חמישה עיתונאים פלסטיניים עצורים בישראל במעצר מינהלי בשל עבודתם העיתונאית, כך דיווחה עו"ד עביר בָּכֶּר לבאי ערב עיון שערך השבוע ארגון העיתונאים בישראל. לדברי עו"ד בכר, מומחית לזכויות כלואים, בתקשורת הפלסטינית טוענים כי ישנם כיום 25 עיתונאים הכלואים בישראל במעצר מינהלי, אולם בפועל רק חמישה מהם כלואים בגין עבודתם העיתונאית. למסקנה זו הגיעה בעקבות בדיקה שערכה לקראת ערב העיון של ארגון העיתונאים. "לא קל לבחון את הקשר בין המעצר לעבודה העיתונאית", הסבירה, "כי אנחנו מדברים על מעצר מינהלי, הליך שבו גם כך אתה לא יודע שום דבר מלבד החשד הכללי".

"כשבדקתי את העיתונאים שנמצאים כיום במעצר מינהלי חיפשתי מכנה משותף, קשר בין העובדה שהם עיתונאים לכך שהם בכלא", הוסיפה. "לדעתי, ברגע שמדובר במעצר מינהלי לא קשה לי לשכנע שזה נעשה בזיקה לפעילות של העיתונאי. הנטל הוא לא עלי אלא על מי שאומר שזה לא בגלל שהוא עיתונאי, כלומר על המדינה".

עו"ד בכר אמרה כי גם בנוהלי המעצר המינהלי חלה הידרדרות בשנים האחרונות. אם בעבר היתה חובה לאפשר לסנגורים של מועמדים למעצר מינהלי לחקור את נציג השב"כ בבית-המשפט הצבאי, כיום גם אפשרות זו נמנעת מהם פעמים רבות.

עו"ד עביר בכר (צילום: אורן פרסיקו)

עו"ד עביר בכר (צילום: אורן פרסיקו)

לטענת עו"ד בכר, רוב העיתונאים שנעצרים במעצר מינהלי נעצרים במעברים שבין הגדה המערבית לישראל או במחסומים הפנימיים שבשטחים, עובדה שממנה ניתן להבין כי מידת מסוכנותם היא לאו דווקא גבוהה כפי שמצופה במקרים של מעצר מינהלי. "יש תחושה של דיג", הגדירה זאת. רק במקרה של עיתונאי פלסטיני אחד שעצור במעצר מינהלי בשל עבודתו מצאה עו"ד בכר כי המעצר בוצע בפשיטה של כוחות הביטחון על ביתו.

קשיי העיתונאים הפלסטינים נמשכים גם לאחר שחרורם ממעצר מינהלי, הוסיפה עו"ד בכר, שכן בשל הסודיות האופפת את המעצר המינהלי גם עבור העצור עצמו, הם אינם יודעים את גבולות המותר והאסור להם במסגרת עבודתם. האם מותר להם ליצור קשר עם קרוב משפחה שהוא פעיל חמאס? להשתתף בתהלוכה של הארגון?

"להשתתף בתהלוכה או לסקר אותה?", חידד משה רונן, רכז תחום חופש העיתונות בארגון העיתונאים ומנחה ערב העיון. "כשאתה בתהלוכה", השיבה עו"ד בכר, "אתה לא נמצא שם עם כובע שעליו כתוב PRESS. נניח שחגי [חגי מטר, חבר מזכירות ארגון העיתונאים] נמצא בהתקהלות בלתי חוקית בתל-אביב, אני לא חושבת שהיו מעמידים אותו לדין, כי הוא עיתונאי". בהמשך אמרה עו"ד בכר כי היא לא יכולה להגיד לעיתונאי פלסטיני לא לסקר תהלוכות של חמאס או לא ללכת להלוויה של איש חמאס שהוא קרוב משפחתו כדי להימנע מסיכון של מעצר מינהלי. "אני לא יודעת אם זה לגיטימי לבקש מעיתונאי לנהוג כך", אמרה.

בתשובה לשאלת אלי ביתאן, חבר מזכירות ארגון העיתונאים, ששאל האם בתקופה האחרונה חלה החרפה ביחס של ישראל והרשות הפלסטינית כלפי עיתונאים בשטחים, השיבה עו"ד בכר כי "התחושה של הרבה אנשים היא שיש מגמה בשנתיים האחרונות של הפיכת עיתונאים ליעד. אולי בגלל שהמצלמה הפכה לכלי. אתה מרגיש שהשיטה הזו זוחלת, הם מתחילים להשתמש בה בכל מקום, גם כלפי מי שהדעה שלו מפריעה. זה כבר לא המבחן שאני למדתי עליו, שמעצר מינהלי מתבצע כשבאמת הבן אדם מסוכן ואין דרך אחרת לנטרל את המסוכנות שלו. מעצר מנהלי זה כבר לא החריג".

לצד עו"ד בכר השתתף בערב העיון גם עו"ד יונתן לבני, שופט צבאי בדימוס, שסיפר כי בקריירה הצבאית שלו שפט לאורך השנים במחנה עופר, בשכם, בחברון, ברמאללה וברצועת עזה, אולם מעולם לא התבקש לאשר מעצר מינהלי של עיתונאי ואף לא התבקש לאשר מעצר מינהלי של אדם בשל חשש מפני עבירת המרדה או הסתה. "אלה תמיד היו מקרים הרבה יותר מורכבים", אמר.

עו"ד לבני סיפר על עמדתו העקרונית כשופט צבאי לגבי מעצרים מינהליים, ואמר כי הוא נהג לדרוש את חקירת נציגי השב"כ כשראה צורך בכך וכי פעמים רבות לא אישר מעצר מינהלי והבהיר לתובעים הצבאיים כי אם ברצונם לעצור את האדם עליהם לפנות להליך הרגיל, של הגשת כתב אישום. אשר למעצר מינהלי של עיתונאים אמר עו"ד לבני כי לו היה מובא בפניו מקרה שבו היה נוכח כי הכוונה היא להשתיק עיתונאי ולמנוע ממנו למלא את תפקידו, כמובן שלא היה מאשר זאת. "אבל", הוסיף, "אם הייתי חושד שהעיתונאות היא כסות למשהו אחר כן הייתי מאשר. העובדה שבנאדם הוא עיתונאי לא אומרת שיש לו חסינות".

יש לשבח את ארגון העיתונאים שיזם את ערב העיון הייחודי, אך למרבה הצער הוא התקיים בנוכחות מצומצמת במיוחד. שלושה מתוך חמשת הדוברים שאמורים היו להגיע ביטלו את הופעתם, כל אחד מסיבותיו. מתוך כ-3,000 חברי ארגון העיתונאים הגיעו חמישה.

אחד היה אדם בעל חזות כשל ארנסט המינגווי, שהציג את עצמו כ"אנדרי" ודיבר על המשטרה הישראלית כעל "מאפיה" שמתנכלת לו דרך קבע. שניים אחרים שאלו את עו"ד לבני שאלות רבות על מעצרם המינהלי של פעילי ימין, אף שהובהר להם פעם אחר פעם כי הליך מעצרם המינהלי של יהודים אינו מתבצע בבית-משפט צבאי כמו זה שבו שירת עו"ד לבני כשופט. גם יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי, לא נכח באירוע. מנחה הערב, משה רונן, הביע בסיום אכזבה מהנוכחות הדלה. "כנראה שזה לא מעניין את חברי הארגון, וחבל", אמר.