אמת בפרסום

אם לא שמעתם עליו עד עכשיו, יש סיכוי גדול שתשמעו עליו בשבועות הקרובים: מחקר ה-PURE, מחקר גדול ורב רושם, שמשווק כמי שיערער על הנחות היסוד שלכם לגבי מה בריא לאכול. באופן מעניין, המסקנות שמשוגרות לציבור דרך כתבות בעיתונות ועל-ידי אחד ממובילי המחקר, שאף השתתף לאחרונה בכנס הראשי של התזונאיות בישראל, עולות בקנה אחד עם האינטרסים הגלויים של תעשיית המזון והתרופות. במסגרת פרויקט "אמת בפרסום" של "העין השביעית" ושל הפורום הישראלי לתזונה בת-קיימא, מומחיות הפורום יפרקו בסדרת מאמרים את הספין התקשורתי שסביב המחקר המתוקשר.

בשבוע שעבר הראינו כאן כיצד כתבת אורח שפורסמה ב"הארץ" גרמה לקוראיה לחשוב, שלא בצדק, כי מחקר חדש מצא שצריכת שומן רווי דווקא מפחיתה את הסיכון למות ממחלות לב. "מחקר ענק: שומן מפחית את הסיכון לתמותה. לא חובה להיות טבעוני", היתה הכותרת שנתנו בעיתון לכתבתו של פרופ' רן קורנובסקי, נשיא האיגוד הקרדיולוגי בישראל, מנהל המערך לקרדיולוגיה במרכז הרפואי רבין, ופרופסור מן המניין בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב.

הכתבה זכתה לפופולריות גדולה - ולא בכדי. לפי קורנובסקי, מבכירי הרופאים שלנו, מדובר ב"אחד ממחקרי התזונה הנרחבים שנערכו אי פעם וככל הנראה המשמעותי והמבוסס ביותר", וכזה ש"מנפץ מיתוסים תזונתיים הקשורים בתחלואה ותמותה ומעלה מחדש את השאלה מהם הרגלי תזונה בריאים". המחקר (המכונה PURE, כשם ראשי התיבות של כותרתו), ובעקבותיו גם הכתבה, סובל מבעיות מתודולוגיות, המעוותות את הממצאים. ניתן לקרוא על כך בהרחבה בפרק הקודם של סקירה זו.

אבל מעבר לחור השחור הגדול בכתבה של קורנובסקי, היא כוללת גם הרבה מאוד טעויות עובדתיות. חלקן מביכות במיוחד.

כך למשל הוא כותב: "תוצאות המחקר אכן סותרות את ההמלצות של מרבית ארגוני הבריאות הגדולים ובראשם אגודת הלב האמריקאית (AHA). רק לאחרונה היא הוציאה נייר עמדה שבו נקבע נחרצות ששומן רווי הוא האויב מספר אחת של בריאות הלב וכלי הדם. המסמך המליץ על צמצום צריכת השומן הרווי והחלפתו בשומן רב בלתי רווי או בפחמימות" (ההדגשה לא במקור).

זהו שלא.

נייר העמדה של ה-AHA שהתפרסם ביוני 2017 לא קבע "נחרצות" ששומן רווי הוא האויב מספר אחת של בריאות הלב וכלי הדם. מדובר היה בנייר עמדה שנושאו השפעת שומן מתזונה על תחלואה במחלות לב וכלי דם, והוא קבע שבחינה של סך העדויות המדעיות, כולל העדכניות ביותר, וכולל מחקרים מבוקרים (שנמצאים בראש פירמידת ההוכחה) מעלה את הממצאים הבאים:

ראשית, מחקרים התערבותיים שהורידו את צריכת השומן הרווי בתזונה והחליפו אותו בשומן צמחי רב בלתי רווי, הורידו את הסיכון לתחלואה במחלות לב וכלי דם ב-30%. אגב - בדומה להפחתה שהושגה בטיפול בתרופות להורדת כולסטרול. נתון שאפשר לשער שבחברות התרופות לא קפצו משמחה כששמעו אותו.

