לעיר חיפה ולסביבתה יש הישג: "אנחנו העיר הכי מנוטרת בעולם", התגאה ראש העיר יונה יהב בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת ביולי 2014. יהב חזר על ההתבטאות הזו בישיבת מועצת העיר חיפה במאי 2015 וגם מול כלי התקשורת. דובר העירייה דאז, עידו מינקובסקי, החרה-החזיק אחריו בתוכנית "העולם הבוקר" בערוץ 2 באפריל 2015: "האזור הזה הוא בעצם הפך על-ידי עיריית חיפה להיות המנוטר בעולם בעולם [הכפילות במקור] אין מקום יותר מנוטר לזיהום אוויר". בתוכנית "לילה כלכלי" בערוץ 10 הדגיש הדובר: "בעולם, בעולם", והעלה לערוץ היוטיוב שלו את שבחיו לפועלה של העירייה.

גם עוזר ראש העיר נמרוד שיין עמד על כך בישיבת הוועדה לביקורת ענייני המדינה בפברואר 2016, שבה התעקש כי המשרד להגנת הסביבה קבע כי "חיפה היא האזור המנוטר ביותר בעולם". כבוגר בית-הספר בית-צבי במשחק ותיאטרון, שיין אמר את הדברים בלהט ובתקיפות, כפי שניתן להתרשם מתיעוד וידיאו של הישיבה.

לא רק דוברי העירייה העניקו לחיפה את התואר העולמי. דוד לפלר, בעבר מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, אמר בתוכנית "מדליקים אש" של רדיו חיפה באפריל 2015 כי "אזור חיפה הוא האיזור הכי מנוטר בעולם", ורמז למקורו של התואר: "לפי דו"ח משרד הבריאות בעולם, יש לנו המון תחנות ניטור". בתוכנית "הבוקר הזה" של רשת ב' באותו חודש חזר לפלר על הדברים, הפעם עם הסתייגות קלה: "אזור חיפה הוא האזור כמעט המנוטר ביותר בעולם". אבל המנכ"ל הנוכחי של המשרד להגנת הסביבה ישראל דנציגר לא ממצמץ, וביום הסביבה בכנסת ביוני 2016 הרהיב: "פרשנו מערך ניטור ודיגום שאין כמותו בעולם". דנציגר הוסיף והתפייט: "הכוונה היא פה שמחיפה תצא תורה ומשם תתגלגל לשאר מרכזי המטרופולין בישראל".

מנהל המחוז מטעם המשרד להגנת הסביבה שלמה כץ תרם את גרסתו האישית במרץ 2016, באירוע שיתוף ציבור על היתרי הפליטה של מפעל כרמל-אולפינים, שהתקיים בחיפה מטעם המשרד להגנת הסביבה: "זהו האזור הכי מנוטר, לדעתי בעולם". כץ, שנאסר עליו לעסוק בענייני בז"ן, הצטרף כבר באפריל 2015 למועדון "הכי מנוטר" במשדר מיוחד של ערוץ 10 עם אורלי וילנאי וגיא מרוז: "אין מקום יותר מנוטר אני אומר לך בעולם, יש 23 תחנות בכל מפרץ חיפה. מה שניתן לנטר און-ליין מנטרים".

התקלה בכרמל-אולפינים, 8.11.17: להבה גדולה והרבה עשן, ונתוני הניטור לא עלו (צילום: יאיר גיל)

התקלה בכרמל-אולפינים, 8.11.17: להבה גדולה והרבה עשן, ונתוני הניטור לא עלו (צילום: יאיר גיל)

גם עיתונאים נשבו בקסמו של התואר העולמי. בתוכנית הרדיו "בדרך אל הטבע" בנובמבר 2015 ריאיין מיכאל מירו את שלומי בסון, סמנכ"ל איכות הסביבה, ביטחון ובטיחות ומשאבי אנוש בבז"ן. במסגרת השיחה ביניהם מירו קבע ש"אנחנו המדינה שמנוטרת מבחינת כמות המזהמים ומבחינת התדירות והרציפות הכי הרבה בעולם. אין מקום בעולם שמנוטר כמונו. כל מזהם שניתן לניטור היום מנוטר".

מירב ארלוזורוב הצטרפה למעניקי התואר במאמרה ב"דה-מרקר" מאפריל 2017, "כיצד הפכתי למושחתת", שבו ציינה כי "ככל הידוע, מפרץ חיפה הוא האזור המנוטר ביותר בעולם". בשעה שכתבה את הדברים כבר היה ידוע שניטור שריפת הענק שהתחוללה במפרץ ב-25 בדצמבר 2016 לא הציג מדדים חריגים.

