"לונדון את קירשנבאום" של חדשות ערוץ 10 הגיעה בשבוע שעבר למקום הראשון בטבלת התוכניות של מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם המחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון וחברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

על פי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, ב"לונדון את קירשנבאום" השתתפו בשבוע שעבר שלושה דוברים ומרואיינים ערבים. עלי עריידי, דרוזי תושב מע'אר, דיבר על מאבק האדמות מול המיעוט המוסלמי בכפר; עו"ד סאוסן זאהר ממרכז עדאלה, דיבר על בקשתו של שר הפנים דרעי לשלול אזרחותו של תושב אום אל-פחם שביצע פיגוע; והשר איוב קרא, שהוזמן לדבר על החלטתו להעניק פרס ל"עיתונאי ההוגן". ממוצע הדוברים והמרואיינים השבועי של "לונדון את קירשנבאום" עומד על 26, ועל כן שלושת הדוברים הערבים מביאים את שיעור הייצוג של התוכנית ל-12% (מספר כלל המרואיינים בכל תוכנית, מלבד בערוצי "כאן", מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי "כאן" מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד).

"יש גזענות כלפי ערבים גם בתקשורת, אך אני לא חושב שההעדר שלהם מהמסך נובע רק מזה. הרי באותה מידה לא מתעסקים בנכים, אלא אם מישהו סוגר את הכביש או שורף את עצמו. זה יותר מנוע של רייטינג מאשר מנוע של גזענות"

מובן שאין זה מקרה שתוכנית זו מגיעה פעם אחר פעם לשיעורי ייצוג גבוהים מכל היתר. במערכת "לונדון את קירשנבאום", שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, משקיעים משאבים משמעותיים כדי לדאוג לייצוג גבוה יחסית של החברה הערבית בתוכנית. הנה מה שאמר השבוע העורך זרסקי בראיון ל"הארץ": "יש גזענות כלפי ערבים גם בתקשורת, אך אני לא חושב שההעדר שלהם מהמסך נובע רק מזה. הרי באותה מידה לא מתעסקים בנכים, אלא אם מישהו סוגר את הכביש או שורף את עצמו. זה יותר מנוע של רייטינג מאשר מנוע של גזענות".

ב"לונדון את קירשנבאום", על אף שהתוכנית משודרת בערוץ מסחרי, נוטלים לעצמם את הזכות ללכת בניגוד לכיוון הרייטינג ולתת ייצוג הולם לדוברים ומרואיינים ערבים (עם זאת, יש לציין כי גם הטענה שדוברים ערבים מורידים את שיעור הצפייה אינה חפה מבעיות).

"אני מנסה להביא אורחים ערבים שלא קשורים בהכרח להיותם ערבים", הוסיף ואמר זרסקי ל"הארץ". "אלו יכולים להיות חוקרים או מומחים בכל מיני תחומים. היה לנו אייטם על פסטיבל תיאטרון בובות. אם אלו היו יוצרים יהודים, כמעט בטוח שלא הייתי הולך על זה. אבל היתה שם הצגה דו לשונית אז הבאנו את היוצר הערבי ואת היוצרת היהודייה לצדו. חשוב לנו להביא אורחים שלא ידברו רק על מחלוקות ואדמה, אלא גם על נושאים אחרים".

"שבע אקטואלי" צמודה ל"לונדון את קירשנבאום", התוכנית המצטיינת והעקבית ביותר במדד הייצוג

במקום השני בטבלת התוכניות השבועית ניצבת "שבע אקטואלי" של ערוץ כאן 11. התוכנית, שבשבוע שעבר הגישו מיכל רבינוביץ', יועז הנדל, רועי שרון ואמיר בר-שלום וערכו ספי אפרתי ואור לוונשטיין, כללה ארבעה דוברים ומרואיינים ערבים. בתחילת השבוע הקדישה התוכנית אייטם לכוונת השר איוב קרא לסגור את "אל-ג'זירה" והקרינה קטע מדברים שנשא במסיבת עיתונאים. הדובר המרכזי באייטם היה אמנם יהודי (הפרשן לענייני ערבים של תאגיד החדשות, ערן זינגר), אולם בהמשך הוקרן קטע מראיון שהעניק לתוכנית לפני שבועות אחדים ראש משרדי "אל-ג'זירה" בישראל וואליד אל-עומרי. למחרת התארח באולפן "שבע אקטואלי" ד"ר סלים בריק, מרצה למדעי המדינה, שסיפר על המחלוקות ברשימה המשותפת. לקראת סיום השבוע התראיין באולפן ראאד אבו אלקיעאן, יו"ר הוועד המקומי באום אל-חיראן, על המלצת מח"ש שלא להעמיד לדין את השוטרים שהיו מעורבים בתקרית הקטלנית במהלך פינוי היישוב. ממוצע הדוברים השבועי של "שבע אקטואלי" עומד על 40 ועל כן שיעור הייצוג של החברה הערבית בתוכנית עמד בשבוע שעבר על 10%.