שנית, מחקרים תצפיתיים פרוספקטיביים באוכלוסיות רבות הראו שצריכה נמוכה יותר של שומן רווי יחד עם צריכה גבוהה של שומן רב בלתי רווי ושומן חד-רווי, קשורה בשיעורים נמוכים יותר של תחלואה במחלות לב וכלי דם ולגורמים מרכזיים אחרים למוות ולתמותה מכל הסיבות.

בניגוד לדבריו של קורנובסקי, נייר העמדה גם לא המליץ על צמצום צריכת השומן הרווי והחלפתו בשומן רב בלתי רווי או בפחמימות. למעשה, נייר העמדה קובע באופן מפורש שהחלפת שומן רווי בפחמימות וסוכרים מזוקקים אינה קשורה בשיעורים נמוכים יותר של תחלואה במחלות לב וכלי דם. ניסויים קליניים הראו שההחלפה לא צמצמה תחלואה כזו, זאת בניגוד להחלפת שומנים רוויים בשומנים בלתי רוויים. לפיכך, ההנחיה היא שלא להחליף שומן רווי בפחמימות.

נמשיך: קורנובסקי מסכם בכך ש"המחקר מאתגר את ההנחיות הנוכחיות הממליצות על אכילת שומן מתחת ל-30% מהצריכה היומית". אבל על איזה המלצות הוא מדבר? הרי בישראל אין המלצה כזו, וגם לא בהנחיות התזונה האמריקאיות או בהנחיות ה-AHA. למעשה, בארה"ב כבר למעלה מעשור שהנחיות התזונה והנחיות ה-AHA לא מגבילות צריכה של שומנים ל-30%. אכן היתה המלצה כזו בשנות ה-90, אבל הרבה מים זרמו מאז בנהר הקולורדו. ההמלצות קוראות להפחתה בשומן רווי והחלפתו בשומן בלתי רווי, אך מדגישות שאין להתמקד ברכיבי מזון (פחמימות, חלבונים, שומנים וכולי) והמעבר צריך להתבצע על-ידי צריכת מזונות בריאים שמכילים שומנים בריאים כמו אבוקדו, שמן זית, אגוזים, זרעים ודגים, על חשבון שומנים לא בריאים שנמצאים במזונות מעובדים, בבשר ובגבינות עתירות שומן. אלו הן גם הנחיות משרד הבריאות הישראלי.

כפי שדווח

נשאלת השאלה מהיכן למד קורנובסקי על נייר העמדה של ה-AHA  ועל הנחיות התזונה? בדיקה שערכנו העלתה שחלקים גדולים מן הכתבה של קרונובסקי שפורסמה ב"הארץ" מועתקים מ"מדפייס", אתר מקצועי המנגיש חדשות רפואיות לאנשי רפואה ובריאות. וכך, טעויות של עיתונאית "מדפייס" שנשלחה לסקר את כנס האיגוד הקרדיולוגי שבו הוצג המחקר לצורך כתבה בעיתון, התגלגלו גם הם לכתבה של קורנובסקי בעיתון "הארץ".

ב"מדפייס" דאגו גם להביא ציטוטים מן התגובה של אגודת הלב האמריקאית למחקר. מסתבר שבאגודה חושבים שהמחקר סובל מכשלים מתודולוגיים חמורים: שאלוני הדיווח העצמי בהם השתמשו הנבדקים היו בעייתיים, והם נטו לדיווח יתר או חסר לגבי התזונה שלהם. בנוסף טענו באגודה שהשאלונים לא התחשבו באופן מספק בהבדלים תרבותיים לגבי דפוסי תזונה, ולכן נראה שסבלו מייצוג חסר של מזונות מקובלים בתרבויות המקומיות. למרבה הצער – כל זה דווקא לא נכנס לכתבה בעיתון "הארץ".

