בעניין טוען כי גם ההתקשרות החדשה עם חברת קשת אינה חוקית. "אין ולא מתקיים כל נימוק סביר שמשרד ממשלתי ישלם סכום של 190 אלף שקל (או כל סכום אחר) כדי להעניק פרסום אישי לשר בממשלה או במה להבעת דעות של שר בממשלה", כתב עו"ד בן-מאיר במכתב ששלח לבעלי תפקידים בכירים במשרד ולמשרד היועץ המשפטי לממשלה.

עורך-הדין מסתמך על כללי היועץ המשפטי לממשלה בנוגע להשתתפות של שרים בפרסומים ממשלתיים, האוסרים עליהם להופיע בפרסומים למעט מקרים חריגים. "השתתפות שרים בפרסום ממשלתי הוגבלה לקריינות גרידא של הזמנות לאירועים 'שגרתיים' של המשרד ולא להבעת דעות של שר במסגרת פרסום ממשלתי", הוא טוען. "ברור כי אישור תשלום של הוצאה המנוגדת להנחיית היועץ המשפטי לממשלה הינה בלתי חוקית".

שרים המשלמים מכספי משרדם לגורמים פרטיים עבור הזכות לנאום בכנסים הם מחזה נפוץ בזירה הפוליטית – ארדן עצמו עשה זאת גם בקיץ האחרון בכנס הרצליה של המרכז הבינתחומי – אך לדברי עו"ד בן-מאיר, מדובר בפעולה בלתי חוקית. "כל גורם במשרד אשר יאשר תשלום זה גם מסתכן, בהכרח, בעבירה על חוק יסודות התקציב של הוצאה בלתי חוקית", כתב במכתבו.

במשרד לנושאים אסטרטגיים טרם הגיבו לדברים. התקשרויותיו של המשרד עם גופים חוץ-ממשלתיים יעמדו במרכזו של דיון שתקיים ועדת השקיפות של הכנסת ב-28.2, בהשתתפות השר ארדן.

* * *

מסמכי המשרד לנושאים אסטרטגיים זמינים לעיון והורדה בגנזך, מדור חופש המידע של "העין השביעית" ועמותת הצלחה