כפי שניתן לראות מהגרף שלהלן, "שבע אקטואלי" מגלה בשבועות האחרונים שיפור של ממש בשיעור הדוברים הערבים שמשתתפים בה, בהשוואה לתוכניות מהשבועות הראשונים לשידורי התאגיד. למעשה, בשלושת השבועות האחרונים "שבע אקטואלי" צמודה ל"לונדון את קירשנבאום", התוכנית המצטיינת והעקבית ביותר במדד הייצוג.

במקום השלישי במדד נמצאת הפעם "הבוקר הזה" של כאן ב'. התוכנית, שמגיש אריה גולן ועורך ניקולא רוזנבאום, כללה בשבוע שעבר שישה דוברים ומרואיינים ערבים, אולם בשל העובדה שממוצע הדוברים והמרואייינים השבועי בתוכנית זו עומד על קרוב ל-80 הגיע שיעור הייצוג של התוכנית ל-כ8% בלבד. ארבעה מתוך ששת הדוברים בתכנית זו הופיעו בהקשר של אירועי אום אל-חיראן והמלצת מח"ש שלא להעמיד לדין את השוטרים. אייטם נוסף כלל דברים מפי איוב קרא והאייטם האחרון הגיע מפינת התרבות בתוכנית, ועסק בפתיחת פסטיבל העוד במוזיאון לאמנות האיסלאם בירושלים.

מחמאות מגיעות גם לתוכנית הרביעית בטבלה השבועית, "חדשות הערב" של ערוץ כאן 11. על אף ששיעור הייצוג בה עמד על כ-6% בלבד, וזאת עבור חברה המונה כחמישית מאוכלוסיית המדינה, מהדורת החדשות המרכזית של השידור הציבורי הובילה בשבוע שעבר בפער ניכר על פני המהדורות המרכזיות של הערוצים המרכזיים, ולא בפעם הראשונה. במהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 2, שמגישה יונית לוי ועורך גיא סודרי, השתתפו כמאה דוברים בשבוע שעבר, מתוכם רק שני ערבים. במהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 10, שמגישה תמר איש-שלום ועורך ליאור לנדברג, הופיעו כ-120 דוברים ומרואיינים, רק אחד מהם היה ערבי. ב"חדשות הערב" של כאן 11, שמגישה גאולה אבן ועורך עילי לוין, השתתפו קרוב ל-160 דוברים שונים, אך תשעה מהם היו ערבים.

הסיבה לפער המשמעותי שנרשם בשבוע שעבר בין מהדורות החדשות המרכזיות היא סדרת כתבות ששודרה במהדורה של כאן 11 תחת הכותרת "מרוסקים", והוקדשה לתאונות עבודה באתרי בנייה. 7 מתוך 9 הדוברים הערבים שהופיעו במהדורת החדשות נכללו בסדרת הכתבות של יובל אגסי ושני חזיזה.

תשע מתוך 22 תוכניות החדשות והאקטואליה המובילות בחמשת הערוצים המרכזיים לא כללו בשבוע שעבר אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד. טבלת האפסים, שמדרגת את התוכניות מדי שבוע לפי כמות כלל הדוברים והמרואיינים, מציבה בראשה את "חמש בערב" של חדשות ערוץ 10, שמגיש רפי רשף ועורך ניר נוימן. אל "חמש בערב" מגיעים בשבוע ממוצע למעלה מחמישים דוברים ומרואיינים שונים, ובכל זאת בשבוע שעבר אף לא אחד מהם היה ערבי.

