בג"ץ החליט היום שלא לתת צו ביניים שימנע את הצורך בקבלת רישיון להפגנה הקבועה מדי מוצאי שבת בפתח-תקווה, בקרבת ביתו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. בטווח הזמנים הנתון, לא ברור כיצד תוכל ההפגנה להתקיים מחר בכיכר גורן בעיר.

עו"ד דניאל חקלאי, המייצג את מני נפתלי, שעומד בראש קבוצת מארגני ההפגנות, מוסר כי עורכי-הדין של המפגינים (גבי לסקי, יובל יועז, דורון ברקת והוא עצמו) והתנועה לאיכות השלטון מקיימים מגעים עם משטרת ישראל בניסיון לגבש הסכמות לקראת מוצאי השבת הקרובה. "ככל שיתגבשו הסכמות, נשמח לעדכן לגבי תוכנן", מוסר חקלאי, "במידה שלא יגובשו הסכמות, יצטרכו המפגינים לשקול את צעדיהם ולפעול אך ורק על-פי חוק".

השבוע הגישו תושבי שכונת כפר-גנים בפתח-תקווה, המתגוררים סמוך לאתר ההפגנה, עתירה לבג"ץ נגד המשטרה בדרישה שתמנע את ההפגנות (בג"ץ 6386/17), בטענה כי הן מפריעות לשגרת החיים באזור. המשטרה ניסתה בעבר לסכל את ההפגנות, כשעוד השתתפו בהן מפגינים ספורים, ואף הרחיקה אותן מקרבת ביתו של היועץ מנדלבליט, אך בעקבות עתירה קודמת הרשתה את קיומן בכיכר גורן. השבוע, בתגובה לעתירת התושבים, הודיעה המשטרה כי היא מסכימה לעתירה וכי "בעקבות שינוי הנסיבות" בכוונתה למנוע את ההפגנות בכיכר גורן ולדרוש כי יתקיימו ברישיון.

מכיוון ששררה תמימות דעים בין העותרים לבין המשיבה (משטרת ישראל), החליט בג"ץ למחוק את העתירה. במציאות שנוצרה בעקבות החלטה זו, נאסר בעצם על-ידי המשטרה לקיים את ההפגנה בכיכר גורן במתכונתה הנוכחית.

בג"ץ, בהרכב בראשות השופט נעם סולברג, ציין שאינו מחליט דבר לגבי תוכן העתירה של התושבים מפתח-תקווה, ופתח פתח לעתירה שכנגד: "העתירה מיצתה את עצמה, והיא נמחקת אפוא בזאת, מבלי צורך מצדנו לנקוט עמדה לגוף המחלוקת. טענותיהם של המשיבים 8-4 שמורות להם, ככל שתתעורר הצדקה להעלותן בהמשך בהליך מתאים". "המשיבים 8-4" הם חמישה ממארגני ההפגנות: מני נפתלי, דוד פלמרי, ישי הדס, יאיר סדקה וחנוך עוז (האחרון הוא ממארגני הפגנות הנגד, מטעם הליכוד).

מני נפתלי (צילום: יונתן זינדל)

הבוקר הוגשה לבג"ץ עתירה על-ידי התנועה לאיכות השלטון ועל-ידי נפתלי, פלמרי והדס (בג"ץ 6356/17), ובה התבקש צו ביניים שיאפשר את ההפגנה עד לדיון בחוקיות החלטת המשטרה, שכאמור עומדת כביכול בניגוד להחלטה קודמת של בג"ץ. בצהרי היום הגיבה השופטת ענת ברון כי לא תיתן צו ביניים שייתר את הצורך ברישיון לקיום ההפגנה. המשטרה התבקשה להגיב עד יום שני הקרוב בשעה 16:00, אולם בהיעדר צו ביניים, ועל-פי הודעת המשטרה, ההפגנה מחר תצטרך להתקיים אך ורק ברישיון.

"בנסיבות אלה, העותרים לא יכולים לעשות דין עצמי ולהתעלם לחלוטין מהחלטת המשטרה, שאז יסתכנו בדחיית עתירתם", אומר על כך עו"ד אילן יונש, מומחה למשפט מינהלי. יונש מצטט את דברי השופט מישאל חשין (בג"צ 8898/04): "חייב אדם להחליט בלבבו אם מבקש הוא סעד מבית-משפט או אם הוא עושה דין לעצמו. שני אלה בה בעת לא יעשה אדם, דהיינו: בית-משפט לא יושיט סעד למי שבמקביל לפנייה לבית-המשפט עושה דין לעצמו ומבקש להעמיד את זולתו בפני עובדות מוגמרות".

עו"ד יונש סבור כי אין עילה לשינוי עמדת המשטרה כפי שאושרה בבג"ץ בעתירות קודמות שעניינן ההפגנות בפתח-תקווה (בג"ץ 1983/17, נפתלי נ' היועץ המשפטי לממשלה; ובג"צ 2364/17, סדקה נ' ניצב מוטי כהן ואח'), שהתירו את ההפגנות בכיכר גורן ולא נכללו בהם הסייגים שהמשטרה מטילה היום. "נכון יהיה להתיר את ההפגנה במוצאי שבת במקומה ובמתכונתה בשבועות האחרונים וליתן לבג"ץ לומר את דברו", כך יונש.