בכפולה הפותחת  של "מעריב" פורסמו הבוקר (30.11) ממצאים של סקר דעת קהל שבחן סוגיה הנוגעת לכלל האוכלוסייה הישראלית, אך נערך בקרב מדגם מייצג של יהודים בלבד. בנוסף, ממצאי הסקר הוצגו כאילו הם מייצגים את כלל האוכלוסייה ולא רק את היהודים.

לרגל יום האיידס הבינלאומי, שיצוין מחר, דיווח יונתן הללי ב"מעריב" על סקר שערך הוועד למלחמה באיידס במטרה לבדוק את המודעות למחלה ואת העמדות כלפיה. "מתברר כי הסטיגמה על נשאי HIV עדיין קיימת", נמסר בידיעה. כך, לדוגמה, נמצא כי כרבע מהנשאלים השיבו שיסכימו לעבוד עם אנשים החיים עם HIV רק בתנאים מגבילים, וכשני-שלישים מהם העידו כי מעולם לא נבדקו לגילוי HIV.

אף שנגיף ה-HIV אינו מבדיל בין יהודים לערבים, ב"מעריב" ובוועד למלחמה באיידס דווקא הבדילו. הסקר, כך נכתב בידיעה, בוצע על-ידי חברת TAK אסטרטגיות צמיחה "בשיטת אומניבוס אינטרנטי", והתבסס על "500 מרואיינים בוגרים בני 18 ומעלה, מחציתם גברים ומחציתם נשים, המהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה היהודית דוברת העברית". במלים אחרות, נציגי כחמישית מאוכלוסיית ישראל לא נשאלו כלל על עמדותיהם כלפי נשאי HIV והאם נבדקו לאחרונה לאיתור הנגיף.

"מעריב", 30.11.2017

אם לא די באפליה זו, ב"מעריב" הטעו את הקוראים והציגו את ממצאי הסקר כאילו הם מייצגים את עמדות הציבור הישראלי כולו, ולא רק את היהודים. בגוף הידיעה אמנם נמסר כי הסקר בוצע בקרב מדגם מייצג של יהודים, אולם כותרת הידיעה דיברה על "הישראלים", ובטקסט עצמו דווח על "מודעות הציבור לבדיקת איידס", וגם על ה"דעות בציבור הישראלי" ו"בורות ופחד חסרי הצדקה בקרב הציבור". אפילו בציטוט המסכם את הידיעה יצא ד"ר יובל לבנת, מנכ"ל הוועד למלחמה באיידס, נגד העובדה שלפי הסקר "יותר ממחצית מהציבור כלל לא נבדק", אף שלפי הסקר מדובר ביותר ממחצית הציבור היהודי בלבד.

כשב"מעריב" יוזמים סקר דעת קהל, הם מקפידים להזמין סקר שנערך בקרב כלל האוכלוסייה בישראל, אף שסקרים אלה מסובכים ויקרים יותר לביצוע. ואולם, כשגופים חיצוניים עורכים סקרי אפרטהייד, כלומר סקרים העוסקים בסוגיות הנוגעות לכלל הציבור בישראל אך מתבצעים בקרב מדגם מייצג של יהודים בלבד, האפליה חודרת ל"מעריב" ומוצאת בה לא פעם מקום.

כך היה לפני כחצי שנה, כשנבדקו עמדות הציבור היהודי בלבד כלפי הסדר מדיני, וכך קרה כמה שבועות קודם לכן, כשנבדקו עמדות הציבור היהודי בלבד כלפי "השסע בין הימין לשמאל". אפליה כזו מנוגדת לתקנון האתיקה של מועצת העיתונות, ומנוגדת גם לשכל הישר. או שבודקים מדגם מייצג של כל האוכלוסייה הרלבנטית לסוגיה שעומדת במרכז הסקר, או שלא בודקים בכלל.