עם זאת, ועוד יותר מאשר "חמש בערב", בטבלת האפסים בולטת לרעה "המגזין" של ערוץ 10. תוכנית זו, שמגישה אושרת קוטלר ועורך ניר בכר סיימה בשבוע שעבר את השבוע ה-13 ברציפות בלא כל דובר או מרואיין ערבי. התוכנית, שמתיימרת להיות "תוכנית דעתנית שמובילה אג'נדה חברתית לצמצום הפערים בחברה הישראלית והגנה על זכויותיהן של האוכלוסיות המוחלשות", ממשיכה להדיר את אחת האוכלוסיות המוחלשות ביותר במדינה.

תוכניות נוספות ששודרו בשבוע שעבר בלא אף דובר או מרואיין ערבי הן "תוכנית חיסכון" של חדשות ערוץ 2, שמגישה קרן מרציאנו ועורך גידי ויניש; "חמש מקורי" של ערוץ כאן 11, שמגישים ענת קורול ודרור פויר ועורכת תמנה הולצשטיין; "שש עם" של חדשות ערוץ 2, שמגיש עודד בן-עמי ועורכת תירזה אליה-זיסמן; "חדשות השבוע" של כאן 11, שהגישה תמר אלמוג וערך אבי מוסקל; "נכון להבוקר" של גלי צה"ל, שמגיש ניב רסקין ועורך עידן מוטולה; "אולפן שישי" של חדשות ערוץ 2, שמגיש דני קושמרו ועורך איתי דנקנר; ו"חדשות סוף השבוע", שהגיש אורן וייגנפלד וערכו סיגל רובין-שהם ותירזה אליה-זיסמן ("המטה המרכזי" ו"פגוש את העיתונות" לא שודרו בשבוע שעבר).

עבור "תוכנית חיסכון" היה זה השבוע השני ברציפות בלא מרואיין ערבי.

גם השבוע, כמו כמעט כל שבוע מאז תחילת המדידות, אל שולחן הדיונים של תוכניות האקטואליה בשישי בערב לא הוזמנו כלל דוברים ומרואיינים ערבים. פאנל הפרשנים ב"חדשות השבוע", "שישי עם אילה חסון" ו"אולפן שישי" כלל 25 דוברים שונים, בכמה הרכבים מתחלפים. ביניהם לא היה נציג לחברה המונה כחמישית מאוכלוסיית המדינה.

פילוח של התוכניות הבולטות לפי ערוצים מעלה כי כאן ב' ניצבת במקום הראשון, מעל ערוץ 10 (שמגיע למקום השני הודות ל"לונדון את קירשנבאום"), כאן 11, גלי צה"ל וערוץ 2, שמגרד את האפס המוחלט. כשבודקים את כל תוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים השונים, ולא רק את 22 התוכניות אחריהן עוקב המדד השבועי, בולט עוד יותר הייצוג הגבוה יחסית של תאגיד השידור הישראלי. לפי תחשיב זה ערוצים כאן 11 וכאן ב' נמצאים בסביבות 3% ייצוג כאשר שני ערוצי הטלוויזיה המסחריים ותחנת השידור הצבאית נשרכים מאחור עם כאחוז ייצוג אחד בלבד.

בסך הכל השתתפו בשבוע שעבר 56 דוברים ומרואיינים ערבים בלבד מתוך כ-3,200 דוברים ומרואיינים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים. מספר זה שווה ערך לשיעור ייצוג של 1.7% בלבד, שיעור נמוך במיוחד גם ביחס להדרה העקבית של האוכלוסיה הערבית מהתקשורת המרכזית בישראל.

פילוח שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה לאייטמים שבהם בכל זאת השתתפו דוברים ומרואיינים ערבים מעלה כי החלק הארי שבהם הוקדש לאום אל-חיראן, על רקע המלצת מח"ש לא להעמיד לדין את השוטרים שהיו מעורבים באירוע הקטלני ביישוב. בשני הנושאים האחרים שריכזו תשומת לב, מפגן התמיכה בנתניהו וסגירת משרד "אל-ג'זירה" בישראל, המרואיינים היו בעיקר מרואיין אחד – שר התקשורת איוב קרא. האייטמים שעסקו בתאונות באתרי בנייה, אגב, היו כולם חלק מסדרת הכתבות ששודרה במהדורה המרכזית של כאן 11.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 6-12.8.2017. מספר כלל המרואיינים (מלבד בערוצי "כאן") מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי "כאן" מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויפעת מחקרי מדיה