תלונה שהוגשה לבית-הדין לאתיקה של מועצת העיתונות נגד העיתון "ידיעות אחרונות", על האופן שבו סיקר את הכרעת-הדין במשפט אלאור אזריה, נמשכה על-ידי המתלונן, שמאי גליק, בעקבות המלצתו של אב בית-הדין, עו"ד חנוך קינן.

גליק, המרבה להגיש תלונות נגד אמצעי תקשורת למועצת העיתונות כמו גם לנציבי הקבילות בגופים השונים, פנה בתחילת השנה למועצת העיתונות בטענה כי הכותרת הראשית של "ידיעות אחרונות" בגיליון שאחרי הרשעת החייל אלאור אזריה בהריגה היתה מטעה ומסלפת, וזאת משום שהמלל שהוצג בין מרכאות כציטוט מהכרעת הדין לא הופיע כלשונו בהכרעה. ב"ידיעות אחרונות" נטלו מלים וצירופי מלים ממשפטים שונים של הכרעת הדין והלחימו אותם יחדיו.

yedioth512017

שער "ידיעות אחרונות", 5.1.2017

לפי תלונתו של גליק, הכותרת של "ידיעות אחרונות" הפרה בעיקר את סעיף 6(ד) בתקנון האתיקה של מועצת העיתונות, הקובע ש"הכותרת לא תהיה מטעה", אך גם סעיפים אחרים הופרו, כגון סעיף 4(א) הקובע כי "לא יפרסמו עיתון ועיתונאי ביודעין או ברשלנות דבר שאינו אמת, אינו מדויק, מטעה או מסולף".

דיון בתלונה נערך ב-15 באוגוסט בבית-הדין לאתיקה של מועצת העיתונות בפני היו"ר עו"ד חנוך קינן, אלינוער רבין ודורית שריד. כבר בתחילת הדיון פנה עו"ד קינן לגליק ושאל האם הוא עומד על הטענה כי הכותרת ב"ידיעות אחרונות" היתה "מטעה, משנה ומסלפת". "יכול להיות שהיתה פה טעות של גרשיים", הציע עו"ד קינן. גליק השיב בשלילה, ועמד על כך שלא מדובר בטעות. לדבריו, כותרת ראשית, הפרושה על שער שלם, ועוד למחרת אירוע כה דרמטי כמו הכרעת הדין של אזריה, אינה דבר מה שולי שיכולה ליפול בו טעות מבלי משים. לבטח זכתה הכותרת למחשבה רבה ולעיון של כמה וכמה אנשים טרם הורדה לדפוס, טען.

שמאי גליק, בית-הדין לאתיקה של מועצת העיתונות, 15.8.2017 (צילום: אורן פרסיקו)

דורית שריד פנתה לגליק וטענה כי אם "רוח הדברים לא השתנתה" בין הכרעת הדין לכותרת, אולי הוא מחפש בתלונה זו את "ידיעות אחרונות" על קוצו של יו"ד. "כן עשו מרכאות או לא עשו מרכאות", אמרה, "אבל אי-אפשר להתכחש שהדברים נאמרו בהכרעת הדין". גליק הסכים, אך טען כי אינו מחפש את העיתון על קוצו של יו"ד וכי בציטוט ישיר מתוך פסקי דין המלים חייבות להיות מדויקות.

בשלב זה הציע עו"ד קינן לגליק למשוך את תלונתו. "לדעתי נעשתה פה שגגה", אמר עו"ד קינן על שער "ידיעות אחרונות". "שגגת הגרשיים היא השגגה, אבל שום דבר מעבר לשני הפסים האלה". שריד, מנגד, דווקא טענה כי הגרשיים שבשער "ידיעות אחרונות" היו במקומם, כיוון שהכותרת נלקחה מתוך הכרעת הדין. "בואו לא נהפוך את זה למשפט הגרשיים", אמרה. כך או אחרת, עו"ד קינן תהה בפני גליק האם הגרשיים האלה אכן מצדיקים שבית-הדין של מועצת העיתונות יישב לכתוב החלטה על תלונתו. לאחר דין ודברים קצרים הסכים גליק עם עמדת עו"ד קינן, והתלונה בוטלה.