גם מחלקת התזונה של אוניברסיטת הרווארד, בביקורת שפירסמה על המחקר, התייחסה לבעיות בשאלוני התזונה. בהרווארד מצביעים על כך שבקרב המשתתפים הסינים (המהווים כמעט שליש מאוכלוסיית המחקר), צריכת השומן הממוצעת היא כ-17.7% מסך הקלוריות היומיות, אלא שסקרים אחרים שהשתמשו בשאלונים דומים לאלו של מחקר ה-PURE מצאו צריכה ממוצעת של כ-30% מהקלוריות היומיות מהשומן בסין. בהרווארד מציינים שפער גדול כזה הוא "תמוה".

הרושם שעולה הוא שהכתבה ב"הארץ" היא יותר סיכום מכלי שני ופחות תוצר של היכרות מעמיקה עם המחקר. רושם זה מתגבר למשל גם בקביעה של קורנובסקי לפיה "אין זו הפעם הראשונה שמחקר מציין כי בני אדם שמפחיתים באכילת פחמימות ואוכלים יותר שומנים, לרבות שומן רווי, משילים שומן רב יותר מגופם וממשקלם הכולל". זאת בעוד שמחקר ה-PURE כלל לא עסק בהפחתת משקל, והמילה "משקל" אפילו לא מוזכרת בו.

לפי קורנובסקי, עורך מחקר ה-PURE פרופ' סלים יוסוף "סיכם את המחקר באומרו בין השאר כי 'אינני ממליץ להיות בעל עודף משקל, אבל גם לא בטוח שרצוי להיות רזה מדי. למיטב ידיעתנו, אין חובה להיות טבעוני או לאכול כמות מופרזת של צמחים על מנת להיות בריא [...]'". אלא שלמעשה מדובר בהבעת דעה של אחד החוקרים שצוטטה במדספייס ולא בסיכום המחקר, שכאמור לא מוזכרות בו ולו במילה המילים - עודף משקל, רזון, או טבעונות.

לפני כחודשיים כתב קורנובסקי מאמר חשוב ב"הארץ": "רופא מספר: גולשים באינטרנט וחוטפים התקף לב", היתה הכותרת. במאמר עמד קורנובסקי על הסיכון הטמון בכך שחולים מושפעים ממידע לא מקצועי שהם קוראים באינטרנט, וכתוצאה מכך מפסיקים ליטול תרופות להורדת כולסטרול ומסכנים את עצמם. במאמר שפירסם ב"הארץ" על מחקר התזונה קורנובסקי בחר להצטרף דווקא למחנה של מי שמפיצים מידע שעשוי להטעות רבים.

קשה שלא להיות מוטרדים מכך שרופא בכיר כותב כתבה כה בעייתית וחסרת אחריות בתחום שאינו תחום ההתמחות שלו, במה שנראה כמו התבססות על קריאה שטחית של המחקר (או של התקציר שלו) ושל כתבה באתר חדשות לרופאים. עם זאת, כפי שאיבחן קורנובסקי עצמו במאמר האחר שכתב, מדובר בתופעה רווחת מאוד בתקשורת הישראלית. הכתבה של קורנובסקי על מחקר ה-PURE מצטרפת לאינספור כתבות בנושאי תזונה שנכתבות על ידי גורמים שאינם מומחים בתזונה, גם אם הם מומחים בתחומים אחרים. התוצאה היא שהציבור הישראלי נחשף להרבה מאוד מסרים סותרים, מבלבלים ושגויים בנושאי תזונה,שמובילים לאימוץ הרגלי תזונה לא בריאים ולתחלואה כרונית מיותרת.

המשך בקרוב.

* * *

אמת בפרסום
"אמת בפרסום" הוא פרויקט משותף של "העין השביעית" והפורום לתזונה בת-קיימא ששם לו למטרה לבחון קמפיינים פרסומיים ופרסומים עיתונאיים בתחומי העיסוק של הפורום.

הפורום הישראלי לתזונה בת-קיימא (ע"ר) הוא גוף מקצועי המורכב ממדענים ואנשי מקצוע בתחומי תזונה, סביבה ובריאות הציבור, הפועל להעלאת המודעות לקשר בין תזונה, סביבה ובריאות האדם, ולייזום פעולות לקידום הביטחון התזונתי הלאומי.