המעגל נסגר כשבעקבות תקלה במפעל כרמל-אולפינים ב-8 בנובמבר 2017, שגרמה לפליטת עשן שחור בכמות עצומה, הצטרף אסף אלמגור, מנכ"ל המפעל, למעניקי התואר. בראיון לרן בנימיני בכאן ב' בנובמבר 2017, יום אחרי התקלה, הוא נשאל: "ואתה אומר כאן בצורה חדה וברורה שהתקלה הזו אין בה שום דבר מזיק?". על כך השיב המנכ"ל: "אין בה שום דבר מזיק. אני חושב ששמענו כולנו היום בבוקר את מנכ"ל איגוד ערים חיפה שמציין שבכל תחנות הניטור, ואני מזכיר מפרץ חיפה הוא אזור אולי מהמנוטרים ביותר בעולם, לא היתה עלייה באף אחד מהמזהמים…".

השריפה בבז"ן, 25.12.17; העשן עולה ופונה צפון-מערבה, משייט מעל עמק זבולון ומפרץ חיפה. לא נרשמו עליות בריכוזי מזהמים (צילום: יאיר גיל)

השריפה בבז"ן, 25.12.17; העשן עולה ופונה צפון-מזרחה, משייט מעל עמק זבולון ומפרץ חיפה. לא נרשמו עליות בריכוזי מזהמים (צילום: יאיר גיל)

התואר "העיר המנוטרת בעולם" מבוסס ככל הנראה על נתונים של ארגון הבריאות העולמי, שמפרסם דו"חות על תחנות הניטור בעולם. ניתן ללמוד ממנו שחיפה אמנם נמצאת במקום טוב – לא בכדי התגאה יהב ב-16 תחנות ניטור – אבל לפי הנתונים של הארגון מ-2014, בטהרן למשל היו 21 תחנות, בסינגפור 22, ובסיאול 25 תחנות ניטור.

לא מיותר כמובן להזכיר שאוויר צח אינו סיבה להתקין תחנות ניטור. במלים אחרות, קביעת המיקום של חיפה בצמרת הניטור משמשת משקל נגד לתיוג "עיר מוכת זיהום", שממנו הסתייגה העירייה לאורך השנים. זוהי הגדרת בומרנג שאמנם מבטיחה הפניית תקציבים עירוניים למאבק בזיהום אך מבריחה תושבים ויזמים פוטנציאליים (ומכירה רשמית במה שהוזנח, הודחק והוכחש במשך שנים).

כך, הדימוי של עיר מזוהמת, שדבק בחיפה ביושר, מקבל מענה בתואר עולמי. לא כל שכן כאשר נתוני הניטור משתפרים, לפחות למראית עין, משנה לשנה. הדירוג בצמרת גם מקנה לעירייה תוקף מוסרי לגבות תשלומי ארנונה מהמפעלים המזהמים בהיקף עשרות מיליוני שקלים בשנה, ולקבל תמיכה לבניית האיצטדיון העירוני ולמרכז הרפואי רמב"ם ממשפחת עופר, שמשלבת כבר עשרות שנים בין תרומות ואינטרסים. במובן הזה, תואר "המנוטרת ביותר בעולם" מסווה את הקשר בין תעשייה מזהמת, פילנתרופיית בריאות וספורט, ותקציב עירוני.

השריפה במכל הדלק בבז"ן, 25.12.16 (צילום: יאיר גיל)

השריפה במכל הדלק בבז"ן, 25.12.16 (צילום: יאיר גיל)

לא מיותר לומר גם שהתחנות מנטרות רק חלק מהחומרים, ורק בחלק מהמקומות. אפילו בעיר המנוטרת בעולם תמיד יהיה כיוון לא מנוטר, חומר לא מנוטר או גובה לא מנוטר שיאפשרו להתעלם מהזיהום ולא לראות את אותותיו. כך יכולים אנשי המשרד להגנת הסביבה לפטור את העובדה שתחנות הניטור לא התרגשו משריפת הענק בבז"ן בדצמבר שעבר, וכך מסבירה את הכשל גם מירב ארלוזורוב: "רוח חזקה הסיעה את כל העשן לים".

אבל כמאמר יעקב רוטבליט, דברים שרואים מכאן לא רואים משם. צילומים שתיעדו את השריפה מצביעים בבירור על כך שהעשן לא אימץ את הנתיב שבחרו עבורו אנשי המשרד – מהארובות צפון-מערבה לכיוון הים, שם אין תחנות ניטור. במקום זאת, העשן היתמר מעלה וצפון-מזרחה לרחבי עמק זבולון, ולא נמדד בתחנות שממוקמות בו. כמו הגשם השחור שירד בקריות, כשהתחנות לא זיהו עליה בריכוזי המזהמים.

יאיר גיל, אקטיביסט מדיה, מלמד צילום במכללה האקדמית גורדון ובחוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה